Gépmonstrumok gyárában jártunk

A fehéroroszországi BelAZ hatalmas járművek gyártására specializálódott.

Tudom, fura egy ízlésem van, de Fehéroroszországban járva egy gyárlátogatás volt a legjobban várt programom. Nem akármilyen létesítményben voltam, hanem a BelAZ-ban ahol a világ legnagyobb teherautóit gyártják.
A BelAZ (Беларускі аўтамабільны завод, avagy Fehérorosz Autógyár) 1948-ban nyitotta meg kapuit Zsodzina városában, és kezdetben tőzegkitermelő gépek készítésére fókuszáltak. Később áttértek a teherautók, majd a hatalmas dömperek elkészítésére, és az évek során 500–600 különféle típust fejlesztettek ki.
A legikonikusabb termékük a BelAZ 75710, melyből csak három készült értékesítési célra, ezek szibériai szénbányákban álltak munkába, további egy Minszkben látható.
A 20 méter hosszú és több mint 8 méter magas monstrum teherbírása 450 tonna – mondhatnám, 90 elefántot bír el.
Komolyabb száguldásra nem képes, üresen a maximális sebessége 60 km/ óra. Ugyanakkor 4600 lóerős teljesítménye ötszöröse a mai Formula–1 versenyautókénak, és mind üresen, mind pedig megpakolva nehezebb, mint egy Airbus A380-as. Egy két méter magas ember épp, hogy eléri a nyolc gumiabroncs egyikének a felét.
Keskeny utakra nem érdemes vele elindulni, ugyanis 19,8 méter átmérőjű körre van szüksége megfordulni. Két 2800 literes üzemanyagtartálya van, és 100 kilométeren 1300 liter benzint fogyaszt.
A gyár bő egyórányira van Minszktől, ahova a látogatást szigorúan előre kell lefoglalni. Az idegenvezetést csak oroszul tartják, de fogadnak külföldi látogatókat is.





Először a múzeumba mentünk, ahol a BelAZ történetét és a különféle géptípusokat mutatják be, valamint a rengeteg ajándékot, melyeket neves látogatók hoztak az évek során ide. Ezután lehetőség volt fotózkodni a hatalmas munkagépekkel – a látogatók imádták az óriási sárga járműveket szelfiháttérnek.
A legnagyobb gép épp nem volt a gyárban, másnap Minszkben, a Belexpo területén viszont megcsodálhattam. Méretéről elég annyi, hogy még ahhoz is kis létra kellett, hogy fel tudjak ülni a felni aljára.
Kicsit rendhagyó, de nagyon élvezetes program volt, az utazásom legnagyobb élménye és mindössze 3000 forintba került. Viszont ha megkíván valaki egy ilyen munkagépet, az vám és szállítás nélkül 7,5 millió dollárba kerül.































































































































































































