Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Föld

Több mint három métert haladt előre az Opportunity

2004.02.06.Admin

Megtette az első métereket az Opportunity csütörtökön a vörös bolygó felszínén, a Spirit pedig a hétvégén indul hosszabb útra. Az Opportunity ezt megelőzően ásványtérképet és mikroszkópos felvételt is küldött leszállási helyéről.

Úton az Opportunity és a Spirit – Frissítve: péntek 9 óra

Megtette az első métereket az Opportunity csütörtökön a vörös bolygó felszínén – jelentette csütörtökön a NASA. Az Opportunity most először haladt előre a Mars felszínén azóta, hogy múlt szombaton legördült a leszállóegység platformjáról a bolygó poros talajára.

Az Opportunity mintegy 3, 3 métert tett meg, péntekre pedig további mintegy 1, 5 méter áll előtte. A marsjáró robotkarja ezzel várhatóan “karnyújtásnyi távolságra” kerül a közelében fekvő, sziklakerthez hasonló kőhalmazhoz, bár szükség lehet még némi előrehaladásra ahhoz, hogy a robotkar valóban el is érje a köveket – mondta Larry Soderblom, a Mars kutatását irányító tudósok egyike.

Eközben a Mars túloldalán az Opportunity ikertestvére, a Spirit felújította kutatómunkáját. A tudósok azt tervezik, hogy a Spirittel előbb megvizsgáltatják az Adirondack névre keresztelt vulkáni kőzet felszínét, a hét végén pedig talán már útnak is indítják egy tőle 240 méterre fekvő kráterhez. E távolság megtétele egy hónapba is beletelhet.

Az Opportunity első talajmintája – Frissítve: csütörtök 10 óra

Az Opportunity megvizsgálta az első talajmintát kicsiny kráterében, és a különféle kavicsszemek között feltűnően szabályos, gömbalakú kavicsokat is talált. A marsi felszín keletkezésének, formálódásának alaposabb megértése végett, az Opportunity pénteken kisebb árkot is ás, – ebben első kereke lesz segítségére -, és mélyebbről vett talajmintát is elemez.

A gömbölyű részecskék jól látszanak a rover által készített mikroszkópos felvételeken. A képeken azonban recés szélű kavicsok is látszanak, így a NASA tudósai elképzelhetőnek tartják, hogy a különböző színű és formájú részecskék eltérő környezetben keletkeztek.

Mitől gömbölyű a kavics?

A kavics formája önmagában nem fedi fel eredetét, illetve az őt formáló természeti erőt. Elképzelhető, hogy víz csiszolta ilyen szabályos formájúra – ez esetben feltehetőleg oolitról van szó. A mintában azonban találtak olyan szabályos alakú részecskéket is, amelyek belül üregesek, buborékosak – ez pedig nem jellemző az oolitokra.

Egy másik elmélet szerint nagyobb meteorbecsapódás olvaszthatta meg a marsi felszínt, az olvadt anyag pedig sugárszerűen fröcskölve finom, szabályos részecskékké hűlt. Ha mindez víz jelenlétében történt, nem kizárt, hogy az olvadt anyagot formáló gázok miatt a kőzeteken buborékok, kis lyukak képződtek.

A harmadik lehetőség, hogy az apró részecskék vulkáni eredetűek: a hamuszerű pontok egy kitörés után alvadtak meg kis golyócskákká.

Ásványtérkép

Az Opportunity elkészítette az első ásványtérképet is környezetéről –az első ásványtérképet, amely más bolygó felszínén készült.

A térkép jól mutatja, hogy a durvaszemcsés hematit előfordulása a kráter eltérő részein markánsan különbözik, leginkább a kráter peremén található. A térkép szerint a sziklakertszerű képződmény feletti, és az előtte lévő réteg különösen gazdag hematitban. A térképen a vörös és narancs színű foltok vasban gazdag ásványokat jeleznek, míg a kék és zöld foltok alacsony vastartalmúakat.

A Földön a hematit többféleképpen kialakulhat, a legtöbb esetben azonban víz szükséges hozzá, ezért a kutatókat különösen izgalomba hozta az ásvány jelenléte. Az ásványtérkép egyébként az Opportunity TES hőtérképező spektrométerével (thermal emission spectrometer) készült, amely képes bizonyos távolságból kőzettípusokat felismerni.

Az Opportunity Mössbauer spektrométere, amely elsősorban vastartalmú ásványok meghatározására szolgál, a vizsgált talajmintában olivinre utaló jeleket mutatott ki. Olivint egyébként a Spirit is talált néhány héttel ezelőtt a Mars másik oldalán. Az olivin magnézium és vasszilikát keveréke. Az ásvány lényeges összetevője a bazaltnak, a legtöbb meteorkőnek, és a vason kívül a leggyakoribb ásványa a meteoriteknek. Az olivin előfordulása vulkáni tevékenységgel is kapcsolatban állhat: kristályai ugyanis gyakran előfordulnak vulkáni hamuban, amit igazolnak a Vezuvnál és az Etnánál gyűjtött minták is.

A sziklakert alaposabb vizsgálatához az Opportunity csütörtökön kezd hozzá. Az első napi célkitűzés három méter megtétele. Pénteken a már említett ásást végzi a rover.