Katalin, Liza, Katinka2020. november 25., szerda
Föld

Simonyi ismét az űrbe indul

2009.03.25.Admin

Charles Simonyi második űrrepülése alkalmával is több tudományos és technológiai kísérletet végez a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén.

A magyar származású amerikai szoftverfejlesztő mérnök és üzletember a tervek szerint március 26. és április 7. között csaknem két hetet tölt a világűrben. Ezalatt tudományos munkát is végez. A hírt közleményben tudatta a kutatás-fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter hivatala.

Simonyi az első a világon, aki immáron második alkalommal repülhet civilként a világűrbe. Az űrállomásra a kazahsztáni Bajkonurból a Szojuz TMA-14 űrhajóval jut el Gennagyij Padalka orosz parancsnok és Michael Barratt amerikai orvos-űrhajós társaságában. Áprilisban Jurij Loncsakov parancsnokkal és Michael Fincke amerikai űrhajóssal a Szojuz TMA-13 fedélzetén tér vissza a Földre.

Az űrturista legfontosabb kísérlete a Magyar Űrkutatási Iroda által szervezett, és a KFKI Atomenergia Kutatóintézet, valamint a moszkvai Orvosbiológiai Kutatóintézet számára végrehajtott „Simonyi-Pille-2” lesz. Ennek során Simonyi új sugárdózismérőket szállít a 2003 óta az ISS Zvezda moduljában lévő „Pille-ISS” kiolvasó készüléke számára. Emellett tovább folytatja a 2007-ben megkezdett dózisméréseit, újrakalibrálja a Pille-műszert, és a felbocsátás pillanatától kezdve első ízben az őt érő sugárzást is méri. Ez segít meghatározni az űrhajósokat és az űrállomást terhelő sugárdózis nagyságát, amely kiemelkedő fontosságú a hosszú időtartamú űrrepülések esetében.

Az űrhajót és a rakétát Bajkonurra szállítják

Simonyi megpróbálja felkutatni azt az amerikaiak számára épített „NASA-Pille” készüléket is, amelyet már 2001-ben feljuttattak az űrbe, azonban az évek alatt valahogy elkallódott a fedélzeten. A Simony-Pille-2 kísérlet mellett a NASA amerikai űrhivatal és az ESA Európai Űrügynökség földfotózási és orvosi, biológiai kísérleteit is elvégzi majd.

A magyar származású űrturista várhatóan amatőrrádió-kapcsolatba lép hazai iskolásokkal is, amelynek koordinátora a budapesti Puskás Tivadar Távközlési Technikum. Az űrállomás hazánk fölötti repülése idején várhatóan Sopron, Siófok, Gyöngyös, Szeged, Békéscsaba, Budapest, Ózd, Hódmezővásárhely, Süttő, Vác valamint Csongrád amatőr rádiósai létesíthetnek kapcsolatot az űrutazóval. Ilyen beszélgetésekre egyébként már 2007-ben is sor került.

Simonyi a világ ötödik űrturistájaként 2007-ben hajtott végre sikeres űrrepülést a Nemzetközi Űrállomásra, majd ezt követően 2007. április 30-án Budapestre látogatott, ahol találkozott az ország vezetőivel, és a Parlamentben átvette a Magyar Köztársasági Érdemrend Nagykeresztje kitüntetést. Simonyi utazása után a Nemzetközi Űrállomás és Oroszország hosszú ideig nem fogad újabb űrturistát.

Kilövésre kész a Szojuz és hordozórakétája

Molnár Károly kutatás-fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter a közelmúltban a Magyar Űrkutatási Tanács tagjává kérte fel Charles Simonyit, aki a Természet Világa Szerkesztőbizottságának rendes, a Magyar Asztronautikai Társaságnak pedig tiszteletbeli tagja.