Virgil, Virgínia2020. november 27., péntek
Föld

Üstökös „ébresztheti fel” a vörös bolygót

2013.03.29.Admin

Csekély, ám egyáltalán nem elhanyagolható a valószínűsége annak, hogy egy hatalmas üstökös csapódik a Marsba.

Grafika: NASA/JPL-Caltech

Ha ez bekövetkezik, akkor az ütközés oly mértékben megváltoztathatja az évmilliárdok óta alvó vörös bolygó klímáját, hogy az akár újra otthont nyújthat az élet számára.

„Van egy kicsi, de nem elhanyagolható valószínűsége annak, hogy 2014 októberében a Mars bolygónak ütközik a 2013 A1 jelű üstökös. A jelenlegi számítások szerint ez a valószínűség 1:2000” – nyilatkozta az amerikai űrhivatal hírportáljának Don Yeomans, a NASA Földközeli Objektumok Program vezetője. Az üstökös magjának átmérője 1–3 kilométer lehet, a sebessége pedig 56 kilométer másodpercenként (201 600 km/óra).

„Ez az objektum annyi energiát hordoz, mint 35 millió megatonna TNT” – tette hozzá Yeomans. Összehasonlításul: a csillagászok számításai szerint a dinoszauruszok kipusztulásához jócskán hozzájáruló 65 millió évvel ezelőtti becsapódás során ennél alig háromszor több energia szabadult fel, a Szibéria felett nemrég felrobbant, és komoly károkat okozó meteornál pedig a 2013 A1 üstökös 80 milliószor nagyobb robbanást idézne elő – olvasható a NASA Science News hírportálon.
Az üstökös-becsapódás a NASA szakértői szerint nem jelentené feltétlenül a jelenlegi Mars-programok végét, de jelentősen átalakítaná – és egyben magát a bolygót is. Michael Meyer, a Mars Exploration Program vezető kutatója úgy véli, „egy hatalmas éghajlati kísérlet” veheti kezdetét a becsapódással, minek során rengeteg por, homok, víz és egyéb anyagok jutnának a Mars felső légkörébe. Ennek eredményeként, a tudós szerint egy, a mostaninál melegebb és nedvesebb levegőjű bolygó jöhetne létre. Meyer ugyanakkor aggódik a napelemekkel működő Opportunity Mars-járó sorsáért, hiszen a sok por miatt kevesebb napfény jutna a napelemek celláira, ám a nukleáris meghajtású Curiosity minden bizonnyal folytathatná a munkáját.

Paul Chodas, a NASA Földközeli Objektumok Program kutatója ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy bár az ütközés egy a kétezerhez valószínűsége a csillagászatban kétségkívül jelentősnek tekinthető, még mindig 1:1999 a valószínűsége annak, hogy az üstökös egyszerűen elsuhan a vörös bolygó mellett.

Ha mégis bekövetkezne az ütközés, az egyfajta „terraformálási” lavinát idézhetne elő. A légkörbe kerülő por üvegházhatást váltana ki, ami miatt felmelegedne a bolygó légköre. Ez újabb, szintén üvegházhatású anyagok felszabadulását idézné elő, megolvadnának a felszín alatti vízkészletek, és a folyamat önmagát erősítené tovább. Különösen szerencsés, hogy a tervek szerint az idén novemberben elindítandó legújabb Mars-szonda, a légkörvizsgáló MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) éppen néhány héttel az üstökös előtt áll a bolygó körüli pályára. Így ha nem is magát az ütközést, illetve a közeli elhaladást – hiszen a műszerek aktiválása és hangolása időbe telik –, de az azt követő eseményeket már biztosan vizsgálni tudja.A csillagászok világszerte folyamatosan figyelemmel kísérik a 2013 A1 üstököst, és pontosítják a pályaadatait. Don Yeomans szerint az újabb adatok nem az ütközés lehetőségét erősítik, de a becsapódás lehetőségét továbbra sem lehet kizárni.

VIDEO