Elza, Natália, Blanka, Bonita2020. december 01., kedd
Föld

Napszelet ejtett csapdába bolygónk mágneses tere

2004.08.16.Admin

Az Európai Űrkutatási Hivatal Cluster űrmeterológiai műholdjai bolygónk mágneses mezőjébe szorult, egyenként minimum 40 ezer kilométer átmérőjű, Napból származó forró gázfelhőket fedeztek fel.

A napszél a Napból a bolygók és a csillagközi tér felé tartó, töltött részecskékből álló áramlat. A központi csillagunkból kiszabadult gyors atomok és elektronok kitöltik az egész Naprendszert, igaz távolabbi vidékeken egyre ritkábban.

A Földünk elsődleges védelmi rendszere a Napból érkező elektromágneses-, illetve részecskeáramokkal szemben mágneses mezeje. Ez óriási esernyőhöz hasonlóan megvéd bennünket, hogy a napszél súlyosabb károkat okozzon bolygónkon. Előfordul azonban, hogy a töltött részecskék akár bolygónk légkörének felső rétegébe is eljutnak.

Összekócolt védelem

A napszél a Nap felőli oldalon összenyomja a Föld mágneses mezejét, a túlsó, “szélárnyékos” oldalon viszont magával ragadja, geomágneses viharokat gerjeszt. Az 1987-ben tett megfigyelések szerint, amikor a Föld és a Nap mágneses tere egyirányú, a magnetoszférába sokkal több, a Napból származó elektromosan töltött részecske kerül, mint amikor a párhuzamos terek ellentétes irányúak, és lyukak, hasadékok segítik az anyag beáramlását bolygónk légkörének felsőbb rétegeibe.

Az Európai Űrhivatal szondáinak mostani felfedezése megmagyarázhatja azt a 17 éve válasz nélkül maradt kérdést, hogy miért nem működik mindig sorompóként bolygónk elektromágneses tere a Nap töltött részecskéit hordozó napszelekkel szemben.

A kutatók szerint a műholdak által most megfigyelt jelenség az úgynevezett Kelvin-Helmholtz instabilitás (KHI) miatt alakul ki. A KHI akkor lép fel, amikor párhuzamosan egymás mellett eltérő sebességű áramlások alakulnak ki. Ilyet figyelhetünk meg például, amikor a szél a tenger hullámait felveri. Az eltérő sebességnek megfelelően a lassabb áramlás a gyorsabb mellett lemaradva örvényeket hoz létre.

Mágneses örvények

A Cluster műhold adatai alapján a Földünket körbeölelő aszimmetrikus elektromágneses mezőben eltérő sűrűségű területek találhatók. Az örvények közepén, hasonlóan a tornádók belsejében észlelhető szélcsendhez, a mágneses tér gyengül, ún. magnetopauza tapasztalható. A mágneses „szünet” területén, azaz az örvény határzónájának belső felszínén, illetve a mágneses mező külső, határzónájában a napszél anyaga nagy mennyiségben halmozódik fel. Amennyiben az örvények összeroppannak, a sebesen száguldó elektronok összeütköznek a ritka atmoszféra atomjaival, gerjesztik és fénykibocsátásra késztetik őket – így jön létre a sarki fény.

A megfigyelések nem adnak azonban pontos választ arra, hogy miként kerül a magnetoszféra ilyen kitüntetett részeire a napszél, nem tudni, hogy a jelenség csak akkor alakul-e ki, amikor a napszél által gerjesztett és a Föld saját mágneses mezője párhuzamos állású egymással. Megnyugtató magyarázatot erre a magnetoszféra-műholdak új generációja fogja csak megadni.