A második űrsétára készül a Discovery legénysége

A Discovery űrrepülőgép legénysége hétfői, második űrsétáján felszereli a Nemzetközi Űrállomást (ISS) irányban tartó rendszer negyedik giroszkópját - közölték a Moszkva melletti repülésirányító központban (CUP) működő NASA-képviseleten. A NASA hétfőn dönt arról, hogy az űrrepülőgép visszatéréséhez szükséges-e újabb szerelés az világűrben.
A japán Noguicsi Szoicsi és amerikai társa, Stephen Robinson második űrsétájuk alkalmával felszerelik az űrállomás felszínére a Discovery fedélzetén az ISS-re szállított giroszkópot. Az űrhajósok mozgását és a teher mozgatását segítő vezérlőberendezést James Kelly és Wendy Lawrence kezeli.
Az űrrepülőgéppel érkezett berendezés egy 2002 júliusában elromlott giroszkópot pótol majd. Jelenleg az űrállomást a három másik giroszkóp és a Zvezda orosz modul segítségével tartják helyes irányban, amire a napelemek megfelelő működéséhez, illetve fotó- és videofelvételek készítésére van szükség.
A NASA vasárnap megkísérelte megállapítani, hogy az űrrepülőgép hasán a hővédő csempék közötti tömítésen anyagfelesleg miatt keletkezett két kidudorodás jelent-e kockázatot a Discoverynek a légkörbe való visszatérésekor – közölte az amerikai űrügynökség egyik illetékese. Amennyiben a probléma megoldásán dolgozó két mérnökcsoport erre a következtetésre jut, a NASA felkéri a Discovery egyik űrhajósát a hiba kijavítására – közölte Paul Hills, a houstoni irányító központ repülésirányítója helyi idő szerint vasárnap tartott sajtótájékoztatóján. A döntést hétfőn hozzák meg, amikor a NASA felállítja az űrrepülőgép hővédő pajzsára vonatkozó diagnózisát.
Wayne Hale, az űrrepülőgép-program helyettes vezetője szombaton közölte, hogy a fényképek, a videofelvételek és a beszkennelt adatok elemzése arra enged következtetni, hogy a keddi felszálláskor a külső üzemanyagtartályról leszakadt szigetelőhab- vagy jégdarabok nem okoztak jelentős károkat a hővédő pajzs 90 százalékán, azaz gyakorlatilag az összes csempén.
Hale bizakodóan nyilatkozott az űrrepülőgép szárnyainak szélén és az orrán elhelyezett megerősített szénpanelek állapotáról is, amelyek feltehetően szintén alkalmasak az augusztus 8-ra tervezett visszatéréshez.
A gondot a két kisebb dudor jelenti, amely Paul Hill szerint 20 000 kilométer/órás sebességénél a légkörbe visszatérve rendkívüli felmelegedést okozhatnak. – Az ilyen kidudorodások a szabványok szerint nem haladhatja meg 0, 6 centimétert – tette hozzá.