Edina, Viktor, Győző2021. február 26., péntek
Föld

A Földről származik a Hold nitrogénkészlete?

2005.08.05.Admin

Japán tudósok szerint a Hold földtörténeti „archívumnak” is minősíthető: elméletük szerint ugyanis bolygónk légkörének és mágneses mezejének változásai nyomot hagytak égi kísérőnkön.

Régóta találgatják a tudósok, hogy a Holdat borító felszíni porréteg miért tartalmaz olyan sok nitrogént. Ugyan gyanították már korábban is, hogy ez az elem valahonnan kívülről került a szomszédos égitestre, a szakértők mindeddig nem jutottak közös nevezőre arról, hogy pontosan honnan is származhat. Szó volt régebben az intersztelláris (csillagközi) gázokról, akárcsak az üstökösök és az aszteroidák törmelékeiről – mint lehetséges forrásokról.

A legnépszerűbb elmélet szerint a nitrogén a Napból származik, és a napszéllel együtt jutott a Föld kísérőjére. (A napszél elektromosan töltött részecskék forró és rendkívül erős áramlását jelenti, amely a Napból „fakad”. A napszél ionizált gázokból áll, a nagy hőmérséklet miatt ugyanis elektronok szakadnak le az atomokról.)

A napszél azonban nem ad minden kétséget kizáró magyarázatot a Hold felszínén található nagy mennyiségű nitrogénre, és az is feltűnő, hogy a különböző nitrogénvegyü is szokatlan kombinációban fordulnak elő az égitesten. Mindezt Minoru Ozima és a Tokiói Egyetemen dolgozó kollégái vetették fel a Nature folyóiratban frissen megjelent cikkükben. A japán tudósok úgy gondolják, hogy a nitrogén minden bizonnyal a Földről származik, méghozzá abból a korból, amikor bolygónknak még nem jött létre mágneses mezeje.

Szimulálni már jól tudják…

A kutatók különféle szimulációkkal modellezték a kémiai elem Holdra való lehetséges eljutását. Az eredmény megerősítette hipotézisüket: ha a Földnek nem lenne mágneses mezője, a napszél bolygónk felső légköréből kvázi „szállítószalagként” sodorná a Holdra a nitrogén gázt. Ott pedig a felszíni kőzetekbe ütközve beépülne a meglévő struktúrákba.

A számítások eredményei jól egybeesnek a Holdon mért nitrogénmennyiséggel – állítják a japán kutatók. Eszerint röviddel a Föld és a Hold keletkezése után lehetett egy olyan időszak, amikor a Föld mágneses mezeje vagy egyáltalán nem létezett, vagy pedig sokkal gyengébb volt, mint manapság.

A tudósok ezek után azt is remélik, hogy sikerül megállapítaniuk a Föld mágneses mezejének keletkezési időpontját. A mágneses mező ugyanis meggátolja a napszél eljutását a Föld felszínére, és így a nitrogént is a légkörben tartja. Ezért a földi mágneses mező keletkezésénél korábbi holdkőzeteknek több nitrogént kellene tartalmazniuk. Ha a Hold kőzeteinek kormeghatározása jobban előrehalad, akkor ezt a váltást is nyomon lehetne követni, és ily módon a Föld mágneses mezőjének korát is meg lehetne állapítani.

Tömegek egészségét veszélyezteti a nagyvárosi légszennyezettség

A járványügyi intézkedések miatt átmenetileg csökkent a levegő szennyezettsége, de hosszú távú megoldásokra lesz szükség, ha vissza akarjuk szorítani a rossz légminőséghez köthető halálesetek számát.

Az északi-sarkvidéki jégveszteség hatása az ott élő állatokra

Amerikai kutatók szerint az északi-sarkvidéki jégveszteség miatt jóval nagyobb energiára van szükségük az ott élő állatoknak.

Különleges szűrőpapír segíti a tenger élőlényeinek megismerését

Ausztrál kutatók cellulóz szűrőpapírral mutatták ki, milyen fajok élnek a tengervíz egyes területein - olvasható az MTI hírei között.

Kitörésben az Etna

Az elmúlt napokban az Etna igen látványos kitöréseket produkált, s erre az Európai Űrhivatal műholdja is bizonyítékkal szolgált.

Eltűnhetnek a drónok a természetvédelem eszköztárából

A 2021-ben hatályba lépett új rendeletek, amelyek a drónok reptetését és használatát szabályozzák, komoly nehézségek elé állítják a természetvédelmi szervezeteket és a lakosságot.

National Geographic 2021. februári címlap