Egyre nehezebbek és károsabbak a modern autók
A kimutatások szerint az Egyesült Királyságban megfordult az a tendencia, hogy a modern autók egyre kisebb súlyúak, és a környezetre kevésbé károsak lesznek. A brit lap, a The Times szerint jellemzően súlyosabb és több káros anyagot kibocsátó gépkocsik készülnek manapság.
A gyártók immár azt is kezdik beismerni – legalábbis Nagy-Britanniában –, hogy az Egyesült Királyság esetleg képtelen lesz teljesíteni az európai környezetvédelmi célokat, és nem tudja teljesíteni a káros anyagok kibocsátásának elvárt csökkentését. Ennek legfőbb oka a már említett súlynövekedés, ami elsősorban a vásárlók luxusigényeinek köszönhető.
Fél tonnával nehezebbek a mai autók
Mindennek eredményeképpen egy átlagos mai autó fél tonnával nehezebb, mint egy harminc évvel ezelőtti típus. Az üzemanyag-felhasználás hatékonysága pedig szinte teljesen mellékessé vált. A legszembeötlőbb súlyproblémákkal a régi típusok felújításai, az olyan „retroautók”, mint a Beetle vagy a Mini küszködnek. Ezek általában kétszer olyan súlyosak, mint az eredeti verziók. A Land Rover Discovery pedig 2, 5 tonnás önsúlyával már olyan nehéz, hogy ha rendesen meg van pakolva, akkor bizonyos hidakon tilos lenne vele áthajtani.
A brit Autógyártók és Kereskedők Szövetségének adatai szerint Nagy-Britannia messze le van maradva a károsanyag-kibocsátási szint csökkentését célzó európai értékektől. Így például a széndioxid-emisszió túl maga a szigetországban, márpedig a széndioxid döntően járul hozzá a globális felmelegedéshez.
Alig csökken a széndioxid-kibocsátás
Tavaly például a gépkocsik károsanyag-kibocsátása mindössze 0, 4 százalékkal esett vissza, ami a legkisebb mértékű csökkenés, amióta ezt célul tűzték ki. Sőt, az előrejelzések szerint a terepjárók eladásainak fokozódásával és a nagyfogyasztású járművek iránti kereslet növekedésével párhuzamosan idén akár még emelkedhet is a kibocsátás.
A kilencvenes évek végén az autóipar ígéretet tett arra, hogy 2008-ra 140 gramm széndioxidra csökkenti a kilométerenkénti átlagos kibocsátást. Ugyanakkor tavaly ez az érték Nagy-Britanniában 171, 4 gramm/km volt. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát az autóipari szövetség tájékoztatója szerint aláássák az olyan szempontok érvényesítése, mint a biztonság és a kényelem.
Elektromos ablakemelők – kellenek egyáltalán?
A légkondicionálás és az elektromos ablakemelők használata immár szériatartozéka az autók többségének, a légzsákok és az ütközőzónák növelése pedig a biztonsági igényeket elégíti ki. A túlsúly viszont a korábbinál erősebb fékeket követel meg, ami tovább növeli a gépkocsik tömegét. A motorok teljesítménye szintén növekedett az elmúlt évtizedekben, aminek az oka a sebesség és a gyorsulás iránti igény. Némelyik típusnál (Fiesta) például mintegy 30 kilométer/órával nagyobb a végsebesség, mint harminc évvel ezelőtt. A VW Golf pedig nemcsak fél tonnával lett súlyosabb három évtized alatt, hanem hatvan centivel megnyúlt, és 10 centivel megnőtt a magassága is.
A VW szerint rákényszerültek a méretnövelésre, mert a fogyasztók igénye megváltozott, pontosabban kevesebbért mindig többet akarnak, s különösen a belső tér növelésében érdekeltek a vevők.
A „Föld Barátai” (Friends of the Earth) nevű szervezet éppen ezért arra ösztönzik a brit kormányt és az autósokat, hogy tegyenek meg mindent a környezet védelméért, s csökkentsék az autók luxusfelszerelését. Például az elektromos ablakemelők használatát egyáltalán nem tartja fontosnak ez a szervezet. A Föld Barátai szerint a gépjárműadókat kellene módosítani, ösztönözni kéne a kisebb kibocsátású autók eladásait. A brit költségvetésben a leginkább szennyező gépkocsik adóját mindössze 5 fonttal emelték tavaly, miközben a környezetvédők 500 fontot rónának ki ezekre a gépkocsikra, ami az adóteher megduplázását jelentené. A leghatékonyabb üzemanyag-felhasználású kocsik adóját viszont nullára csökkentenék a Föld Barátai.
A brit közlekedési minisztérium tavalyi felmérése szerint egyébként az emberek egyharmada „zöldebb” autót vásárolna, ha az adókülönbség a környezetkímélőbb gépkocsik esetében duplájára növekedne, és elérné az ötven fontot.