Indul a verseny a Föld mélyére!
Milliárdos kalandkeresők versenyeznek, hogy melyikük hódítja meg a 11 ezer méter mélységű Mariana-árkot, a Csendes-óceán fenekén.
Triton 36000 tengerealattjáró Fotó: coolsuff.blogspot.com
Jelenleg négy expedíció készül az árok meghódítására:
Bruce Jones tengeralattjárója, a Triton 36000/3 kutatásra és utazásra is alkalmas eszközként akarja elérni a mélységet.
James Cameron, a világ legjövedelmezőbb filmjének, az Avatarnak és a Titanicnak a rendezője egyedül akar alámerülni a fagyos sötétségbe.
Eric Schmidt, a Google vezetője támogatja a Deepsearch, a torpedó formájú kutató tengeralattjáró fejlesztését.
Richard Branson a Deepflight Challenger névre keresztelt egyszemélyes eszköz építését segíti Chris Welsh kaliforniai ingatlanmogullal együtt.
A versenyfutás, tehát megkezdődött a bolygó, tán utolsó, még meg nem hódított pontjára. Aki sikerrel jár, történelmet írhat. A küldetés azonban kockázatos, a víznyomás egy pillanat alatt porrá zúzhatja az álmokat, és életeket követelhet.
Bruce Jones háromszor csapja össze a kezét, mintha szúnyogot akarna elkapni: ilyen gyorsan zajlana minden, ha az üveg megadná magát a nagy nyomásnak, megrepedne az acél és szétpattannának a szénszálak. A halál is szemvillanás alatt következne be 11 kilométerrel a tengerszint alatt. „A másodperc töredéke alatt mindennek vége lenne. A kapitány nem is fogná fel, hogy mi történik. De mindez nem fog bekövetkezni – mondja a floridai Vero Beachen működő Triton Submarines nevű cég feje. – Semmi kétség, a merülés sikeres lesz, és forradalmasítjuk ember és óceán kapcsolatát.”
Jones egyike annak a maroknyi dollármilliomosnak, akik új fejlesztésű, mini tengeralattjárókkal törnek a világ tengereinek legmélyebb pontjára. 10 994 méteres mélységbe vágynak, a Mariana-árok sziklás hasadékába. Az árokba, amelyet „isten mintha baltával vájt volna a tengerbe”.
A veszélynek mindannyian tudatában vannak. „Létezik kockázat – ismeri be Welsh a Der Spiegel című német magazinnak nyilatkozva. – Odalent nincs lehetőség mentőakcióra. Egy rés a biztos halált jelenti”. Az ingatlanmogul azonban nem hagyja, hogy elhatalmasodjon rajta az őrület. „Az a hely a Hold Földtől távol eső oldalához hasonlítható. A küldetés egyedülálló lehetőséget jelent, és drámai mértékben fogja bővíteni a tenger mélyéről szóló ismereteket”.
Jelenleg Cameron és Welsh tűnik legesélyesebbnek arra, hogy elsőként érjen célba. Ők akár már márciusban lejuthatnak az alvilág zónába, melyet Hadészról, a görög istenről neveztek el. Itt örök sötétség várja őket, és két Celsius-fokos hőmérséklet. A hajók üvegkupolájára ezer elefánt súlyának megfelelő nyomás nehezedik majd. A stabilitás épp ezért kulcsfontosságú. A Deepflight Challenger például 3,6 tonna szénszálat és titánt tartalmaz. A pilótafülke kvarcüvege 13 centiméter vastag. Welsh fekve fogja megtenni az utat az alvilágba. „Olyan a kilátás a hajóból, mint egy vadászgépből” – mondja. A szerkezet nemcsak ebben emlékeztet a légierő gépeire, hanem szárnyaival is. Nem tengeralattjáróként merül le, hanem azon az elven működik, ahogy egy repülő szeli a levegőt: gyakorlatilag le fogja szippantani a nyomás a mélybe.
A Deepflight Challengert eredetileg Steve Fossettnek építették, de miután az amerikai milliárdos 2007-ben életét vesztette egy repülőszerencsétlenségben, Welsh vette át a program irányítását. A kaliforniai ingatlanmogul most már az utolsó nyomásteszteket végzi, hogy aztán mindössze egy óra 45 perc alatt leérjen a mélybe. Ha sikerrel jár, Welsh és Branson további mélységeket akar meghódítani, például a Puerto Ricó-i árkot, az Atlanti-óceán legmélyebb (8605 m) pontját.
Forrás: MTI/ kpt / krp