Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Föld

Egyre nehezebbek és károsabbak a modern autók

2005.05.18.Admin
National Geographic Magyarország

A kimutatások szerint az Egyesült Királyságban megfordult az a tendencia, hogy a modern autók egyre kisebb súlyúak, és a környezetre kevésbé károsak lesznek. A brit lap, a The Times szerint jellemzően súlyosabb és több káros anyagot kibocsátó gépkocsik készülnek manapság.

A gyártók immár azt is kezdik beismerni – legalábbis Nagy-Britanniában –, hogy az Egyesült Királyság esetleg képtelen lesz teljesíteni az európai környezetvédelmi célokat, és nem tudja teljesíteni a káros anyagok kibocsátásának elvárt csökkentését. Ennek legfőbb oka a már említett súlynövekedés, ami elsősorban a vásárlók luxusigényeinek köszönhető.

Fél tonnával nehezebbek a mai autók

Mindennek eredményeképpen egy átlagos mai autó fél tonnával nehezebb, mint egy harminc évvel ezelőtti típus. Az üzemanyag-felhasználás hatékonysága pedig szinte teljesen mellékessé vált. A legszembeötlőbb súlyproblémákkal a régi típusok felújításai, az olyan „retroautók”, mint a Beetle vagy a Mini küszködnek. Ezek általában kétszer olyan súlyosak, mint az eredeti verziók. A Land Rover Discovery pedig 2, 5 tonnás önsúlyával már olyan nehéz, hogy ha rendesen meg van pakolva, akkor bizonyos hidakon tilos lenne vele áthajtani.

A brit Autógyártók és Kereskedők Szövetségének adatai szerint Nagy-Britannia messze le van maradva a károsanyag-kibocsátási szint csökkentését célzó európai értékektől. Így például a széndioxid-emisszió túl maga a szigetországban, márpedig a széndioxid döntően járul hozzá a globális felmelegedéshez.

Alig csökken a széndioxid-kibocsátás

Tavaly például a gépkocsik károsanyag-kibocsátása mindössze 0, 4 százalékkal esett vissza, ami a legkisebb mértékű csökkenés, amióta ezt célul tűzték ki. Sőt, az előrejelzések szerint a terepjárók eladásainak fokozódásával és a nagyfogyasztású járművek iránti kereslet növekedésével párhuzamosan idén akár még emelkedhet is a kibocsátás.

A kilencvenes évek végén az autóipar ígéretet tett arra, hogy 2008-ra 140 gramm széndioxidra csökkenti a kilométerenkénti átlagos kibocsátást. Ugyanakkor tavaly ez az érték Nagy-Britanniában 171, 4 gramm/km volt. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát az autóipari szövetség tájékoztatója szerint aláássák az olyan szempontok érvényesítése, mint a biztonság és a kényelem.

Elektromos ablakemelők – kellenek egyáltalán?

A légkondicionálás és az elektromos ablakemelők használata immár szériatartozéka az autók többségének, a légzsákok és az ütközőzónák növelése pedig a biztonsági igényeket elégíti ki. A túlsúly viszont a korábbinál erősebb fékeket követel meg, ami tovább növeli a gépkocsik tömegét. A motorok teljesítménye szintén növekedett az elmúlt évtizedekben, aminek az oka a sebesség és a gyorsulás iránti igény. Némelyik típusnál (Fiesta) például mintegy 30 kilométer/órával nagyobb a végsebesség, mint harminc évvel ezelőtt. A VW Golf pedig nemcsak fél tonnával lett súlyosabb három évtized alatt, hanem hatvan centivel megnyúlt, és 10 centivel megnőtt a magassága is.

A VW szerint rákényszerültek a méretnövelésre, mert a fogyasztók igénye megváltozott, pontosabban kevesebbért mindig többet akarnak, s különösen a belső tér növelésében érdekeltek a vevők.

A „Föld Barátai” (Friends of the Earth) nevű szervezet éppen ezért arra ösztönzik a brit kormányt és az autósokat, hogy tegyenek meg mindent a környezet védelméért, s csökkentsék az autók luxusfelszerelését. Például az elektromos ablakemelők használatát egyáltalán nem tartja fontosnak ez a szervezet. A Föld Barátai szerint a gépjárműadókat kellene módosítani, ösztönözni kéne a kisebb kibocsátású autók eladásait. A brit költségvetésben a leginkább szennyező gépkocsik adóját mindössze 5 fonttal emelték tavaly, miközben a környezetvédők 500 fontot rónának ki ezekre a gépkocsikra, ami az adóteher megduplázását jelentené. A leghatékonyabb üzemanyag-felhasználású kocsik adóját viszont nullára csökkentenék a Föld Barátai.

A brit közlekedési minisztérium tavalyi felmérése szerint egyébként az emberek egyharmada „zöldebb” autót vásárolna, ha az adókülönbség a környezetkímélőbb gépkocsik esetében duplájára növekedne, és elérné az ötven fontot.

Hozzászólások

Ezúttal nem történt űrszemét-karambol

Ezúttal nem történt űrszemét-karambol

Elkerülte az összeütközést két egymáshoz közel került űrszemét - közölte a LeoLabs, a Föld körüli pályán keringő objektumokat radarral megfigyelő cég.

Összefüggés lehet a Tibeti-fennsík légszennyezése és a sarkvidék jégtakarója közt

Összefüggés lehet a Tibeti-fennsík légszennyezése és a sarkvidék jégtakarója közt

A Tibeti-fennsík „harmadik sarkvidék” néven emlegetett, igen nehezen megközelíthető helye bolygónknak, ám az egyik legtisztább környezet is.

Az egyedülálló bringás flotta alapítója

Az egyedülálló bringás flotta alapítója

Roncstelepről megmentett kerékpárok, padlások mélyéről kiguberált, poros szerkezetek, melyek egy elképesztő csapat keze alatt különleges eszközök formájában kezdenek nem mindennapi új életet.

Tájidegen állat- és növényfajok terjedése

Tájidegen állat- és növényfajok terjedése

Kutatók becslései szerint világszerte több mint egyharmaddal fog megnövekedni az úgynevezett tájidegen állat- és növényfajok száma.

Faültetés az ország jelenleg működő legnagyobb napelemparkjában

Faültetés az ország jelenleg működő legnagyobb napelemparkjában

Példa nélküli együttműködést valósított meg a 10 millió Fa Alapítvány és a MET Kabai Solar Park csapata.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket