Taksony, Ilma, Filoména2020. november 29., vasárnap
Föld

Hatalmas meteoritot találtak az Antarktiszon

2008.02.07.Admin

Német kutatók egy 31 kilogrammos vasmeteoritra bukkantak az Antarktiszon, ami jelentős eseménynek számít, tekintve, hogy hivatalosan közel 20 éve nem talált senki ilyen „égi kőzetet”.

Jeges kincskeresésnek is nevezhetnénk a négy német kutató (többek között a Földtudományi és Nyersanyagkutató Hivatal /Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe -BGR/ valamint a Hamburgi Egyetem Ásványtani Múzeum munkatársainak) kéthónapos antarktiszi expedícióját, melynek eredménye nem csak egy 31 kilogrammos vasmeteorit, hanem további 15 kisebb meteorit volt. Ez utóbbi leletek összesen másfél kilót tesznek ki. A QueenMET Expedíció kutatói kedden Németországban mutatták be szerzeményeiket.

A vasmeteorit már önmagában véve is kisebb szenzációnak számít, nem csak mérete miatt, hanem mert ezek nagyon ritkák. A talált meteoritok 95 százaléka kő, csupán 4 százalékuk vas, a fennmaradó egy százalék pedig vegyes összetételű. A vasmeteoritok sem tisztán vasból épülnek fel, rendszerint nikkel és egyéb „szennyezőanyagok” is megtalálhatók bennük.

A most talált meteorit a kutatók szerint eredetileg kétszer, de akár tízszer ekkora is lehetett; a Föld légkörébe érve ugyanis a meteoritok a súrlódás okozta égés során tömegük mintegy 60-90 százalékát elveszítik. Ezek a meteoritok valószínűleg több ezer éve a jégben pihennek, korukat csak részletes vizsgálatok után tudják meghatározni.

A vasmeteorit egykor egy vegyes összetételű égitest magja lehetett, a Mars és a Jupiter között húzódó kisbolygó övben. A kisbolygó övben keringő meteorok gyakran keresztezik egymás útját, ilyenkor akár ütközhetnek is, az ütközések révén pedig más pályára állnak, vagy széttöredeznek.

A meteorok töredékénél előfordul, hogy „életük” során keresztezik a Föld pályáját, és esetleg becsapódnak. A földfelszínre hulló meteorokat nevezzük meteoritoknak. A légkörbe való belépés során a súrlódás következtében anyaguk nagy része elég, ha kis darabról van szó, akár az egész kőzetdarab is „elfogyhat”, így nem jut semmi a földfelszínre. A felszínt elérő meteoritok nagy részét kis méretük miatt, vagy azért mert tavakba, tengerekbe hullottak, nem is fedezik fel.

A jeges kontinens ideális hely a meteoritkereséshez

Az Antarktisz a meteoritvadászok számára maga a paradicsom, hiszen itt őrződnek meg legjobban a lehullt kőzetdarabok. A szakértők szerint ideális helyek a meteoritkeresésre az ún. kék jégmezők. Ezek olyan területek, ahol a mélyben lévő jég a nagy nyomás hatására a felszínre kerül. Az így felbukkanó idős jégrétegek gyakran tartalmaznak több ezer éves, világűrből származó anyagokat, amelyek az ún. meteoritcsapdákban gyűlhetnek össze.

A meteoritcsapdák ott alakulnak ki, ahol a jég mozgása, egy útjába került szikla vagy felszíni kiemelkedés miatt lelassul. Itt a jég gyorsabban olvad, mint ahogy a mélyből pótlódni tud. A jég felszínén így keletkezett mélyedésekben felhalmozódnak az elolvadt jégből kiváló, egykor beágyazott meteoritok. A QueenMET Expedíció is elsősorban ilyen területeket vizsgált.

A vasmeteorit (Forrás: BGR)

A jelenség csak néhány évtizede ismert. 1969-ben japán kutatók bukkantak rá ilyen meteoritcsapdára, bár először azt hitték, hogy földi kőzettörmelékkel van dolguk. Azóta több meteoritot is találtak „ezzel a módszerrel” a jeges kontinensen. Ezeknek a feltárásoknak mintegy megkoronázása a most talált nagy vasmeteorit.