Ötven perc alatt Moszkvából New Yorkba – az űrrepülés jövője

Olyan rakétahajtású repülőgépet alkotnak orosz tudósok 10-15 éven belül kifejleszteni, amely 50 perc alatt teszi meg a Moszkva és New York közötti távolságot.
A tervek szerint ez a hihetetlenül gyors repülőgép kerek lesz, és kétlépcsős rakétahajtóművel szerelik fel – közölte Ivan Obrazcov, az orosz tudományos akadémia alkalmazott mechanikai intézetének tudományos munkatársa hétfőn Moszkvában egy repülés- és űrtechnikai konferencián.
Mint mondta, Oroszországon kívül az Egyesült Államokban is kiterjedt kísérleteket folytatnak ebben az irányban. Az orosz tudósok már olyan tervekkel rendelkeznek, amelyek alapján ki lehet jelenteni: 10-15 év múlva meg lehet építeni a rakéta-repülőgépet, amely a jövő repülőgépe lesz.
Az űrturizmus járműve?
A szakértő azt is elárulta, hogy a jelenlegi kutatások a repülőgép függőleges startolását biztosító rendszerekkel kapcsolatosak. A tudósok véleménye szerint ez a fajta felemelkedés sokkal „hatékonyabb”, mint a jelenlegi repülőgépek felszállási módja. Obrazcov közölte: az orosz kutatók túl vannak a gép elméleti kidolgozásán, sőt, már egy megépített modellel repülési kísérletet is végeztek. Ez sikeres volt, és azt bizonyította, hogy egy ilyen repülőgépen biztonságos lehet az utazás.
A konferencián további részletek is elhangzottak a szuper-repülőgépről: a pilótás vagy pilóta nélküli üzemmódban szálló gép a tervek szerint 30 ezer kilométeres óránkénti sebességre lesz képes. A 800 tonnás szerkezet hasznos térfogata 800 köbméter, ami 1200 utas befogadására teszi alkalmassá.
A repülőgép használata nem igényel új, különleges fel- és leszálló pályákat, a jelenlegi repülőterek megfelelnek neki. A tudósok álmai szerint ez a repülőgép lesz a jövőbeni űrturizmus járműve. Ami a költségeket illeti, úgy számolnak, hogy a repülőgép gazdaságos működtetéséhez a jegyeket Moszkva-New York útra 15 ezer dollárért kell majd árusítani.
Megéri-e repülni 15 ezer dollárért?
Az orosz projekt megvalósíthatósága nem technológiai, hanem üzleti szempontból kétséges. Mint ismeretes, a nyugati repülőtársaságok, az Air France és a British Airways éppen a napokban fejezték be a Concorde gépek üzemeltetését. A Concorde-ok szuperszonikus sebességgel közlekedtek, de nagyon drága jegyeiket nem lehetett eladni, legalábbis nem olyan mennyiségben, ahogyan azzal a tervezők számoltak.
Utóbb, a gépek élettartamának növekedése nyomán lezuhant az egyik Concorde, s ezek után az üzemeltető légitársaságok végképp lemondtak a hangsebesség fölötti polgári repülésről. Ezek után kérdéses, hogy egy űrrepülőgép üzemeltetése mennyire lenne gazdaságos.
Az amerikaiak érdeklődnek a Szojuzok iránt
Az orosz űrhajózás és rakétatechnológia sikereiről az utóbbi időben megszaporodtak a hírek. Egy amerikai cég, a Space Adventures idén júliusban – néhány hónappal az amerikai Columbia űrsikló felrobbanása után – bejelentette, hogy érdeklődik az orosz Szojuz űrhajók megvásárlása iránt. Az amerikai cég a nemzetközi űrállomásra, az ISS-re szeretne űrturistákat felvinni, s úgy tűnik az amerikai vállalkozás nem nagyon bízik az USA által gyártott űrjárművekben.
Az amerikai cég korábban már két civilt is feljuttatott a kozmoszba orosz eszközökkel. A 2001-es és 2002-es utazások után most újabb két űrrepülésről tárgyalnak az orosz Roszaviakozmosz nevű űrügynökséggel, 2004-es és 2005-ös dátumokról. Sőt, felmerült az is, hogy megvásároljanak egy orosz űrhajót az amerikai cég számára. Az oroszok a tárgyalások tényét megerősítették, de igen magas árat kérnek a hírek szerint a Szojuzért. A Roszaviakozmosz szóvivője szerint az ár 20 és 40 millió dollár között mozoghat.
A Szojuzok biztonságosságát a NASA is megerősítette
A NASA a Columbia űrsikló 2003 év eleji, február elsejei felrobbanása után kénytelen volt beismerni, hogy az orosz technológia, a Szojuz egyedülállóan biztonságos – a Spacedaily.com internetes szaklap szerint. A NASA szóvivője úgy nyilatkozott 2003 áprilisában, hogy a Szojuzok 36 éve repülnek és mindössze két baleset történt ez idő alatt.
Ezzel az 1967-es tesztrepülésre gondolt a szóvivő, amikor a Szojuz fedélzetén tartózkodó űrhajós akkor vesztette életét, amikor az űrhajó a Földre való visszatérés közben robbant fel, illetve az 1971-es balesetre, amikor a visszatérésnél hárman haltak meg az akkor még szovjet űrhajón.
Az orosz űripar megbízhatósága Valerij Rjumin szerint – aki négyszer is repült a kozmoszban, s jelenleg az orosz Enyergija űrtechnológiai cégnél dolgozik – annak köszönhető, hogy nyolcszázezren dolgoznak ebben az ágazatban, és hosszú évek, évtizedek tapasztalataival rendelkeznek.
Mindeközben az amerikaiak minden egyes új programhoz új csapatot, új szakembereket toboroznak, márpedig az űrtechnológiáról kevés könyv áll rendelkezésre, a szakemberek tapasztalataikra, rutinjukra támaszkodnak elsősorban – jegyezte meg Rjumin a Spacedaily.com-nak..