Zöld jelzés a laoszi „megagátnak”
A laoszi kormány döntése értelmében megépítheti a Mekong-folyóra tervezett hatalmas duzzasztót a thaiföldi beruházó. Vietnám és Kambodzsa aggodalmát fejezte ki a várhatóan az országukat is sújtó környezeti károk miatt.
Fotó: International Rivers
Délkelet-Ázsia egyik legszegényebb országa, Laosz nem rendelkezik tengerparttal, ugyanakkor már hosszú idő óta szerepel a tervek között, hogy valamilyen formában hasznosítani kellene a régió egyik legnagyobb folyójában, a Mekongban rejlő lehetőségeket. Ennek eredményeként kezdték el a Xayaburi-program kidolgozását.
A projekt keretében megépítendő hatalmas gátrendszer által visszatartott óriási vízmennyiséget elektromos erőművekben kívánják hasznosítani. Az így termelt villanyáramot szinte teljes egészében a szomszédos Thaiföldnek kívánják eladni; hozzá kell tenni, hogy az összesen mintegy 3,5 milliárd dollár költségvetésű beruházás kivitelezője is egy thaiföldi vállalat.
A jelenlegi ütemezési terv szerint az óriás-beruházásnak 2019-re el kell készülnie. Az eddig lezajlott tervezési folyamat már rengeteg pénzt emésztett fel, ezért nem csoda, hogy mind a beruházásban érdekelt thaiföldi energetikai lobby, mind a kivitelezők állandó nyomás alatt tartották a laoszi kormányt, a döntés megsürgetése érdekében.
A BBC News beszámolója szerint a bejelentéssel egy időben, éppen Laoszban zajló Európa–Ázsia csúcstalálkozón két szomszédos ország, Kambodzsa és Vietnám képviselői tiltakozásukat fejezték ki a beruházás miatt. Szerintük ugyanis az óriásgát megépítése súlyos környezeti károkat fog okozni. Részben amiatt aggódnak, mert a duzzasztómű megakadályozza a vándorló halfajok mozgását. A halállomány pusztulása szerintük ráadásul nemcsak ökológiai katasztrófát okozna, de milliók megélhetését is veszélybe sodorhatja. Ugyanakkor azt is nehezményezik, hogy a folyó megváltozott áramlási rendszere károsan befolyásolhatja a hordalékmozgást is.
A beruházó szerint azonban az aggodalmak alaptalanok. A hordalékmozgással kapcsolatos aggályok miatt – mintegy százmillió dollár költségtöbbletet eredményezve – részben áttervezték a gátrendszert. A halak vándorlásának segítése érdekében a duzzasztóknál hallépcsőket építenek, amelyeken a folyó felső folyásához ívni igyekvő halak „venni tudják az akadályt”.
A mostani tiltakozás erkölcsi értékét mindazonáltal sajátos megvilágításba helyezi az a tény, hogy a tervek szerint Kambodzsában is épülni fog duzzasztógát a Mekongon – vietnámi és kínai közreműködéssel. A gátépítés ellen nemzetközi kampányt folytató International Rivers nevű csoport szerint azonban a tiltakozásokat súlytalanná teszi, hogy „Laosz ígérete a szomszédaival való együttműködésre soha nem volt valódi”.
Írta: Horváth Árpád