Kornélia, Kunigunda, Frigyes2024. március 03., vasárnap
Föld

Nemet mondott a NASA a Hubble megmentésére

2004.02.11.Admin

Van élet a Hubble után – közölte az amerikai űrhivatal egyik vezetője azon a keddi sajtótájékoztatón, ahol a NASA bejelentette, hogy a Hubble-szimpatizánsok rengeteg beadványa ellenére nem változtat álláspontján, nem lesz több javítás az űrtávcsőn.

A NASA első embere, Sean O’Keefe úgy döntött, hogy nem engedélyez több olyan emberi repülést, amely a híres űrteleszkóp, a Hubble javítását célozná meg. O’Keefe annak ellenére döntött így, hogy több irányból is erős nyomás nehezedett rá, hogy változtasson ezen az elhatározásán, és az utóbbi napokban úgy tűnt, valóban hajlik is a kompromisszumra a NASA-vezető.

A Föld körül lassan már 14 esztendeje keringő Hubble űrteleszkóp időről időre rendszeres karbantartásra szorul. Az ötödik, legkésőbb 2006-ra tervezett űrrepülőgépes missziónak az lett volna a feladata, hogy kicserélje az űrteleszkóp helyzetbeállítását biztosító négy giroszkópot.

A szervizelés nélkül az űrteleszkóp 2007-ig vagy 2008-ig marad működőképes, a karbantartással viszont képes lett volna kitölteni eredeti, 2010-ig tervezett misszióját.

A Columbia űrsikló tavalyi felrobbanása óta azonban a NASA vezetői nem engedik a Space Shuttle-ok, az űrsiklók repülését, így az elengedhetetlennek tűnő reparatúrát sem végezhetik el az asztronauták.

Van élet a Hubble után

„Van élet a Hubble után, jóllehet nem esik jól ezt beismerni” – mondta a kritikusoknak Ed Weiler, a NASA űrtudományi részlegének vezetője. Weiler, továbbá Bill Readdy, a NASA űrrepülési főnöke és John Grunsfeld, az amerikai űrhivatal vezető űrkutatója egyaránt sajnálatukat fejezték ki a Hubble sorsa miatt, egy keddi közösen tartott sajtótájékoztatón.

Korábban a NASA magukat megnevezni nem kívánó mérnökei több beszámolót juttattak el a sajtóhoz, és a kiszivárgott hírek és elemzések szerint a Hubble javítása nem lett volna veszélyesebb az űrhajósok számára, mint a Nemzetközi Űrállomás (International Space Station, ISS) kiépítése.

Readdy a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az amerikai űrkutatási hivatal részletesen megvizsgálta a Hubble-javítás körülményeit, és nem találták azt elég biztonságosnak. Mindezek alapján Readdy kétségbe vonta a korábban kiszivárogtatott, „Hubble-párti” tanulmányok kompetenciáját.

Az utolsó ember, aki szervizelte a teleszkópot

A Hubble javításához két űrsiklót kéne egyszerre a levegőbe juttatni, mert biztos menedékhelyet csak a másik shuttle nyújthatna a Hubble-t javító egységnek.

A sajtótájékoztatón felszólalt John Grunsfeld is, aki valószínűleg az utolsó ember, aki javításokat végzett a teleszkópon. Egy 2002-es űrmisszió során ugyanis ő szervizelte az űrtávcsövet. Grunsfeld szerint jó okuk van arra, hogy mégis veszni hagyják azt az objektumot, amely egyébként az ő szívéhez is annyira közel áll. A kutató-űrhajós szerint most az a fő feladat, hogy a Hubble életciklusából hátramaradt időt a lehető legjobban kihasználják.

Kilyukadt felhők

Egy igen látványos felhőforma, vagyis inkább a felhő hiányának formája a lyukfelhő, amelyet gyakran öveznek összeesküvés-elméletek – a valóság azonban sokkal hétköznapibb, ám legalább olyan izgalmas.

Szélerőmű vagy naperőmű?

A földhasználat szempontjából vizsgálva, egységnyi energiára és területre vetítve a napelemeknek akár 60-120-szor nagyobb a földterületigényük, mint a szélerőműveknek – többek között ezért is volna kulcsfontosságú a szélenergia kihasználása hazánkban a  fotovoltaikus termelés mellett.

Gyarapodott az Uránusz és a Neptunusz családja

Egy Uránusz- és két Neptunusz-holdat sikerült felfedezni, az Uránusz esetében 20 éve nem volt példa ilyenre.

Neutroncsillagot találtak egy szupernóva maradványában

A James Webb-űrteleszkóp – most először – sikeresen észlelte, az elméletek szerint, a szupernóva-robbanásban létrejövő neutroncsillagot.

Eljött az idő, hogy a szennyezők fizessenek!

Rendszerszintű hiányosságok miatt termelünk és használunk fel egyre több műanyagot, s így egyre több műanyag kerül ki tengeri, szárazföldi és édesvízi élőhelyekre – derül ki az Európai Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testülete, az EASAC a legújabb kutatásokat összefoglaló kommentárjából. Az európai tudományos szervezetnek a Magyar Tudományos Akadémia is tagja - a hírt az mta.hu tette közzé.

National Geographic 2024. februári címlap