Emma, Flóra, Virág2020. november 24., kedd
Föld

Novemberi üstökösjárás

2013.11.10.Admin

A látványos, hosszú csóvát eresztő üstökösök talán a legtitokzatosabb égitestek, hisz a ködös fej és a belőle kiinduló nyaláb szinte csak illúzió, anyaguk a földi vákuumnál is ritkább.

A Lovejoy-üstökös, 2013. november 2-án készült felvételen   (NAGYÍTÁS)

Fotó: Velimir Popov, Emil Ivanov

A benne lévő gázmolekulák és porszemek forrása a néhány kilométeres mag, mely Naprendszerünk ősanyagát képviselő fagyott gázokból (vízjég, szén-dioxid, ammónia, metán) és porszemekből áll. A Nap közelében a mag jeges anyaga párologni kezd, és a kiáramló gázok magukkal ragadják a porszemeket.

Az üstökösök főbb részei

Illusztráció: eloisechen.wordpress.com

A fényes, szabad szemmel is jól látható üstökösök kiszámíthatatlanok és nem is túl gyakori vendégei egünknek, de 2013 novemberében és decemberében olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy két fényes kométát is láthatunk.
Az első napközelbe érő a C/2012 S1 (ISON) jelzésű kométa talán életünk egyik leglátványosabb jelenségévé fejlődhet. Ez a kozmikus vándor nagyon közel fog kerülni a Naphoz, mintegy 1,2 millió kilométerre. (A Föld 150 millió km-es távolságban van a Naptól, így az üstököst több mint tízezerszer annyi fény és hő fogja érni, mint bennünket.) Fagyos gázokból és porból álló anyaga hevesen gőzölög majd, így kialakulhat a látványos csóva. S hogy miért beszélünk feltételes módban? Mert ehhez az kell, hogy a valójában nem túl nagy üstökösmag épségben elérje napközelpontját, ne essen darabokra, ne párologjon el teljesen.
A C/2012 S1 üstököst 2012. szeptemberében látták meg először, akkor a Szaturnusz és a Jupiter pályája között járt. Nevét a felfedezését végző Nemzetközi Tudományos Optikai Távcsőhálózat angol rövidítéséről (ISON) kapta.

ISON-üstökös, 2013. november 6-ai felvételen

Fotó: Kristopher Staller

November 28-án este, 20:35-kor (KözEI) bekövetkező perihéliumakor (napközelségekor) olyan fényes lehet, mint a Vénusz bolygó, de megfigyelésére csak az űrszondák  (pl. SOHO napkutató) lesznek képesek.
Nagy az esélye, hogy csak több nappal napközelsége után tudjuk megpillantani a már távolodó égitestet, amikor reményeink szerint, hosszú csóvát fog növeszteni. Bízunk benne, hogy ekkor már szabad szemmel is látható lesz. A hajnali égen, napkelte előtt egy órával kereshetjük december első napjaiban. December 15-e után az esti égen is egyre kedvezőbb helyzetbe kerül, és karácsonykor a Hold elvonulta után teljes pompájban láthatjuk a Földközelben, 0,4 Csillagászati Egységnyire (1 Csillagászati Egység, CSE: 150 millió km) elhaladó üstököst.

A másik, idén megfigyelhető, érdekes nevű égitestet Terry Lovejoy ausztrál amatőrcsillagász fedezte fel. A róla elnevezett, C/2013 R1 (Lovejoy)-üstökös november végén megközelíti bolygónkat (0,4 CSE, kb. 60 millió km), majd karácsonykor a Naphoz is elég közel kerül (0,8 CSE, 120 millió km). Ezek a kedvező paraméterek azt eredményezik, hogy az üstökös ki fog fényesedni, és mivel pályája is kedvező hajlásszögű, végig remekül láthatjuk az égitestet. Fényessége alapján november 10-étől már szabad szemmel is látható, de erre még csak igen sötét helyen, tiszta légkörben van lehetőség, ha pontos térképünk van elhelyezkedéséről.

A Lovejoy-üstökös útja egünkön: a piros vonások 5 naponként jelzik az égitest pozícióját. Könnyen látható a Nagygöncöl, az Oroszlán (Leo), segítve az eligazodást.

Illusztráció: Dave Eagle nyomán

2-3 hét múlva azonban már olyan fényes lehet, hogy sötétebb égen könnyen látható majd puszta szemmel. A városok lakói inkább a távcsöves látványra készüljenek: akár a legegyszerűbb binokulárral (kétszemes távcső) is látni lehet. De hol is találjuk meg?

Az üstökösök lassan, napról napra mozognak, ezért szükséges egy térkép, amely mozgásukat ábrázolja a csillagok előtt. A Lovejoy-üstököst könnyen megtalálhatjuk, mert a Göncölszekér közelében fog elhaladni. Ki kell várnunk a holdfény csökkenését (hisz november 17-e körül telihold lesz, és zavarni fogja az üstökös megfigyelését), de akár előtte (nov. 14-15-éig), vagy utána (nov. 21-22-től) érdemes próbálkozni. Hajnalban, két-három órával napkelte előtt keressük, ekkor a Göncölszekér már magasan áll majd, szintén láthatjuk az Oroszlán jellegzetes alakját is. A mellékelt térképek alapján azonosítani tudjuk binokulárral vagy akár szabad szemmel is: egy ködös, kerek vagy csepp alakú foltot kell látnunk.

Decemberen mindkét üstökös tovább folytatja látványos bemutatóját. Viselkedésükről rendszeresen beszámolunk.

Írta: Sánta Gábor, Magyar Csillagászati Egyesület Polaris Csillagvizsgáló – www.polaris.mcse.hu