Taksony, Ilma, Filoména2020. november 29., vasárnap
Föld

2004 legjelentősebb csillagászati hírei

2004.12.31.Admin

A Marson két robotgeológus landolt, a Szaturnuszhoz pedig hét év utazás után megérkezett a Cassini űrszonda. A Naprendszerben a Plútó 1930-as felfedezése óta a legnagyobb égitestre, egy lehetséges tizedik bolygóra bukkantak a csillagászok, és több aszteroida száguldott el bolygónk mellett rekordközelségben. Pazar égi látványt nyújtott a Vénusz átvonulása a Nap előtt. Nem tétlenkedtek az exobolygó- és a Világegyetem határait kutatók sem.

A Naprendszer történései

Víz borította valaha a Marsot

Januárban landolt a vörös bolygó felszínén a Spirit és az Opportunity. Bár a két rover munkáját eredetileg csak 90 naposra tervezték, még most is működőképesek.

A robotgeológusok számtalan bizonyítékot gyűjtöttek arra nézve, hogy valaha sekély, sós, lassan hömpölygő tenger borította a bolygó felszínét. Folytatás >>

• Az első meglepetés a Marsról
  • Vízjeget talált a Mars Express a Mars déli sarkvidékén
  • Sós víz a Mars felszínén?
  • Elvileg lehetett élet a Marson
  • Megoldódott a marsi pólussapkák rejtélye

A Cassini a Szaturnusznál, a Huygens már a Titánra tart

A Cassini/Huygens Szaturnusz körüli küldetés a bolygókutatás eddigi egyik legizgalmasabb programja. Az űrszondát 1997-ben indították útjára, és 2004 június 30-án érkezett meg a gyűrűs bolygóhoz, ahol bolygó körüli pályára állt. A Cassini négyéves küldetése során többek között vizsgálja a bolygó gyűrűrendszerét, holdjait, sugárzási öveit, légkörét. A kutatás legizgalmasabb része 2005 január közepére esik: ekkor éri el a földi élet kialakulása miatt különösen izgalmas Szaturnusz hold, a Titán légkörét a Huygens leszállóegység, amely karácsony éjjelén vált le a szondáról. Folytatás >>

• Szaturnusz körüli pályára fékezte magát a Cassini
  • Családi fotó a Szaturnuszról
  • Pazar hőmérsékleti térkép a Szaturnusz gyűrűiről
  • Kettővel nőtt a Szaturnusz ismert holdjainak száma
  • Az első közeli felvételek a Titánról
  • Milyen lehet a Titán felszíne?
  • Káprázatos kép a Halálcsillagról
  • A földinél egymilliószor nagyobb feszültségű villámok a Szaturnuszon
  • Lopáson kapták a Prometheust (A bizonyító felvétellel!)
  • Búcsúfelvétel a Huygensről

Csonka családi fotó a Szaturnuszról

Idén is nyugtalan volt Napunk

Bár a 2003 októberi heves napviharokhoz hasonló intenzitású napkitörések idén nem következtek be, Napunk idén sem pihent. Novemberben a világ több részén gyönyörű sarki fényben gyönyörködhetett a lakosság. Folytatás >>

• Föld irányába néző óriási napfolt jelent meg
  • Ismét heves jelenségek a Napon
  • Napunkon ismét nagyméretű napfolt tűnt fel

Felfedezték a Naprendszer tizedik bolygóját?

A Plútón túl, Földünktől mintegy tízmilliárd kilométerre amerikai csillagászok a Plútóhoz hasonló méretű égitestet felfedeztek fel. Az eszkimó tengeristennőről elnevezett Sedna a Plútó 1930-as felfedezése óta a legnagyobb égitest, amit a Naprendszerben találtak. Csakúgy mint a Plútót, sok csillagász a Sednát sem bolygóként definiálja. Folytatás >>

• Holdja is van Naprendszerünk tizedik bolygójának?
  • Rejtélyek a Naprendszer tizediknek hitt bolygója körül

Az év csillagászati szenzációja a Vénusz-átvonulás volt

Június 8-án délelőtt a Vénusz áthaladt a Nap korongja előtt. 1882 óta ez volt az első Vénusz-átvonulás, és hogy milyen ritka égi jelenségről van szó, jól jelzi az is, hogy a teleszkóp 1609-es feltalálása óta is csupán hat átvonulás (1631, 1639, 1761, 1769, 1874 és 1872) történt. A jelenség Magyarországról is megfigyelhető volt. Folytatás >>

Rendkívüli közelségben aszteroida száguldott el a Föld mellett

Az 5-10 méter átmérőjű, 2004 FU162 névre keresztelt kisbolygó március 31-én került rekordközelségbe a Földhöz. Ekkor 6500 kilométerre, – durván a Föld sugarával megegyező távolságra –, száguldott el bolygónk felszíne felett. Folytatás >>

• Felvételek a Föld közelében elsuhant kisbolygóról
  • A Föld begyűjtött egy újabb ‘holdat’

A Tejútrendszer hírei

Meghatározták a Tejútrendszer korát

Az Európai Déli Obszervatórium Chilében található Very Large távcsőve segítségével egy nemzetközi kutatócsoportnak sikerült a Tejútrendszer korát meghatároznia. E szerint, galaxisunk nem sokkal az univerzum születése után kezdett kialakulni, kora 13, 6 +/ – 0, 8 milliárd év lehet. Folytatás >>

• Galaxisunk egy újabb spirálkarját fedezték fel

A csillagászok több ’Földre’ is rábukkantak 2004-ben

A csillagászok eddig közel 140 bolygót fedeztek fel Naprendszerünkön kívül. Ezek kevés kivétellel gázbolygók, tömegüket leginkább a Jupiterhez, a Naprendszer legnagyobb bolygójához hasonlíthatjuk.

A kutatók a technológiai korlátok miatt kezdték ezeket az óriás exobolygókat feltérképezni, a Földhöz hasonló kisebb, az élet kialakulását esetlegesen támogató kőzetbolygók tanulmányozása még hátravan. Folytatás >>

• Hány Föld-szerű bolygó létezik galaxisunkban?
  • Magyar csillagászok új bolygót fedeztek fel
  • Felfedezték az eddigi legtávolabbi exobolygót
  • Történelmi felvétel Naprendszeren túli bolygóról?
  • A Föld két nagyobb testvérére bukkantak
  • Az első felvétel Naprendszeren túli bolygóról?

A világegyetem új határai