Visszatért a világűrből az első magánűrhajó
Visszaérkezett a világűrből az első, kizárólag magántőkéből finanszírozott űrhajó a kaliforniai Mojave-sivatagba. Ezzel új korszak kezdődhet a repülés történetében.
Gyönyörű, bár kissé szeles idő volt hétfőn reggel a kaliforniai Mojave-sivatagban. A szél ellenére csaknem 3000 érdeklődő, és 500 média jelenlétében a SpaceShipOne, az első magántőkéből finanszírozott űrhajó felszállt. Az indítás idején a Mojave-sivatag felett keringett a Nemzetközi Űrállomás, a legénység megpróbálkozott felvételeket készíteni a felszállásról.
Negyed órás csúszással, 15 óra 47 perckor a a White Knight (Fehér Lovag) hordozórepülőgéppel emelkedett fel a SpaceShipOne. A repülő 15.240 méter magasra emelte az űrhajót. 16 óra 50 perckor az űrhajó levált, és meredek emelkedésbe kezdve 4000 km/h sebességre, durván a hangsebesség háromszorosára gyorsított.
Az űrhajó hajtóműve 80 másodpercig égett. 16 óra 54 perckor a SpaceShipOne 96.300 méter magasságban járt. 16 óra 55 perckor, a pálya csúcspontján, 99.800 méter magasan, a pilóta a súlytalanság állapotába került. Csaknem három percig élvezhette a súlytalanságot. Ezután parabolapályán megkezdődött a leereszkedés, 16 óra 59 perckor már csak 9.100 méter magasan volt. 17 óra 14 perckor a SpaceShipOne földet ért.
Az, hogy ember jár az űrben, nem új történet: Jurij Gagarin már több mint negyven éve megtette az utat. Az új a dologban, hogy mindez nem nagyhatalmak gyámkodásával, hosszú és költséges állami programok keretében történik, hanem magántőkéből.
Az üzleti alapon való repülés beindulása versenyt generálhat az egyes gyártók között, az árak pedig a kereslet-kínálat függvényében alakulhatnak, ami a piaci szakértők szerint az űrutazások árának csökkenését hozhatja magával. Mint ismert, a Nemzetközi Űrállomáson egy hetet eltölteni jelenleg 20 millió dollárba kerül civilek számára.
A SpaceShipOne hétfői sikerével építője, az amerikai Scaled Composites, és tervezője, a Földet 1986-ban egy tankolással körbekerülő Voyager repülőt is tervező Burt Rutan, nagyon közel került a 10 millió dolláros Ansari X-Prize díj elnyeréséhez is. Az űrutazásért lelkesedő vállalkozók által 1996-ban alapított díj a magántőkéből megvalósuló űrversenyt hivatott élénkíteni. A díj ötlete a közel száz éve kiírt, 25 ezer dolláros Orteig-díj után született – ez a díj volt, ami Charles Lindbergh-et 1927-ben az Atlanti óceán átrepülésére inspirálta.
Ösztönzés szempontjából az X-Prize is megtette maga hatását: világszerte legalább két tucat csapat dolgozik az első magán űrhajón. Többeknek támogatója is akadt az IT-szektorból: például John Carmack, az Id Software alapítója, valamint a Scaled Composites-ot 20 millió dollárral támogató Paul G. Allen, a Microsoft milliárdossá vált alapítója.
A díj megnyeréséhez az űrhajónak legalább 100 ezer méteres magasságba kell emelkednie, és természetesen biztonságosan visszatérnie, továbbá mindezt két héten belül meg kell ismételnie. Az űrhajó fedélzetén egy pilótának és két utasnak kell tartózkodnia.
A SpaceShipOne nagy esélyese a díjnak: május 13-án az űrhajónak már sikerült 64 ezer méteres magasságba emelkednie, 55 másodpercig égett a hajtóműve, sebessége pedig elérte a 2, 5 Mach-ot. A gép pilótája ekkor, csakúgy mint most is, Mike Mevill, a Scaled Composites 62 éves alelnöke volt.
A pilóta
A 100 ezer méteres magasság eléréséhez a hajtóműnek csak 25 másodperccel kellett tovább égnie a májusihoz viszonyítva. A hétfői kísérlet azonban nem közvetlenül a díj elnyerésére irányult: bár az űrhajó szinte elérte a 100 ezer méteres magasságot, kizárólag a pilóta utazott a fedélzeten.
A SpaceShipOne egyébként különlegesnek számít abból a szempontból is, hogy a NASA által használtnál környezetbarátabb üzemanyaggal működik.