Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Föld

Ötven perc alatt Moszkvából New Yorkba – az űrrepülés jövője

2003.11.04.Admin
National Geographic Magyarország

Olyan rakétahajtású repülőgépet alkotnak orosz tudósok 10-15 éven belül kifejleszteni, amely 50 perc alatt teszi meg a Moszkva és New York közötti távolságot.

A tervek szerint ez a hihetetlenül gyors repülőgép kerek lesz, és kétlépcsős rakétahajtóművel szerelik fel – közölte Ivan Obrazcov, az orosz tudományos akadémia alkalmazott mechanikai intézetének tudományos munkatársa hétfőn Moszkvában egy repülés- és űrtechnikai konferencián.

Mint mondta, Oroszországon kívül az Egyesült Államokban is kiterjedt kísérleteket folytatnak ebben az irányban. Az orosz tudósok már olyan tervekkel rendelkeznek, amelyek alapján ki lehet jelenteni: 10-15 év múlva meg lehet építeni a rakéta-repülőgépet, amely a jövő repülőgépe lesz.

Az űrturizmus járműve?

A szakértő azt is elárulta, hogy a jelenlegi kutatások a repülőgép függőleges startolását biztosító rendszerekkel kapcsolatosak. A tudósok véleménye szerint ez a fajta felemelkedés sokkal “hatékonyabb”, mint a jelenlegi repülőgépek felszállási módja. Obrazcov közölte: az orosz kutatók túl vannak a gép elméleti kidolgozásán, sőt, már egy megépített modellel repülési kísérletet is végeztek. Ez sikeres volt, és azt bizonyította, hogy egy ilyen repülőgépen biztonságos lehet az utazás.

A konferencián további részletek is elhangzottak a szuper-repülőgépről: a pilótás vagy pilóta nélküli üzemmódban szálló gép a tervek szerint 30 ezer kilométeres óránkénti sebességre lesz képes. A 800 tonnás szerkezet hasznos térfogata 800 köbméter, ami 1200 utas befogadására teszi alkalmassá.

A repülőgép használata nem igényel új, különleges fel- és leszálló pályákat, a jelenlegi repülőterek megfelelnek neki. A tudósok álmai szerint ez a repülőgép lesz a jövőbeni űrturizmus járműve. Ami a költségeket illeti, úgy számolnak, hogy a repülőgép gazdaságos működtetéséhez a jegyeket Moszkva-New York útra 15 ezer dollárért kell majd árusítani.

Megéri-e repülni 15 ezer dollárért?

Az orosz projekt megvalósíthatósága nem technológiai, hanem üzleti szempontból kétséges. Mint ismeretes, a nyugati repülőtársaságok, az Air France és a British Airways éppen a napokban fejezték be a Concorde gépek üzemeltetését. A Concorde-ok szuperszonikus sebességgel közlekedtek, de nagyon drága jegyeiket nem lehetett eladni, legalábbis nem olyan mennyiségben, ahogyan azzal a tervezők számoltak.

Utóbb, a gépek élettartamának növekedése nyomán lezuhant az egyik Concorde, s ezek után az üzemeltető légitársaságok végképp lemondtak a hangsebesség fölötti polgári repülésről. Ezek után kérdéses, hogy egy űrrepülőgép üzemeltetése mennyire lenne gazdaságos.

Az amerikaiak érdeklődnek a Szojuzok iránt

Az orosz űrhajózás és rakétatechnológia sikereiről az utóbbi időben megszaporodtak a hírek. Egy amerikai cég, a Space Adventures idén júliusban – néhány hónappal az amerikai Columbia űrsikló felrobbanása után – bejelentette, hogy érdeklődik az orosz Szojuz űrhajók megvásárlása iránt. Az amerikai cég a nemzetközi űrállomásra, az ISS-re szeretne űrturistákat felvinni, s úgy tűnik az amerikai vállalkozás nem nagyon bízik az USA által gyártott űrjárművekben.

Az amerikai cég korábban már két civilt is feljuttatott a kozmoszba orosz eszközökkel. A 2001-es és 2002-es utazások után most újabb két űrrepülésről tárgyalnak az orosz Roszaviakozmosz nevű űrügynökséggel, 2004-es és 2005-ös dátumokról. Sőt, felmerült az is, hogy megvásároljanak egy orosz űrhajót az amerikai cég számára. Az oroszok a tárgyalások tényét megerősítették, de igen magas árat kérnek a hírek szerint a Szojuzért. A Roszaviakozmosz szóvivője szerint az ár 20 és 40 millió dollár között mozoghat.

A Szojuzok biztonságosságát a NASA is megerősítette

A NASA a Columbia űrsikló 2003 év eleji, február elsejei felrobbanása után kénytelen volt beismerni, hogy az orosz technológia, a Szojuz egyedülállóan biztonságos – a Spacedaily.com internetes szaklap szerint. A NASA szóvivője úgy nyilatkozott 2003 áprilisában, hogy a Szojuzok 36 éve repülnek és mindössze két baleset történt ez idő alatt.

Ezzel az 1967-es tesztrepülésre gondolt a szóvivő, amikor a Szojuz fedélzetén tartózkodó űrhajós akkor vesztette életét, amikor az űrhajó a Földre való visszatérés közben robbant fel, illetve az 1971-es balesetre, amikor a visszatérésnél hárman haltak meg az akkor még szovjet űrhajón.

Az orosz űripar megbízhatósága Valerij Rjumin szerint – aki négyszer is repült a kozmoszban, s jelenleg az orosz Enyergija űrtechnológiai cégnél dolgozik – annak köszönhető, hogy nyolcszázezren dolgoznak ebben az ágazatban, és hosszú évek, évtizedek tapasztalataival rendelkeznek.

Mindeközben az amerikaiak minden egyes új programhoz új csapatot, új szakembereket toboroznak, márpedig az űrtechnológiáról kevés könyv áll rendelkezésre, a szakemberek tapasztalataikra, rutinjukra támaszkodnak elsősorban – jegyezte meg Rjumin a Spacedaily.com-nak..

Hozzászólások

Palackposta árulkodik a műanyag útjáról

Palackposta árulkodik a műanyag útjáról

A kutatók által elindított palackok óriási távot tettek meg.

Hosszú távon talán elérhetőek a klímaegyezmény vállalásai

Hosszú távon talán elérhetőek a klímaegyezmény vállalásai

„Elérhető közelségbe" kerültek a 2015-ös párizsi klímaegyezmény céljai egy új elemzés szerint - tette közzé a hírt az MTI.

Rejtélyes áradás egy alaszkai öbölben

Rejtélyes áradás egy alaszkai öbölben

Már az öböl története se kezdődött jól: a felfedezése 26 halálos áldozattal járt. A későbbi sorsa sem sokkal szelídebb.

Égi jelenségek 2020. december első felében

Égi jelenségek 2020. december első felében

A hónap elejét a holdfény uralja, egyre közeledik egymáshoz a Szaturnusz és a Jupiter, lesz holdsarlónk a Vénusz közelében, és érkezik az év legjobb meteorraja.

Óceáni hulladékból készül napszemüveg

Óceáni hulladékból készül napszemüveg

A The Ocean Cleanup projekt újabb fontos eredményt ért el a hulladék elleni harcban.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket