Bonifác, Gyöngyi2021. május 14., péntek
Föld

Csapóajtó egy galápagosi vulkánon?

2006.12.22.Admin

Egy a Galápagosi-szigeteken lévő vulkán krátere időnként mintegy öt métert emelkedik, és csapóajtóhoz hasonlóan felnyílik, hogy levezesse a feszültséget. Ennek, a bazaltvulkánokra nem jellemző jelenségnek a tanulmányozása a jövőben segítheti a szakembereket a vulkánkitörés előrejelzésében.

Amerikai kutatók műholdfelvételek elemzése során fedezték fel a Galápagos-szigeteken lévő Sierra Negra vulkán feszültség-levezető „biztonsági rendszerét”. Amikor egy-egy „adag” vulkáni anyag feláramlik a vulkán belsejében, a kráter egyik oldala a növekvő nyomás hatására, több méterrel megemelkedik, egy hatalmas csapóajtóhoz hasonlóan időnként kinyílik, és kiengedi a felgyülemlett gőzöket, gázokat, ezzel csökkentve a vulkán belsejében uralkodó nyomást.

Ez valószínűleg késlelteti a vulkánkitörést, ugyanakkor ennek következtében egy-egy kitörés előtt jóval nagyobb mennyiségű magma halmozódhat fel a magmakamrában, mint más vulkánoknál – írja William Chadwick, az Oregon State University kutatója a Geology nevű szaklapban.

Kutatók szerint e nélkül a „csapóajtó” nélkül a vulkánban jóval nagyobb nyomás halmozódna fel, így többek között a 2005-ben bekövetkezett kitörésre már 2002-ben sor került volna. 2005-ben a 70 négyzetkilométer kiterjedésű kráter emelkedése elérte az öt métert, ekkor következett be a kitörés.

A „biztonsági rendszer” tanulmányozásával a jövőben talán előre jelezhetővé válik a Sierra Negra kitörése. Vulkanológusok számára ugyanis jelenleg komoly gondot okoz, hogy nehéz prognosztizálni egy vulkánkitörés időpontját, hiszen a felszínen kevés jel árulkodik a mélyben zajló folyamatokról. Legfeljebb a gyakoribbá váló földrengések vagy gázkitörések lehetnek árulkodó jelek, arra vonatkozólag, hogy a vulkán aktívvá vált, de a kitörés időpontját még hozzávetőleg sem igen lehet prognosztizálni.

Rekord mélységű magmakamra

A fent említetteken kívül a Sierra Negra azért is különleges, mert a magmakamrája csak alig két kilométerrel a felszín alatt van, holott más vulkánoknál ez az érték több mint tíz kilométer.

A hegyet a magmakamrától a felszínre vezető kürtők, hasadékok szabdalják fel. Amikor egy-egy nagyobb mennyiségű magma nyomul a magmakamrába, a gázok, gőzök a hasadékok mentén távoznak, miközben megemelik a kráter felszínét. Ugyancsak a hasadékok mentén jut a felszínre a láva is.

A kutatók számára meglepő volt, hogy habár a kráter megemelkedésekor hatalmas feszültség halmozódik fel, ezt csak nagyon kis erejű rengés kíséri a felszínen. Ez is azt bizonyítja, hogy a „csapóajtó” tökéletes feszültség-levezető, vagyis nem engedi, hogy túl nagy nyomás halmozódjon fel a felszín alatt, és földrengést idézzen elő.

Már egy métert emelkedett a kráter

A Sierra Negra kráterének öt méteres emelkedése a legnagyobb felszínváltozás, amit eddig bazaltvulkánoknál megfigyeltek. Ezekre ugyanis jellemző, hogy legfeljebb egy métert emelkednek, majd a hígan folyó láva kiömlése után visszaereszkednek. Erre példa többek között az Izlandon lévő Krafla vulkán, amely évente többször is megemelkedik. A savanyú (kovasavban gazdagabb), sűrűn folyó magmájú vulkánoknál viszont a nagyobb nyomás miatt nem ritka, hogy a kráter akár száz métert is emelkedik.

A Siera Negra kitörésekor a láva elérheti a hegy lejtőjén lévő településeket is, emberéleteket veszélyeztetve. 1979. évi kitörés során a láva eljutott egészen az 1500 méter magas hegy lábáig.

A kutatók remélik, hogy a jelenleg zajló megfigyelések segítenek abban, hogy a jövőben előre jelezhető legyen a kitörés. Ezért hat éve adóvevőket helyeztek ki a kráter felszínére, hogy annak változását GPS-szel, milliméterpontosan követni tudják. Kitörésre ugyanis igen hamar sor kerülhet, hiszen a vulkán az utóbbi időben nagyon aktívvá vált, a kráter már több mint egy métert emelkedett.

Az elmúlt hatvan év alatt a földfelszín ötöde alakult át

A globális földhasználat alakulása rengeteg változással jár, többek között az éghajlatot is befolyásolja.

A teát is fenyegeti a klímaváltozás

A szakértők szerint kevesebb növény fog teremni, és még a tea íze is megváltozhat.

Aeroszolok légköri útját vizsgálták

Aeroszolnak hívunk minden olyan levegőben lebegő anyagot, amely mikroszkopikus szemcsékből áll, legyen akár természetes, akár emberi eredetű.

Szokatlanul korán kezdődött az orosz erdőtűz-szezon

A tüzek mezőgazdasági égetésekből eredtek.

Lendületet kap a Déli-óceán védelme

Az Antarktisz körüli óceánokat együttesen Déli-óceánnak hívjuk, itt már eddig is nagy hangsúlyt kapott a természetvédelem.

National Geographic 2021. májusi címlap