Képvadászok

A két művészettörténész, Barki Gergely (jobbra) és Molnos Péter olyan elveszett, eltűnt magyar műremekek után kutat, amelyek létezését már csak egykori beszámolók, fotográfiák sejtetik.

Milyen képek után nyomoznak éppen?
Gergely: Nemrég kezdtük kutatni a magyar kubizmus alkotásait. Egykor gazdag volt az anyag, de a művek többségének nyoma veszett. A legtöbb kép talán Szobotka Imrétől maradt, de az 1970-es években az ő életművéből is külföldre kerültek a legjobb darabok. Én emellett állhatatosan keresem az 1915-ben San Franciscóban rendezett Panama–Pacific kiállítás eltűnt magyar képeit, köztük gróf Batthyány Gyula Longchamps című festményét.
Péter: Én pedig épp a Batthyány-kiállításon dolgozom: olyan képeket is bemutatunk, amelyeket nagyon sokáig nem láthatott a nagyközönség. 1953-ban Batthyány Gyula börtönbe került, hagyatéka egy részét elásták. A képek évtizedeken át pusztultak a penész alatt. Mostanában azon dolgozunk, hogy legalább a siralmas állapotú művek egy részét rendbehozzuk.
Hogyan döntik el, melyik képnek erednek nyomába?
Gergely: Én célirányosan „megyek rá” művekre, leginkább olyan művészek képeire, akikkel éppen foglalkozom. Először is minden lehetőt elolvasok. Nem egyszer, hanem újra meg újra, mert sokszor ott a nyom, csak nem veszi észre az ember, mert épp valami más érdekli, valami más után kutat.
Péter: Csontváry önarcképe esetében pont ez történt. Amikor a könyvet írtam, végignéztem a Pesti Napló képes mellékleteit: az 1936-os gyűjteményes kiállításról tudósító képriport Csontváry öt képét is közölte, köztük volt az Önarckép is. Soha nem láttam a képet, de valahogy ismerős volt, csak nem ugrott be, hogy honnan. Amikor újra átnéztem a Magyar Vadak kiállítás előtt készített múzeumi raktárfotóimat, kiderült, honnan derengett nekem – ott volt a Magyar Nemzeti Galéria raktárában készült egyik fotóm szélén! Korábban nem tűnt fel, merthogy nem Csontváryval foglalkoztam. Kikértem a kép kartonját, és összeállt minden. Még a „provenienciá”-t, a kép addigi sorsát is végigkövethettem. Kiderült, hogy 1948-ban, anélkül, hogy komolyabban megvizsgálták volna, kimondták rá a verdiktet: hamis! Ennek az ítéletnek köszönhettem, hogy a kép raktárba került, és én rátaláltam. Csontváry esetében ritkán adatik az embernek ilyen szerencse…
Az interjú folytatását magazinunk 2015. márciusi számában olvashatják!