Nem sikerül a világrekord-kísérlet a Föld megkerülésére?
![](https://ng.24.hu/themes/natgeo/images/logo.png)
Egyre fogy az üzemanyag Steve Fossett különleges sugárhajtású repülőgépéből, így a merészségéről és világrekordjairól híres amerikai üzletember lehet, hogy kénytelen lesz idő előtt abbahagyni mostani csúcsdöntési kísérletét.
Fossett egyedül akarta megkerülni a Földet olyan repülővel, amely nem tankol és nem száll le menet közben. Az amerikai multimilliomos kedden hajnalban indult az USA-ból, a Kansas állambeli Salinából. Szakértők szerint szerdáról csütörtökre virradóra – magyar idő szerint – már olyan kevés üzemanyag volt a gépében, hogy mérlegelnie kellett: leszáll-e Hawaiin vagy tovább repül-e a Csendes-óceán fölött. Fossett végül is nekivágott útja utolsó, nagy szakaszának, a nyílt óceánnak Hawaiitól kelet felé, de még most sem biztos a sikere. Kiindulópontjára, a Kansas államban lévő Salinára nem biztos, hogy eljut, minthogy elképzelhető: csak Mexikóig bírja gépe.
Túl sok üzemanyag fogyott
A Global Flyer nevű gép üzemanyag-fogyasztása ugyanis olyan magas volt eddig, hogy már most kénytelen Fossett csökkenteni a sebességet. Rejtélyes okból ugyanis üzemanyagának jelentős része az út első óráiban eltűnt – szólnak a híradások.
Fossett lenne az első ember a Földön, aki egymaga hajtja végre a leszállás és a tankolás nélküli Föld körüli repülést. 1986-ban egy páros már hajtott végre hasonló tettet: Jeana Yaeger és Dick Rutan akkor „egy szuszra” teljesítette ezt a missziót.
Csökken a jótékony szél erőssége
A pilóta Hawaii fölött repülve konzultált szakértőivel arról, hogy érdemes-e folytatnia útját. Addig erős szél segítette Fossettet, a számítások szerint azonban hamarosan csökkenni fog az erőssége a légáramlatoknak, és ez bajba sodorhatja a Global Flyert a nyílt óceán fölött, Hawaiin túl.
Fossett mindenesetre már szerda délutánra – magyar idő szerint – megtette a Föld körüli út több mint a felét – ekkor Kína fölött járt. Ez azonban aligha töltötte el elégedettséggel, hiszen az amerikai milliomos már számos rekordot állított fel léggömbökkel, repülőkkel és vitorlásokkal.
Fossettnek körülbelül 15 százalékkal kevesebb üzemanyaga maradt, mint amennyivel eredetileg számolt, ezért tűnik veszélyesnek az egész Csendes-óceán fölötti repülése. A Global Flyer induláskor a gép önsúlyának négyszeresét kitevő üzemanyagot vitt magával. A rossz idő miatt többször is el kellett halasztani az indulást, s még az utolsó pillanatokban is módosítani kellett az útirányt. Minthogy a szelek délre fordulnak, a gép nem Európa, hanem Észak-Afrika fölött repült át a felszállás után.
![]() |
| ![]() |