Vince, Artúr2025. január 22., szerda

4×4
TUDOMÁNY

Szerkesztői beköszöntő

Újfajta együttműködés első gyümölcsét adjuk most közre, kedves olvasó. Let’s Explore! – a Škoda mottójához híven örömest lett parnerünk a felfedezésben. A National Geographic magazin pedig ki mást is kérdezhetne a 4 x 4 TUDOMÁNY felfedezni való titkairól, mint azokat a kutatókat, akik munkájukban nap mint nap társként, sőt bajtársként hagyatkoznak a minden nehézségnek fittyet hányó összkerékhajtású, terepképességű autóra.

 

ifj. Vitray Tamás
főszerkesztő

2024. december

Négy láb és összkerék

Ha már közös 4 x 4 kalandba kezdett a Škoda és a National Geographic Magyarország magazin, azt gondoltuk, ha alapfokon is, de csak megnézzük amúgy tudományosan, van-e hasonlóság a négy lábon járás és az összkerékhajtás logikájában. És lám, van közös pont, nem is kevés.

Tovább olvasom

Palatitz Péter és a kék vércsék
Tudós leszek!

Kékvércsefiókákról és gyerekekről, madárgyűrűzésről és terepautózásról szólt ez a nap a Jászságban.

„Persze szakértő arcot vágtunk, nyilván nem akartuk a túrát már azon elbukni, hogy nem adják oda nekünk a terepjárót.”

Palatitz Péter

„Tizenöt évig kerestük a kék vércsék éjszakázóhelyeit Afrika déli részén. Az egyik túránk úgy kezdődött ott, hogy béreltük egy pickup terepjárót, szuperül felszerelt autót, de kiszúrtuk, hogy nincs kivezetve a kipufogó a motortérből, így ha vízben megyünk, nem tud levegőhöz jutni a motor. Az esős évszak közepén jártunk, és amikor átadták a kocsit, az volt az első kérdés: „Are you confident in deep water driving?” Vagyis: „Hogy áll a mélyvízi vezetéssel?” Mi persze szakértő arcot vágtunk, nem akartuk a túrát már azon elbukni, hogy nem adják oda a terepjárót. Az első két-három pocsolyánál még megálltunk, és bottal beleszurkáltunk a vízbe, hogy milyen mély lehet, de aztán eldöntöttük: majd jól felgyorsítunk, és nagy gázzal ráúszunk a vízre, mert így jó ideig kitart a lendület. Volt azért jó száz méter hosszú pocsolya is, amin át kellett menni, de amikor az autó nagyon lelassult – vissza hármasba, és satugáz! Egész jól belejöttünk. No, és akkor eljutottunk a Sioma Ngwezi Nemzeti Parkba Zambia nyugati részén. Az ottaniak rettentően meglepődtek; szerintem légyhessegetéssel töltötték a napot októbertől májusig, az esős évszakban nem megy oda turista. Felfogadtuk Rikit, a helyi vezetőt, és mondtuk neki: irány a Chibwe mocsár, mert két vércsénk, a Bükki Nemzeti Parkból származó Virág és Hárpia ott éjszakázott, onnan küldött az adójuk jeleket. Riki nagyot nézett: hát, ilyenkor nemigen vannak ott utak, legfeljebb irányok. Amikor odaértünk, rögtön jött egy hosszabb vizes élőhely, mi meg már rutinból: hármas és satugáz! Csakhogy ez a mocsár ragaszkodóbb volt a többinél, így elakadtunk. Magasan állt a víz a kocsi körül, az ablakokon kellett kimászni. Láttunk ugyan nem messze egy kisebb erdőfoltot, csak hát Afrikában vannak bizonyos szabályok: állóvízben nem fürdesz a bilharzia miatt, alkonyatkor befújod magad szúnyogriasztóval vagy szúnyogháló alá bújsz a malária miatt, és a cecelégycsípés sem szimpatikus kilátás. Mi gyorsan feladtuk ezeket az elveket, mert lehetett látni, hogy másként nem jutunk előre. Elmentünk fát gyűjteni, és próbáltunk a teljesen víz alatt lévő kerekek alá tenni annyit, hogy kiemeljük a kipufogót, aztán ezt gyorsan feladtuk, és akkor átváltott a dolog medencepartiba. Mert hát ha bajba jutsz, arra kell koncentrálni, hogy egyszer majd milyen jó lesz az egészet elmesélni, és először is kezelni kell a frusztrációt. Na, azt mi a magunkkal vitt whisky és babkonzerv kombójával meg ciderrel kezeltük. Ez meg is hozta a megoldást, mert eszünkbe jutott, hogy hiszen van nálunk műholdas telefon, csak addig senkinek sem ködlött föl, hogy akár segítséget is kérhetnénk. No, akkor felhívtuk a légyhessegető kollégákat, és ők egy nagy, katonai típusú járművel bejöttek értünk, és pillanatok alatt kihúzták az autónkat 20 liter gázolaj áráért. Hát ez volt az egyik vicces elakadásunk, de szép emlékek fűznek hozzá, nagyon jól éreztük magunkat ott, a mocsár közepén.”

2024. december

Biztonságban úton-útfélen (X)

Autós kirándulás Magyarországon, a szomszédos országokban, hétvégi kiruccanás kedvenc városunkba – a legtöbben ismerjük az élményt, és nem is kérdés számunkra, hogy biztonságos járműben szeretnénk utazni. De mi a helyzet a gyalogosokkal és a többi közlekedővel, az ő biztonságukkal? A Škoda róluk sem feledkezik meg.

Tovább olvasom

Ősi Attila és a dinoszauruszok
Évmilliók porában

Offroad üzemmódba kapcsolva indultunk visszafelé a földtörténetben, és egy bánya mélyén landoltunk.

„Az összkerékhajtású autónk kölcsönautó, egy privát szponzorunktól kapjuk minden évben, kifejezetten az ásatás idejére.”

Ősi Attila

„Tele tankkal érkezik a kocsi traileren, és mi a dinólelőhelyen, de csak ott, terepi járműként használhatjuk. Azon túl, hogy az ásatás összes eszközét, tehát töméntelen kalapácsot, csákányt, feszítővasakat és sátrakat szállít, ez az autó hozza fel a visszaúton a lelőhelyről a leleteket. A 2024-es ásatás végén, az utolsó napok egyikén, már azok után, hogy ti a Skoda Kodiaqkal itt jártatok, az egyik résztvevő, egy tanár szakos leányzó fölfedezett egy csontleletet – mint kiderült, a tizenharmadik páncélosdinoszaurusz-csontvázunkat, pontosabban annak nagy, egybefüggő részét, a medencéjét. Amennyire lehetett, körbetisztítottuk a fosszíliát, megnéztük, hol vannak a szélei, nem folytatódik-e esetleg csigolyákban is. Az egészet darabokban nem lehetett már kivenni, se idő, se technika nem volt hozzá, úgyhogy egyben kellett kiemelnünk az alatta levő kőzetággyal együtt. Végül is körbeástuk, becsomagoltuk, aztán purhab ágyba tettük az egész kőgombát. Miután a purhab megkötött, ledöntöttük a kőgombát a tönkjéről, és átfordítottuk a túloldalára. Az 5-10 centi vastagságban megkeményedett purhab védte a csont felületét, a purhab és a csont közé helyezett fóliaréteg pedig szavatolta, hogy a csontokat tisztán láthatjuk majd, menni fog a laborban a preparálás. Ezután következett a neheze. A kőgombát hárman döntöttük le a tönkjéről, mert volt vagy 200-250 kiló, és nagy keservesen felvonszoltuk a lelőhely legmélyebb részéről oda, ahova a terepjáróval egyáltalán le lehetett jutni. Legelőször utat kellett csinálnunk; az utolsó napunkon hajnali 5-kor öten nekiálltunk, letisztítottuk a lelőhelyre levezető utat úgy, hogy a terepjáróval lemehessünk odáig. Ott meg lehetett fordulni, és harmadszorra sikerült nagy nehezen beemelnünk a mit mondjak, jó méterszer méteres purhab tömböt. És aztán az autóval még ki is kellett jönni, az megint csak nem volt egyszerű mutatvány, mert elég meredek volt a terep, de végül többszöri nekifutásra, nagy nehezen fölkecmergett az autó összkerékkel, minden erejét beleadva a bánya peremére, és aztán a táborhoz, ahol átraktuk a tömböt egy másik autóba, és fölvittük Budapestre, az Eötvös Loránd Tudományegyetem preparálólaborjába. A preparálás már folyamatban van, de még nem végeztünk. Ez ilyenkor sok-sok hétnyi munka.”

Ozogány Katalin és a przewalski-lovak
Vadócok földjén

Vadlovak, őstulkok, darvak között jártunk: az éppen igencsak dágványos Hortobágyon túrta a sarat a Kodiaq.

„Beszéltem is hozzájuk, hallották a hangomat, így megnyugodtak, hogy igen, ezt az autót ismerjük, és ezt az embert is ismerjük, és egyre közelebb jöttek.”

Ozogány Katalin

„Megszokták már a przewalski-lovak a terepjárónk hangját, és ez jó, különösen ködben nagyon jó, mert ők maguk jönnek sokszor oda, annyira megszokták, már megismerik a hangját, és jönnek, hogy hú, ez ismerős, akkor ezek szerint biztonságos, és szinte körbeveszik az autót, ami nagyon jó dolog, főképpen ködben, mert olyankor szinte nem is lehet máshogy megtalálni őket. Egyszer annyira tejködös volt az idő, hogy fogalmam nem volt, hol lehetnek
a lovak, hallottam ugyan némi kis patadobogást az egyik irányból, el is indultam arrafelé, a dobogás meg egyre hangosabb lett, nagyszerű, gondoltam, ezek szerint jó irányba megyek. Gurulok tovább, hallom a patadobogást elölről is meg hátulról is, mindenhol dobogtak a paták körülöttem. De látni nem láttam sehol lovat. Ilyenkor a köd még jobban viszi, fölerősíti a hangokat, de mondom, egyetlen lovat sem láttam. Na, akkor megálltam, és kiszálltam a kocsiból. Hallgatóztam, hogy hol lehetnek a lovak, mögöttem-e vagy előttem. És akkor egyszerre, hirtelen kezdtek kirajzolódni a körvonalak, ahogy a lovak egyre közeledtek az autóhoz. Persze beszéltem is hozzájuk, hallották a hangomat, így megnyugodtak, hogy igen, ezt az autót ismerjük, és ezt az embert is ismerjük, és egyre közelebb jöttek. És annyira fáradtak voltak már, hogy ott, körülöttem leheveredtek. Alighanem egész éjszaka mozogtak meg futkároztak meg ijedeztek, és akkor körbevettek engem, és lefeküdtek szépen. Egészen addig, amíg a köd fel nem szállt, ott ejtőztek körülöttem. A Nap közben felkelt, rózsaszínűre festette a ködöt. Gyönyörű hajnal volt, varázslatos érzés és varázslatos látvány.”

Halpern Bálint és a viperák
VIPERA ÉS KODIAQ – Kígyók menhelyén jártunk

Vendégségben jártunk a kutatónál, aki kollégáival húsz év alatt több mint ötezer rákosi vipera születésénél, cseperedésénél bábáskodott, és oltalmazottjai közül több mint ezret vissza is helyezett már jogos birtokukba.

„Még nekünk sincs is igazán szükségünk kivételes terepképességű autóra meg terepgumira. csak a traktoros telefonszámát kell tudnunk, ha kell, ő kihúz a bajból.”

Halpern Bálint

„Terepautós sztorink, az akad bőven. Például, amikor 2009-ben a Krím félszigeten, az Azovi-tenger partján, az Azov–Szivas Nemzeti Parkban meglátogattuk az ukrán sztyeppi viperákat. Akkor éppen egy papírjai szerint elefántszürke, de valójában fekete, jó nagy terepjáróm volt, többször is megállítottak az ukrán rendőrök, bűnözőnek néztek… A parkbeli ukrán kollégák instrukciói alapján mentünk, amerre mentünk. Az Azovi-tenger olyan, mint valami sós mocsárvidék. Akkor éppen alacsony volt a vízszint, a szigetek között is sós lapályok húzódtak, ránézésre le voltak teljesen száradva, így azt gondoltam, a szélük kemény, ott el lehet menni. Volt gát, de azon éppen hogy elfért egy autó, és jól látszott, hogy a gát anyagát helyenként már kiette az idő. Valameddig elmehetünk rajta, gondoltam, de mi van, ha egy ponton nem jutunk tovább? Este hétkor – fogalmam sem volt, hol és merre –, úgy döntöttem, hogy lemegyünk a gát mellett a sós mocsár szélére, mert ott a felső talajréteg biztosan kemény, és ott, mint a tengerparti fövenyen, szépen végigautózunk. Lendületből nekimentem – és egyből éreztem, hogy ami szilárdnak tűnt, csak a legteteje, alatta ott a cupák – szoloncsáknak hívják ezt a talajtípust. Mentem vagy 30 métert, hogy valahogy kivergődjek, de csak még jobban elsüllyedtem, és végül elakadtam. Nem volt semmilyen fás vegetáció a közelben, így nem volt mit a kerekek alá dugdosni – de szerencsénk volt, valami okból lapos habkövek mosódtak ki a partra, és azokból kis ösvényt tudtunk építeni a kerekek alá, így vissza tudtam tolatni, és kijutottunk a szorult helyzetből. A közelben nem volt élő ember, nem volt esély rá, hogy valami munkagépet hívjunk, sőt térerő sem volt, és este hétkor jött a szúnyogóra, rá kellett jönnünk, hogy a nemzeti park nevében a Szivas több értelemben is sokatmondó szó…”

LET’S EXPLORE!
TÁMOGATÓNK A FELFEDEZÉSBEN: A ŠKODA.

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket