Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Föld

Három szuperóriás csillagot találtak galaxisunkban

2005.01.11.Admin

Az univerzum három legnagyobb csillagát sikerült azonosítania egy nemzetközi kutatócsoportnak. Ezzel az eddigi „bajnok”, a Gránátcsillag a negyedik helyre szorult vissza a ranglistán. Az új csillagok mindegyike az ún. vörös szuperóriások közé tartozik.

Szuperóriás csillagok trióját sikerült azonosítaniuk a tudósoknak Tejútrendszerünk „átfésülésekor”. Mindhárom égitest életciklusa vége felé jár: vörösek, (viszonylag) hidegek és fényesek. De nem ez a különlegességük, hanem az, hogy alighanem az univerzum jelenleg ismert legnagyobb csillagai.

A mi galaxisunkban vannak az új rekorderek

A most újra besorolt szuperóriás trió tagjai mindannyian tízezer fényéven belül, a mi galaxisunkban találhatóak. Közülük a KW Sagitarii 9800 fényév, a V354 Cephei 9000, a KY Cygni pedig 5200 fényév távolságban van a Földtől.

Mindhárom csillag átmérője meghaladja az egymilliárd mérföldet, vagyis az 1, 6 milliárd kilométert. Ez azt jelenti, hogy a mi Napunknál 1500-szor nagyobbak ezek az égitestek. Ha ezek a csillagok lennének Naprendszerünk közép-, illetve fókuszpontjában, akkor a Földet bőven magukba foglalnák, és végük valahol a Jupiter és a Szaturnusz bolygók között lenne…

Mindezt hétfőn, az Amerikai Asztronómiai Társaság San Diego-i éves közgyűlésén jelentette be egy tudóscsoport.

Eltörpül mellettük a Betelgeuse is

A trió mellett eltörpül a jól ismert vörös szuperóriás, a Betelgeuse, amely az Orion csillagkép legfényesebb alkotója. A Betelgeuse 650-szer nagyobb átmérővel rendelkezik, mint a Nap, és minthogy relatíve igen közel van hozzánk, a tizedik legfényesebb csillag az éjszakai égbolton.

A három újonnan besorolt csillag kicsit nagyobb az eddigi „bajnoknál”, a Herschel Gránátcsillaga néven ismert égitestnél is.

A frissen megismert égitestek méretének megállapítása számítógépes modellezéssel történt – nyilatkozta a tudóscsoport egyik tagja, Philip Massey. A nemzetközi kutatócsoport tagjai 74 szuperóriás csillagot vizsgáltak meg galaxisunkban.

Nem feltétlenül csak a méretek pontosítása miatt tették ezt, hanem általában is többet szerettek volna megtudni róluk. A csillagászok ismerték az égitestek Földtől való távolságát, és azt is tudták persze, hogy milyen fényesek az objektumok. Ugyanakkor egy tényező ismeretlen volt: az, hogy mennyire hidegek e csillagok.

Persze a „hidegség” relatív fogalom az asztronómiában: a szóban forgó égitestek általában 3000 Celsius fok (külső, felszíni) hőmérsékletűek. A mi Napunk melegebb náluk: felszíne 5500 Celsius fok „meleg”, míg a legforróbb csillagok 50 ezer fokon „égnek”.

A vártnál forróbbak a csillagok

Az asztrofizikában a hőmérséklet fontos tényező, hiszen egy csillag fényessége arányos hőmérsékletével és méretével. Ezekből az egyenletekből természetesen a két ismert tényező segítségével a harmadik is kiszámítható.

A kutatócsoport új számítógépes modelleket használt fel, amelyek a most megvizsgált csillagok külső rétegeiben lévő molekulák elemzésére is alkalmas. A javított metódus révén kiderült, hogy az óriáscsillagok 10 százalékkal melegebbek, mint azt a kutatók korábban gondolták. Ezután már sikerült kiszámolni a méretüket is – magyarázta a hírügynökségeknek Massey, aki az arizonai Flagstaffban, a Lowell Obszervatóriumban dolgozik.

A mostani kutatásban szereplő égitestek mindegyike „normális” csillag volt, nem kettős rendszereket alkotó csillagokat elemeztek a kutatók.

A Napból nem lehet szuperóriás

Természetesen felmerül a kérdés: megtörténhet mindez a mi Napunkkal is? Nos, nem valószínű. A Napnak ugyanis egyszerűen nincs elég tömege ahhoz, hogy vörös szuperóriás legyen belőle – vélekedik Massey. (A mi Napunk legfeljebb vörös óriás lehet, amely százszor nagyobb, mint jelenlegi központi égitestünk, nem valószínű hogy 1500-szoros méretnövekedés következik be.)

Érdekes, hogy a most felfedezett szuperóriások nem az univerzum „legsúlyosabb” csillagai. Tömegük ugyanis mindössze 25-ször nagyobb a mi Napunkénál, ellentétben azokkal az égitestekkel, amelyek 150-szeres naptömeget is elérhetnek.