Márta, Flóra2021. július 29., csütörtök
Föld

Vízjeget talált a Mars Express a Mars déli sarkvidékén

2004.01.23.Admin

A Mars Express európai űrszonda vízjég jelenlétét mutatta ki a Mars bolygó déli sarkvidékén - jelentette be pénteken az Európai Űrhivatal németországi, darmstadti földi irányítóközpontja.

Az Európai Űrügynökség (ESA) Mars-vállalkozása során először mutatta ki bizonyíthatóan jég formáját öltő víz jelenlétét a vörös bolygó felszínén – jelentették be pénteken az ESA központjában, a németországi Darmstadtban.

A tavaly nyáron felbocsátott első európai Mars-kutató szonda, a Mars Express fedélzetén elhelyezett műszerek vízpárát észleltek, vízjeget a bolygó déli sarkán.

Vízjég – közvetlenül!

Walter Flury professzor, az ESA munkatársa az európai űrkutatás szempontjából “egészen nagy pillanatnak” nevezte a felfedezést. Edelgard Bulmahn, az oktatás és a kutatás kérdéseivel foglalkozó német miniszter pedig “óriási sikernek” minősítette a Mars Expresst, amelynek adatai “forradalmasítják a vörös bolygóról szerzett tudásunkat”.

Az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA üdvözölte az ESA eredményességét, ám a felfedezést nem sorolta a nagy újdonságok közé. Orlando Figueroa, a NASA programigazgatója azt mondta a CNN televíziónak, hogy a NASA szondája, a Mars-Odyssey, amely 2001 óta kering a Mars körül, már nagy mennyiségben jelzett megfagyott vizet a bolygó déli és északi pólusán a talajban.

Meglepődtünk, hogy milyen nagy mennyiségben fordul elő, s milyen közel a talajfelszínhez. Éppen ezért (az ESA mostani bejelentése) nem nagy újdonság, de örülünk annak, hogy a ő szondájuk is képes megjelölni helyet – közölte a programigazgató.

David Southwood, az ESA tudományos igazgatója azzal replikázott, hogy a korábbi következtetések közvetett méréseken alapulnak, például hidrogénnyomok észlelésén, az európai felfedezés konkrétabb. Ez az első alkalom, hogy a felszínen észleltük (a vízjeget), ez az első közvetlen megerősítés – bizonygatta az ESA egy másik tudósa, Allen Moorehouse.

Az ESA Mars-missziójának is az a célja, hogy a víz és az élet nyomai után kutasson a vörös bolygón. A Mars Expresst tavaly júniusban bocsátották fel a kazahsztáni Bajkonur űrrepülőteréről orosz Szojuz-Fregatt rakétával, a Beagle 2 leszálló egységgel együtt. A Beagle 2 karácsony táján vált le a Mars Expressről, s le kellett szállnia a vörös bolygón, de nem ad életjelt magáról.

Hogyan látható a vízjég?

A Mars Express űrszonda Omega nevű berendezése, amely elsőként mutatott ki bizonyíthatóan vízjeget a Mars felszínén, olyan spektrométer, amelynek feladata képek készítése a látható és az infravörös fénysugarak tartományában.

Egy újabb káprázatos kép a Mars Expresstől

Az Európai Űrügynökség (ESA) Mars-szondája két évig kering majd a vörös bolygó felszíne felett, hogy azt teljesen feltérképezze. Célja, hogy színképi felvételeket küldjön a Mars felszínéről és légköréről. A tudósok azt remélik, hogy ennek alapján meg lehet majd határozni a bolygófelszín ásványi összetételét és elemezni a légköri jelenségeket.

Elsősorban az infravörös tartományban készült, “jégérzékeny” képek segítségével erősítette meg elsőként közvetlenül az Omega a vízjég jelenlétét a bolygó déli sarkán. A francia-olasz-orosz együttműködéssel készült Omega egyike a Mars Express szonda öt fő műszerének, amelyeket eredetileg a Mars-96 orosz Mars-misszió számára terveztek. A szondával röviddel indítása után, 1996 novemberében megszakadt a kapcsolat.

A Mars “varázsvesszejét” a franciaországi orsay-i Asztrofizikai Intézet (IAS), a párizsi Űrkutató, Űreszköz és Asztrofizikai Laboratórium (LESIA), az Olasz Fizikai Intézet (ISI) és az orosz Űrkutatási Intézet (IKI) készítette el a francia Nemzeti Űrkutatási Központ (CNES) támogatásával.