Kelemen, Klementina, Kolumbán2020. november 23., hétfő
Föld

Különös tenger alatti vulkánra bukkantak

2008.06.26.Admin

A tudósok szerint eddig elképzelhetetlennek tűnt, hogy négyezer méteres mélységben, a tengerfenéken robbanásos vulkánkitörés menjen végbe. Egy nemzetközi kutatócsoport viszont nemrégiben egy ilyen vulkánkitörés nyomaira bukkant a Jeges-tenger alján. Habár a kitörést gyakran erős rengések kísérik, a kutatók szerint cunamitól nem kell tartani.

Egy nemzetközi kutatócsoport szakemberei közvetlen bizonyítékot találtak robbanásos vulkánkitörésre a Gakkel-hátságnál. A terület az óceánközépi hátság részét képezi, és vastag jégréteg alatt húzódik 4000 méteres mélységben, a Jeges-tenger alján. A kutatás új eredményeit a tudósok a Nature című szaklap legújabb számában publikálták.

Tulajdonképpen a véletlennek köszönhető ennek a víz alatti vulkánnak a felfedezése, ugyanis a kieli Alfred-Wegener Sarkvidék- és Tengerkutató Központ (Alfred-Wegener-Institut für Polar- und Meeresforschung) munkatársai egy szeizmométer tesztelése során gyakori, erős rengésekre figyeltek fel 2001 nyarán a Gakkel-hátságnál. Habár a rengések tenger alatti vulkánkitörésre utaltak, a kutatók ez idáig elképzelhetetlennek tartották, hogy 4000 méteres mélységben, robbanásos vulkánkitörés mehet végbe.

„Ebben a mélységben nagyon nagy nyomás (400 bar) uralkodik. Eddig azt hittük, hogy ilyen körülmények között robbanásos vulkánkitörés nem játszódhat le. Ilyen heves, nagy erejű kitörésre eddig legfeljebb 3000 méteres mélységben bukkantunk” – mondta Schlindwein a Spiegel Onlinenak.

Nagy erejű földrengések vezették nyomra a kutatókat

Már 1999-ben, nyolc hónap leforgása alatt mintegy 300 nagy erejű földrengést figyeltek meg a térségben, amely aktív vulkán jelenlétére utalt. Viszont először csak 2007 nyarán sikerült a kutatóknak konkrét bizonyítékot találniuk a vulkánkitörésről. Abban a térségben, ahol 1999 és 2001 között földrengést észleltek, egy víz alatti speciális kamera segítségével hamuréteget és vulkáni törmeléket találtak a tengerfenéken. A Gakkel-hátság egy völgyszerű mélyedésében a hamu tíz négyzetkilométeres területet borított. Továbbá számos mintegy két kilométer átmérőjű mélytengeri vulkánra is bukkantak, amelyek magassága meghaladta a 300 métert.

Hamuréteg a tengerfenéken (Forrás: AWI/Spiegel Online)

„Eddig még soha nem tártak fel 3000 méternél mélyebben lévő piroklaszt-lerakódást (folyékony lávából, törmelékből és hamuból álló vulkáni anyag), amely a robbanásos vulkánkitörés egyértelmű jele” – magyarázza Robert Sohn, az amerikai Woods Hole Oceanográfiai Intézet (Woods Hole Oceanographic Institution) kutatója.

A Földön a vulkánkitörések egy része emberi szem elől rejtve, az úgynevezett óceánközépi hátságokon zajlik. A hátságok hasadékvölgyei mentén, ahol az óceáni kőzetlemezek távolodnak egymástól, folyékony láva tör a felszínre, ez „hizlalja” az óceáni kőzetlemezt. Ezt a jelenséget általában csak kisebb rengések követik, ugyanis a mélyben uralkodó nagy nyomás miatt nem robbanásos kitörés zajlik, hanem lassú lávafolyás. A Gakkel-hátság hasadéka nagyon lassan nyílik (6-14 milliméter/év), ezért a szakértők szerint elméletileg elképzelhetetlen itt a heves vulkánosság – legalábbis mostanáig ez volt az álláspont.

Vulkáni törmelék a tengerfenéken (AWI/Spiegel Online)

„További kutatásunk elsősorban arra irányul, hogy rekonstruáljuk és megértsük az 1999 és 2001 között zajlott rengéseket kiváltó vulkánkitöréseket. A legfőbb kérdés, hogy milyen geológiai viszonyok vezettek oda, hogy akkora feszültség halmozódhatott fel a felszín alatt, amely ekkora mélységben és nyomásviszony mellett ilyen nagy erejű kitöréshez vezetett” – tette hozzá Robert Sohn. A kutatók szerint viszont nem kell attól tartani, hogy a vulkánkitörés okozta rengések cunamihoz vezetnének, ugyanis a vastag tengerjég megakadályozza a hullámok terjedését.