Miklós, Csinszka, Gyopár, Gyopárka2021. december 06., hétfő
Föld

Nem egyszerű űrturista lesz a fizetős amerikai kozmonauta

2005.07.07.Admin

Egy amerikai milliomos tudós, Gregory Olsen lesz a következő űrturista, akit orosz űrhajóval visznek fel a kozmoszba. Olsen nem egyszerű fizetős vendég lesz, hanem saját cége különleges infravörös kameráit is ki akarja próbálni a világűrben.

Az orosz űrhivatal aláírta azt a szerződést, amelynek révén egy amerikai milliomos lehet a harmadik űrturista – a szintén amerikai Dennis Tito és a dél-afrikai Mark Shuttleworth után –, aki feljuthat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A milliomos tudós, Gregory Olsen, legkorábban októberben repülhet az ISS-re, a következő Szojuz-misszióval együtt. Közben utánpótlást és új személyzetet is visznek az űrállomásra – jelentette be Vjacseszlav Davidenko, az orosz űrhivatal szóvivője.

Különleges kamerák

Olsen hatvanéves, és ő alapította azt a New Jersey-i központú infravörös-kamera gyárat, amelynek termékeit a cégvezető magával viszi majd a világűrbe is. A milliomos tudományos fokozatokat szerzett korábban fizikából és anyagtudományokból is, és a legkorszerűbb infravörös berendezésekkel vág neki az útnak. Az ISS fedélzetén kísérleteket is szeretne folytatni.

Ezek a kísérletek hivatottak tisztázni, hogy a cége által kifejlesztett kamerák milyen adatokat képesek gyűjteni az univerzumról. Távoli csillagokat figyelne meg Olsen, továbbá tanulmányozná a bolygónkon lejátszódó kémiai folyamatokat, például az ózon keletkezését a légkörben, vagy a Földön termesztett növények állapotát, egészségességét is megpróbálná felmérni.

20 millió dollárért lehet repülni

A Nemzetközi Űrállomáson jelenleg két fős legénység tartózkodik, az orosz kozmonauta, Szergej Krikalev és az amerikai űrhajós, John Phillips. Ők áprilisban érkeztek ide egy hathónapos küldetésre. Olsen utazását, akárcsak a korábban repülő Titoét, és Shuttleworth-ét, a Space Adventures nevű amerikai cég intézte, ez a cég kötött keretmegállapodást az orosz űrhivatallal. Az űrturistáknak 20 millió dollárt kell fizetniük egy-egy ilyen repülésért.

A most a kozmoszba készülődő Olsen utazását korábban már kénytelenek voltak a szervezők elhalasztani. Eredetileg áprilisban lőtték volna fel az amerikai milliomost, de az orosz űrközpontban egy egészségügyi vizsgálat során valamilyen egészségügyi problémát találtak a hatvanéves férfinál. A betegség vagy „probléma” természetét nem hozták nyilvánosságra, de az, hogy idén májustól újrakezdhette a kiképzést Olsen, azt mutatja, hogy sikerült megoldást találni az ügyre. A hivatalos közlemény szerint a milliomosnak már „nincsenek egészségügyi problémái”, legalábbis így nyilatkozott Marshall Cohen, az Olsen által létrehozott cég, a Sensors Unlimited Inc. társalapítója és elnöke.

A most frissen aláírt szerződés után Olsen így nyilatkozott: „Nagyszerűen érzem magam, és bízom benne, hogy a startra idén ősszel sor kerül.” Mint elmondta, a kiképzés igen intenzív volt, de „élvezhető”. Olsent egyébként a Jurij Gagarin Űrhajós Kiképző Központban készítik fel az űrutazásra, a moszkvai Csillagvárosban.

Az árapály látható jelei

Az Ohotszki-tengeren a világon a legnagyobbak közt van a tenger árapály miatti szintváltozása: több mint 13 méteres.

Rekordmennyiségű a műanyagszemét az Egyesült Államokban

A világon a legtöbb, évente mintegy 42 millió tonna műanyag szemét az Egyesült Államok számlájára írható.

Fogyatkoznak a kisemlősök Nagy-Britanniában

A legsúlyosabban érintett fajok között van mezei egér és a menyét. A menyét esetében megállapított csökkenés mértéke alapján a Természetvédelmi Világszövetség szerint a faj a kihalás szélére sodródhat.

Űrszemét miatt halasztották el az űrsétát

A november 30-ra tervezett űrséta előtt egy űrszemét darabról érkezett riasztás, ezért elhalasztották a munkát.

Gyorsul az Antarktiszi-köráramlat

A Déli-sarkvidéket körbefogó Déli-óceán nyeli el az emberi eredetű klímaváltozásból adódó legtöbb hőt, ám egy új vizsgálat szerint változik e régió.

National Geographic 2021. novemberi címlap