Gyöngyvér, János, Gyöngyi2020. október 23., péntek
Föld

Metán a Mars légkörében – életre utalhat?

2004.03.30.Admin

Három független földi teleszkóp és a bolygó körül keringő Mars Express is metánt észlelt a Mars légkörében. A gáz jelenléte vulkáni tevékenységre vagy metántermelő baktériumokra utal.

Vittorio Formisano, a római Fizikai és Bolygóközi Tudományok Intézetének professzora földi teleszkóppal metánt észlelt a Mars légkörében. A csoport az eredményeket ellenőrizte az Európai Űrhivatal Mars körül keringő szondája, a Mars Express fedélzetén található Fourier bolygó-spektrométerrel (Planetary Fourier Spectrometer – PFS) is. A spektrométer az 1, 2-50 mikrométer közötti hullámhossz-tartományban vizsgálja a légkört, segítségével meghatározhatók a légköri elemek eloszlása – írja a New Scientist.

A csillagászok elemezték a Mars Express által 2004 januárjában és februárjában készített 1700 színképmintát, és az adatok csekély mennyiségű metán jelenlétére utaltak: körülbelül egymilliárd légköri részecskében 10, 5 darab metánmolekulát találtak. A gáz jelenlétét megerősítette a Hawaii-szigeten található infrateleszkóp és a chilei Gemini obszervatórium teleszkópja is.

Honnan származhat a Mars légkörének metánja?

Korábbi földi kutatások már jeleztek metánt bolygószomszédunk légkörében. Ám hogy hogyan keletkezik a metán a Marson, egyelőre rejtély. A metán nem stabil molekula a légkörben, ha nem lenne utánpótlása néhány évszázadon belül eltűnne.

A kutatók szerint a metánutánpótlás két forrásból származhat: vulkáni aktivitásból vagy metántermelő baktériumoktól.

Az első esetben a gáz még aktív lávafolyásokból kerülhetett a légkörbe. A magyarázat szépséghibája, hogy a Mars több évtizedes kutatása során a csillagászok még nem találtak vulkáni aktivitásra utaló jeleket. Másrészt a vulkáni tevékenység következtében felszabaduló hő, valószínűleg megolvasztotta volna a Mars állandóan fagyos altalaját, és így az élet kialakulásához alkalmas környezet jött volna létre.

A másik lehetőség, hogy a metán baktériumoktól származik. Egyes földi baktériumok hidrogénből és széndioxidból metánt termelnek, a fejlődéshez még oxigénre sincs szükségük. Ezért a kutatók úgy vélik, ezek a baktériumtípusok a Marson is előfordulhatnak.

Újabb roverekre vár a rejtély megoldása

A metán eredetére az amerikai űrhivatal Marson tevékenykedő két roverje nem képes választ adni, őket elsősorban geológiai kutatómunkára alkalmas műszerekkel látták el. A NASA által tervezett jövőbeli robotkutatók azonban már rendelkeznek olyan érzékelővel is, amely képes meghatározni, honnan származhat a légköri metán. Az Európai Űrhivatal balsikerű Beagle 2 leszállóegységének például volt olyan műszere, amely alkalmas arra, hogy a Mars légkörében metán után kutasson.

A Mars légköre egyébként már évmilliárdokkal korábban elszökött a világűrbe, csupán egy diffúz, vékony gázburok maradt körülötte, amely nagyjából olyan sűrűségű, mint a földi légkör 45 ezer méter magason. A Mars légkörének túlnyomó része szén-dioxidból áll.