Magaslégköri zavarokat keltett a Starship 2023-as robbanása
2023. november 18-án a SpaceX kísérleti űreszköze tesztrepülése során nagy magasságban felrobbant, ez pedig ritka, de nem meglepő következményekkel járt.
Bolygónk légkörében nemcsak kémiai eredetű hatások érvényesülnek, hanem fizikaiak is, ráadásul nemcsak az alsóbb, időjárásért felelős légrétegekben, hanem igen nagy magasságokban, az ionoszférában is. Ez igaz a természetes folyamatokra, például robbanásos vulkánkitörésekre vagy a légkörben felrobbanó égitestre (pl. a Cseljabinszk felett felrobbant kis aszteroida), de igaz az emberi eredetű robbanásokra is.
Zavarokat okozott az ionoszférában például az a hatalmas, pusztító robbanás, amely 2020 augusztusában Bejrút kikötőjét (és az egész várost) megrázta . Volt már hasonló zavar (nem is egy), amelyet egy űreszköz indítása okozott, ennek akkor a felbocsátás speciális pályája volt az oka. Nemrégiben, a 2023 novemberében tesztküldetése során felrobbant Starship hatásait tárta fel egy francia-orosz kutatócsoport. (Ez voltaképp egy dupla robbanás volt, először kb. 90 kilométeres magasságon, majd 149 kilométeren is.)
A robbanások – mindegy, miféle eredetűek – szuperszonikus sebességű lökéshullámot hoznak létre, ami hasonlóan terjed a légkörben, mint a tó vizén a koncentrikus hullámok, a beledobott kavics nyomán. Mivel a légkör 3 dimenziós, így a tovaterjedő lökéshullám is térben halad.
Ennek az a következménye, hogy az ionoszféránkban, ami töltött részecskék sokaságát tartalmazza, a részecskék kimozdulnak a helyükről a lökéshullám hatására, emiatt azután eltérések alakulnak ki például a rádióhullámok terjedésében. Mivel a GPS-műholdak (és más helyzetmeghatározók is) is rádióhullámokkal kommunikálnak, ezért a GPS-jelek kiválóan alkalmasak a hasonló zavarok vizsgálatára.
A Geophysical Research Letters folyóiratban közzé tett kutatási eredmények szerint a Starship robbanása is magaslégköri zavarokkal járt.
A mérések szerint a robbanást követően nagyjából egy órán keresztül fennálló zavar, amelyre sok helyütt magaslégköri lyukként hivatkoznak, 2000 kilométeres kiterjedésű volt.
Ez annyiban lehet helytálló kifejezés erre a zavarra, hogy gyakorlatilag az elektronok hiánya jelentheti magát a lyukat. A zavar helyszínén ugyanis lecsökkent az ionoszférában keringő elektronok száma, a zavar alakja és mozgása pedig a lökéshullám mozgásához köthető volt.
A fizikai hatáson túl a rakéta-üzemanyag elégéséből adódó kémiai reakciók is elvezethetnek az ionoszférában kialakuló lyukakhoz. Azonban a kutatók számításai szerint a jelenlegi eseménynél kis mértékben adódott csak hozzá a lökéshullám fizikai hatásához.
Az efféle ionoszféra-zavarok egyelőre nem okoznak különösebb problémát, azonban az önvezető járművek térhódításával a GPS-jelek minimális eltérései is súlyos gondokhoz vezethetnek. Az űrforgalom növekedése miatt pedig egyre gyakoribbá válhatnak az efféle ionoszféra-zavarok is, így érdemes velük számolni, s valamiféle biztosítékot beépíteni a navigációs rendszerekbe.