Katalin, Liza, Katinka2020. november 25., szerda
Föld

Tengerre Mister!

2003.10.13.Admin
National Geographic Magyarország

Divat lett a magyar menedzserek vitorlásversenye az Adrián. Nyolc fős egyenhajókkal, többnyire Bavaria 44-essel profi és félprofi skipperek, illetve félprofi és teljesen amatőr legénység küzd a győzelemért. Tekintse meg képgalériánkat!

Pihenés alatt talán semmi nem változtatja meg annyira a világképünket, mint egy hét vitorlázás a tengeren, különösen, ha az nem céltalan, hanem erőpróba, vetélkedés, verseny is, amihez összpontosítás és csapatmunka, tudás és szerencse, valamint gyors reakciók kellenek, jól kiválasztott útvonal és bátorság a taktikához, vagy a közvetlen kiszorítósdihoz, a több tonnás test megdöntéséhez, a kötelek kifeszítéséhez, illetve a vitorla dagasztáshoz, a leggyorsabbá váláshoz.

Egy hét lecke a békés és háborgó Adriáról

Egy hét verseny után, akit a tenger szele megcsapott máshogy látja az eget, a Földet, átformálódik egy kicsit a történelem is, az olvasmány élményekhez tapasztalás társul, véraláfutás a kötelek folyamatos húzásától, kis sebek az ujjakba akadó szegecsektől, hátfájás a csörlő egésznapos izgatott tekerésétől, éhség a szüntelen feszültségtől.

Még a békés Adria is kiskötetnyi leckét ad önmagáról egy hét alatt. Érthetővé válnak a legegyszerűbb viszonyok, kapitány és legénysége, vihar és fegyelem, napozás és ügyelet között. A rend és lázadás útleírásokban kicsit erőltetettnek tűnő homályos indítékai maguktól értetődőek lesznek, de legalábbis könnyen elképzelhetőek a kis fegyelemsértésekre kiosztott aránytalan megtorlás-morzsákból kiindulva.

A hajózás mindenre minta, ami az életben navigáció. És mi nem az? Csak a vizen – látszólag – egyértelműbben kijelölhető az útvonal, hogy honnan hova szeretne az ember eljutni és az is hamarabb megérthető, hogy akkor miért nem arra megy, hiszen a szembe fúj a szembe szél. De a vitorlásnak sok mindenre tekintettel kell lennie: a széljárásra, a hajó adottságaira, a legénység ambiciójára, a tenger áramlására, a parti szelek szeszélyére, a nyílt vizek csábítására és a többi hajó által választott taktikára.

Egy hétig a szél körül forog minden

Egy hétig minden a szél körül forog. Honnan fúj, hogyan fúj. Lepörög, irányt vált, csíkban megnyílik, hátszéllé csendesül, élesen jön, elül, felerősödik, vagy amitől a versenyvitorlás életkedve is elszáll: szélcsend. És aztán a nevükön nevezett szelek: a bora, a jugó, a meltemi, mind külön összetett üzenetek. Mert a vihar sem mindegy, hogy honnan érkezik. A szárazföld felől, a hideg légáramlatok buknak át a parthoz közeli hegyeken és onnan lezúgva fodroznak sűrű hullámokat, de süvítenek… és pillanatok alatt olyan kiszolgáltatottá válik minden kezdő, mintha az óceán közepén felejtette volna az isten, egy darab deszkán.

A rutinos öreg rókák, akik már egy évtizede járnak a horvát tengerre és a hajójukat szinte felkapta az Isztria közeli kora tavaszi bora, azoknak a csontjaikba véste a leckét a dermedt rémület: inkább a nyílt tenger felé érdemes ilyenkor menekülni, mert a partoknál sokkal erősebb a széllökés, mint távolabb. A vitorlázás életveszélyes. Nem könnyű belehalni, de amikor erős, negyedes szélben, csaknem széllel szemben megy a hajó, akkor az öttonnás testet 20-30 kilométeres sebességgel húzzák-tolják-döntik a „szélerők” hogy csak úgy szeljük a hullámokat.

Döngetünk. Felcsap a vízpermet, puffan az áramvonalas testbe rejtett négyszoba hall, az amerikai konyhás, két WC-s, zuhanyzó fülkés Bavaria 44-es. Fel, le két-három méteres hullámokon lovagolunk. A korlát lába oldalt már a vízben, átcsapnak a hullámok az orrban ülő szirén feje fölött, elhalkul a kacagás, a rémület fehérje feszül az arcán, beszükül a tekintete, egyetlen óvatlan mozdulat, és lecsúszhat a fedélzetről a vízbe, de most megfordulni sem lenne könnyű, a hullámok is takarnák, nincsen rajta mentőmellény és elrontaná a játékunkat, hiszen ez egy verseny, amin részt veszünk.

A Mister Regatta félprofi vitorlás versenye.Az öböl csendes. Terjeng a levegőben a luxus. Ide mindenki azért jött, hogy jól érezze magát. A milliárdosok is itt parkolnak a milliomosok mellett, és a bérelt hajókban a nyaraló akár milliomosnak is érezheti magát, mert az eszközök, a kellékek, amelyek körbeveszik, nagyon drágák, egyszerű halandók számára lényegében elérhetetlenek. Egy hét azonban még valahogy kivásárolható a luxuslétből, egy hajó egy millió forint ennyi időre, és ebben már az üzemanyag, a kikötői díjak is benne vannak.

Kikötni a legjobb

Kikötni a legjobb. Nemcsak azért mert kikötni nehéz, hanem mert valószínűleg minden alkalommal teljesül az alapvető vágy, a megérkezés, a révbe érés, a célba jutás, a megpihenés, a szárazföld megtalálásnak, az új világ felfedezésének legnagyobb hajós kihívása. Trogir, Iz, Tribunj, Milna, Stomorska, Akármiska, … egyik olyan mint a másik és utánozhatatlanul egyediek. Béke van. Talán erre nem is volt háború. Illetve volt, több is, mert évezredes csoszogástól fényes a márvány a talpunk alatt a sikátorokban. Faltól falig másfél méter. Széle hossza egy kilométer. Mintha az olasz, a görög óvárosok peremén járnánk.

A szigeteken nem lopnak, már évszázadok óta nem, mert aki lop, azt itt utolérik… és a polipsaláta, a kagyló, fokhagymás rák, és fűszeres hal mindenütt. Rizottó rákból, kagylóból, abban talán lehet csalódni, azt könnyebb elrontani, ha kicsit vizes én nem szeretem, de a helyiek nagy kedvvel kínálják…

Eufória
A második napra kiderült, hogy a menedzserek csak úgy tudnak pihenni, ha a habitusukon nem változtatnak semmit. Nem kikapcsolnak, mert akkor talán le is állnának, hanem magas alapjáraton pörögnek tovább, de nem rutinszerűen a végösszeget keresik a számla végén, mert az komikus lenne a hajón: most a legjobb útvonal kiválasztásakor a GPS által javasolt irány és a megérzések közti szintézis megteremtésén fáradoznak. Ettől lettek sikeresek a cégeik élén, és itt is sikeréhség hajtja őket.
A vitorlázás nagy kegye, hogy rengeteg mentséget kínál a vesztesnek a kudarc megmagyarázására, sokféleképpen igazolható az esetleges második vagy sokadik hely. A szél szeszélye, az áramlások kifürkészhetetlensége, a fuvallatok megfordulása, a hajó aljára tapadt moszatok, ráktelepek, a vitorla hasasodása, az elülő szél igazságtalansága – mind mind enyhítik a az esetleges kudarcban a skipper felelősségét, ha nem jött be éppen az általa választott taktika az adott futamban. És ezeknek az értelmezéseknek nagy értéke, hogy egy cseppet sem gyengítik a győztes sikerét.
Esténként a futamok eredményhirdetése mindig a diákkori versenyek hangulatát idézi. Tekintélyes vezérigazgatók és befolyásos üzletemberek a győzelemtől és az alkalomtól ittasan heccelik egymást. Tehetik, mert a tét semmi, és minden – játszani csak komolyan szabad.
Az összesített eredmény a verseny egyik támogatójának, az Euphorie Yachting honlapján, a részletes beszámolókkal és újabb képekkel.

Hozzászólások

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló madár- és emlősfajoknak rövidebb az élettartamuk, mint „otthonülő" társaiknak, ám ezt azzal kompenzálják, hogy ez alatt a rövid idő alatt sok utódot hoznak világra - tette közzé a hírt az MTI.

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Ennél magasabban még nem mutatták ki a szennyezést.

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

Korábban több szakértő is felvetette, hogy légköri mérnöki beavatkozással győzhetnénk le a klímaváltozást.

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Nagy fenyegetést jelent a veszélyeztetett tengeri emlősökre és teknősökre az Egyesült Államok körüli vizek műanyag-szennyezettsége - olvasható az MTI hírei között.

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A vadvilágot érintő, paraziták által hordozott betegségek egyre északabbra fognak terjedni a bolygó melegedésével egy új tanulmány szerint - tette közzé az MTI.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket