Katalin, Liza, Katinka2020. november 25., szerda
Föld

Képesek lennénk lemondani róla?

2012.10.30.Admin
National Geographic Magyarország

A világ újautó-állománya 2011-ben közel 60 millióval növekedett. Ázsiában, Latin-Amerikában és Afrikában valamivel több autót vásárolnak, mint amennyit megengedhetnének maguknak, és minél többet engedhetnek meg majd maguknak, annál többet fognak vásárolni.

Fotó: dreamstime

A világ gazdagabb államaiban viszont, az autók számának növekedése jelenleg már stagnál. Egyre több szakember veti fel, hogy mind a gépjármű birtoklása, mind pedig a megtett kilométerek száma elérhette a csúcspontot, és innen már csak a csökkenés következhet a fejlettebb országokban.
Sok országban, többek között az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Svédországban is a recesszió és a magas üzemanyagárak miatt, 2008 óta egyre kevesebbet autóznak. A legtöbb előrejelzés még azt jósolja, hogy a gazdasági fellendülés után az emberek ugyanannyit autóznak majd, mint a válság előtt.

Általános tendencia a fejlett világban, hogy 1950 óta a gépjárművek és a megtett kilométerek száma folyamatosan nő. Az olyan rövid távú hatásokat, mint amit az 1970-es olajárrobbanása okozott, átmeneti visszaesés volt, gyorsan kiheverte az iparág.
A gépkocsi-használat jelenlegi mérséklődéséhez kétségtelenül hozzájárult a recesszió, de a jelek szerint ez a csökkenés már a válság előtt megkezdődött. 2012 márciusában az ausztrál kormány megrendelésére készült tanulmány szerint a világ húsz fejlett országában a járművel megtett távolság már “telítettségi trendet” jelezett.

Minden statisztikából az tűnik ki, hogy a világ leginkább “autóőrült” országának továbbra is az Egyesült Államok számít. Ott egy 2004 és 2007 közötti visszaesés után a járművekkel megtett teljes távolság enyhe növekedésnek indult, de még nem érte el a korábbi szintet. Az utazások száma is leginkább csak azért csökkent, mert mérséklődött a nem virtuális jellegű bevásárlásokhoz kapcsolódó forgalom.

Nagy-Britanniában az egy vezető által megtett távolság folyamatosan csökkent 2000 óta, a teljes forgalom pedig a növekvő népesség ellenére, egy évtizede nem változott. Az elmúlt 15 évben a britek csak alig valamivel autóztak többet, mint az 1970-es években.   

Az autózás csökkenésében szerepet játszik az üzemanyag ára a fiatalok részéről a magasabb biztosítási díjak, a munkanélküliség, ám főszrepe az internetnek van.  A Michigani Egyetem 15 országban készült felmérése azt mutatja, hogy azokon a területeken, ahol sok fiatal használja az világhálót, az átlagnál kevesebben szereznek jogosítványt. A KCR nevű piackutató cég arra az eredményre jutott, hogy az egyesült államokbeli 18 és 34 év közöttiek körében minden más korcsoportnál magasabb azok aránya, akik szerint az online közösségi média képes helyettesíteni bizonyos autós utazásokat.

Legtöbb gazdag országban a vidéki területeken egyenletes vagy növekvő a személygépkocsi használata, hiszen ott továbbra is a mozgás szabadságát és kényelmet jelenti. A városokban azonban – különösen a belvárosban – mind a gépjármű-tulajdon, mind a -használat csökken. Az Egyesült Államokban az autó nélküli nagyvárosi lakosok aránya az 1990-es évek közepe óta 13 százalékra nőtt (vagyis több mint 3 millió embernek nincs autója), míg a vidéki térségekben csak 6 százalékos ez a mérték. Fontos tényező az is, hogy a megnövelt kapacitású tömegközlekedés az esetek többségében gyorsabbnak és megbízhatóbbnak bizonyul. Ezt támasztják alá az International Transport Forum adatai: az elmúlt 15 év során a közúti és vasúti beruházásokon belül a vasút részaránya 15 százalékról 23 százalékra nőtt.

Az autók városi léte saját sikertörténetének áldozata. A fizikus Cesare Marchetti 1994-ben még úgy vélekedett, hogy az elővárosokba költöző emberek átlagosan egyórányi időt hajlandóak a munkába járásra fordítani – és ezt az elvárást az autók évtizedeken át képesek is voltak teljesíteni. Ám ahogy növekedtek az elővárosok, szaporodtak a dugók, és az ingázási idő túllépte a tűréshatárt – sokan kezdtek visszaköltözni a városközpontokba.

És, hogy Magyarországon mikor tennék le az autót? A Generali biztosító nemrég elvégzett kutatásából kiderült, hogy a megkérdezett autósok közel 30 százalékát nem befolyásolja az üzemanyag ára. A fennmaradó 70 százalék átlagosan ezer forint körüli benzinárnál választana más közlekedési eszközt.

Az 1200 fős reprezentatív kutatás eredményei alapján a nők ragaszkodnak jobban az autós közlekedéshez, míg a férfiak átlagosan 663 forintos benzinár mellett döntenének úgy, hogy alternatív közlekedési eszközt választanak, a hölgyeknél ez a szám ezer forint felett volt. Érdekesség, hogy míg a Budapesten élők már 500 forint körüli benzinár mellett „letennék” az autójukat, addig vidéki városokban és falvakban ugyanez csak ezer forintot meghaladó üzemanyagár mellett történne meg.

Forrás: MTI/ Generali-Providencia Biztosító Zrt.

Hozzászólások

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló madár- és emlősfajoknak rövidebb az élettartamuk, mint „otthonülő" társaiknak, ám ezt azzal kompenzálják, hogy ez alatt a rövid idő alatt sok utódot hoznak világra - tette közzé a hírt az MTI.

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Ennél magasabban még nem mutatták ki a szennyezést.

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

Korábban több szakértő is felvetette, hogy légköri mérnöki beavatkozással győzhetnénk le a klímaváltozást.

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Nagy fenyegetést jelent a veszélyeztetett tengeri emlősökre és teknősökre az Egyesült Államok körüli vizek műanyag-szennyezettsége - olvasható az MTI hírei között.

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A vadvilágot érintő, paraziták által hordozott betegségek egyre északabbra fognak terjedni a bolygó melegedésével egy új tanulmány szerint - tette közzé az MTI.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket