Kornélia, Kunigunda, Frigyes2024. március 03., vasárnap
Föld

Először sikerült megfigyelni egy felrobbanó kisbolygót

2009.03.27.Admin

Amerikai kutatóknak Első ízben sikerült beazonosítaniuk egy Földre hullott meteorit darabjait azzal az aszteroidával, amelyet tűzgolyóként láttak átszáguldani, végül felrobbanni az égbolton.

A felfedezés révén egyrészt sikerül többet megtudni a bolygók születéséről, másrészt ötleteket adhat arra nézve, hogy miként lehet elhárítani egy jövőbeli esetleges meteorbecsapódást.

A csillagászok tavaly októberben fedezték fel azt a kisméretű, tehát a Földre veszélyt nem jelentő aszteroidát, amely bolygónk felé vette az irányt, majd a légkörbe kerülve felrobbant. A tudósok meg voltak győződve arról, hogy az aszteroidának morzsányi darabkáját sem sikerül majd megtalálniuk.
Azonban amikor Szudánban egyetemi hallgatók tucatjait küldték ki a becsapódás helyére, a diákoknak a sivatagban mintegy 4 kilogrammnyi, kozmikus eredetű fekete kőzetet sikerült összegyűjteniük, amely a 2008 TC3 jelű aszteroidából származott. A sötét kőzet sok meglepetést tartogatott a kutatók számára. Ilyen volt például az aprócska gyémántok sokasága, amely a kőzetben nagy mennyiségben volt jelen. A tudósok vizsgálataik eredményéről az egyik legtekintélyesebb tudományos folyóirat, a Nature hasábjain számoltak be.

„Ez olyan meteorit volt, amely hiányzott a gyűjteményünkből, teljesen új anyag” – jelentette ki Peter Jenniskens, a kutatást irányító NASA-szakember.

A csillagászok éveken keresztül harcoltak azért, hogy felküldjenek egy aszteroidavadász robotot, amely egy darabka kozmikus kőzetet hozhatna a kutatóknak elemzésre. Ehelyett váratlan ajándékként egy csomó kőzetmintához hozzájutottak, és a kutatók végigkísérhették, hogy honnan érkezett és hol csapódott a Földbe a meteorit.

Az aszteroida, amelynek nagy része a légkörben, mintegy 37 km-es magasságban elégett, a jelek szerint olyan kőzetből származik, amely mintegy 4, 5 milliárd évvel ezelőtt sikertelenül próbált bolygóvá „alakulni” – mutattak rá a kutatók.

„Ez az egész olyan, mint egy időutazás” – nyilatkozta Lucy McFadden, a Marylandi Egyetem csillagásza, aki nem vett részt a kutatásban, ám a többi szakértőhöz hasonlóan kiemelte a lelet fontosságát, amely segít megérteni a Naprendszer kialakulását.

A lelet a jövőbe is betekintést enged, hiszen bolygónk közelébe bármikor kerülhet egy jóval nagyobb kozmikus égitest is. Többféle aszteroidát is megkülönböztetnek, a 2008 TC3 az úgynevezett F-osztályba tartozik, s a legporózusabb és törékenyebb fajta, azaz a Föld számára nem jelent különösebb veszélyt. „Az ilyen meteor olyan, mint egy vándorló homokozó” – magyarázta Michael Zolensky, a NASA űrminerológusa, a Nature-ben megjelent tanulmány egyik társszerzője.
A TC3 számos fémet, egyebek közt nikkelt és vasat tartalmazott, valamint szerves anyagokat is feltártak benne. A legérdekesebb összetevők, az apró gyémántok, pontosabban nanogyémántok sokasága. Ezek olyan parányiak, hogy találóan jegyezte meg Zolensky, hogy „amennyiben a baktériumoknak szüksége lenne eljegyzési gyűrűre, e kövek mérete pont megfelelne erre a célra” A gyémántdarabkák az égitestek űrbéli összeütközésekor keletkeznek magas nyomás alatt. Az apró csillogó ásványok a kőzetben mindenütt megfigyelhetők voltak.

• Grapefruit-méretű meteorit hullott egy új-zélandi házra
  • Hatalmas meteoritot találtak az Antarktiszon

Szélerőmű vagy naperőmű?

A földhasználat szempontjából vizsgálva, egységnyi energiára és területre vetítve a napelemeknek akár 60-120-szor nagyobb a földterületigényük, mint a szélerőműveknek – többek között ezért is volna kulcsfontosságú a szélenergia kihasználása hazánkban a  fotovoltaikus termelés mellett.

Gyarapodott az Uránusz és a Neptunusz családja

Egy Uránusz- és két Neptunusz-holdat sikerült felfedezni, az Uránusz esetében 20 éve nem volt példa ilyenre.

Neutroncsillagot találtak egy szupernóva maradványában

A James Webb-űrteleszkóp – most először – sikeresen észlelte, az elméletek szerint, a szupernóva-robbanásban létrejövő neutroncsillagot.

Eljött az idő, hogy a szennyezők fizessenek!

Rendszerszintű hiányosságok miatt termelünk és használunk fel egyre több műanyagot, s így egyre több műanyag kerül ki tengeri, szárazföldi és édesvízi élőhelyekre – derül ki az Európai Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testülete, az EASAC a legújabb kutatásokat összefoglaló kommentárjából. Az európai tudományos szervezetnek a Magyar Tudományos Akadémia is tagja - a hírt az mta.hu tette közzé.

Égi jelenségek 2024. március első felében

Kora este ragyog a tavaszi állatövi fény, együttállásokat nézhetünk, lesz alkonyi holdsarló, és érdemes a naptevékenységre is figyelni.

National Geographic 2024. februári címlap