Katalin, Liza, Katinka2020. november 25., szerda
Föld

Repülés és környezetvédelem

2014.10.26.Admin
National Geographic Magyarország

A repülőterek  kaput nyitnak a világra, a repülőgépek pedig gyors utazást biztosítanak a Föld szinte minden pontjára, bár a gépek okozta környezeti terhelés nem elhanyagolható.

Fotó: dreamstime

Ez a környezetterhelés hatással van egészségünkre és így közvetve életminőségünkre is. Vajon milyen megoldások vannak ezek ellensúlyozására? Hogyan kezeli a problémát hazánk nemzetközi repülőtere?

A légi közlekedés környezeti hatása három tényezőből áll: zajhatás, a repülőgépek hajtóműveiből kiáramló káros anyagok és a repülőterekhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésének hatásai. A tisztalevego.hu tanulmánya leírja, hogy a repülőgépek nitrogénoxid és szénhidrogén kibocsátása jelentős, de tapasztalható enyhe szénmonoxid emisszió is. Ezek belélegezve a légutak egészségét veszélyeztetik, összetételüktől függően káros hatással vannak a májra, vérképzésre, akár rákkeltőek is lehetnek. A levegőbe kerülve a nitrogénoxid felelős a savas esők kialakulásáért. A káros anyag kibocsátásának mennyisége sok mindentől függ, például, hogy milyen az időjárás vagy, hogy a gép milyen repülési helyzetben van: felszáll, leszáll vagy gurul.


A Liszt Ferenc Nemzetközi reptéren találkozom Fülöp Tamással, a Környezetvédelem és működésbiztonság igazgatóság, közkapcsolatokért felelős munkatársával és Kis Ferenccel környezetvédelmi vezetővel, akik a Budapest Airport környezetvédelmi terveiről beszélgettünk.

Fülöp Tamás elmondta, hogy a reptér, a légszennyezési problémák orvoslására egy olyan minősítési rendszerhez csatlakozott, mely az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére ösztönöz. Ezt a rendszert, a repterek szakmai szervezete, az ACI Europe hozta létre, melynek értelmében az európai reptereket a széndioxid-kibocsátás mennyisége alapján minősíti. A magyarországi reptér rendelkezik ilyen minősítéssel, ugyanis két évvel ezelőtt sikerült 850 000 köbméter földgázt megspórolniuk valamint csökkentették a villamosenergia illetve a gépjárművek üzemanyag felhasználását, melyekre szintén vonatkozik ez az értékelés. Kis Ferenc hozzáteszi, hogy 3 évre előre elkészítik a csökkentési tervet, 2018-ig további 10 százalékos csökkentést irányoztak elő.

Autóba ülünk és megnézzük a reptér környezetvédelmi fejlesztéseit. Délelőtt 11 óra van, a kifutópályák most csendesek, annak ellenére, hogy a check-in pultoknál nagy a zsúfoltság.  Két gép parkol, az elkövetkezendő órában kettő érkezik, a zajvédő gátakon lesben álló repülőtéri spotterek (repülőfotósok) nagy örömére. Úgy öten-hatan lehetnek, csőre töltött objektívekkel várják a földet érés és a felszállás nagy pillanatait. A kisgép terminálon viszont nagyobb a nyüzsgés. Körülbelül hét gépet számolok meg, egy-egy leszállás és felszállás történik.

Hajtómű próbázó üzem

A repülőtér környékén lakók legtöbbször a zajhatás csökkentése miatt fordulnak az üzemeltetőkhöz. A zajszennyezés komoly idegrendszeri károsodást, stresszt okozhat, ha 65 decibel fölötti és tartós.

„A zajt két helyen lehet gátolni, ahol a forrása van, illetve a végpontnál” – mondta Kis Ferenc a repülőtér környezetvédelmi vezetője. Éppen ezért a reptér környékén lévő lakóházakat ellátták akusztikai védelemmel és szellőztető berendezéssel. A zaj csökkentésével kapcsolatosan egy másik fontos beruházást is kiemelt a szakember. Előző évben megépítették a zárt hajtómű próbázó helyet, ami egy speciális hangelnyelő és sugárterelő elemekből álló fémlemez fal.

Elmondják, hogy a fel-és leszállási útvonalakat igyekeznek úgy tervezni, hogy lehetőleg a nem túl sűrűn lakott területek felett történjen. Ám arra kevés az esély, hogy a közeli Rákoshegy lakosai végleg megszabaduljanak a repülőgépzúgástól. Ezt a kifutópályát ugyan az előírtnál is kisebb mértékben használják, az éves forgalom 5 százaléka helyett, 1 százalék bonyolódik itt, Fülöp Tamás leszögezi, hogy a repülőgépnek az utolsó három kilométert a futópálya tengelyével egyenes vonalban kell megtennie a biztonság érdekében, így nem kanyarodhatnak el más irányba. Az éjszakai repüléseket 6 járatra csökkentették.

Miután a hajtómű próbázót elhagyjuk, cargo lerakatok mellett megyünk el, egy csomagszállítógép várakozik a közelben. A jövőbeni fejlesztések között egy új cargo bázis megépítése szerepel, amelyet inkább minőségi fejlesztésként jellemeznek a szakemberek és elmondásuk szerint nem fogja megnövelni a repülőgép forgalmat, ami az utóbbi két évben 25 százalékkal csökkent. Ez azért történt, mert hatékonyabbá vált az utasszállítók kihasználtsága, 80-90 százalékos telítettséggel repülnek a gépek és ezek cargo szállítmányokat is visznek. Fejlesztéseiket úgy tervezik, hogy ezek ne veszélyeztessék az előirányzott környezetterhelés csökkentését.

A levegő szennyezettségét mérő állomás

A légszennyezés és a zaj mellett vannak egyéb, környezetvédelem szempontjából rizikós reptéri tevékenységek is, mint például a különböző infrastrukturális fejlesztések, javítási munkák, az utasellátásból keletkező szemét. Ezek elsősorban a környező vízi és szárazföldi élővilág számára kockázatosak, talajvizeinket veszélyeztetik, közvetve a mezőgazdasági vizek tisztaságát és végül az egészségünket.

Aggályaimra elmondták, hogy a nemzetközi repterünkön keletkezett szemetet kézzel szelektálják, újrafelhasználási arányuk 25-30 százalékos. A repülőgépekről lekerülő szemét, mivel már élelmiszerrel szennyezett szemétégetőbe kerül, viszont a gépen otthagyott újságokat tudják szelektíven kezelni. Nem kevés gondot okoz a csapadék, hiszen a 2 millió négyzetméter nagyságú betonfelületre lehullott víz, jelentős mennyiséget képez. Ezt csapadékgyűjtő medencébe vezetik, ahol időközben egy tavi élővilág alakult ki. Kísérőim megmutatják az olajfogó műtárggyal felszerelt tartályt, ugyanis ebbe gyűjtik a szennyezett vizet, ami csak a szűrés után kerülhet a csapadékgyűjtő tóba. Látom, hogy a távolban téli tisztítójárművek gyakorlatoznak. Ekkor és javítás közben is kerülhet olajfolt vagy egyéb szennyeződés a betonra. Erre vannak speciális felitató anyagok, melyekkel ártalmatlanítják a veszélyes szennyezéseket – nyugtatnak meg a szakemberek.


Olajfogó tartály

A környezetvédelmi fejlesztések a jövőben folyamatosak lesznek. Azt tervezik, hogy a már említett minősítést kiterjesztik arra is, hogy feltérképezzék a kapcsolódó infrastruktúrák, útvonalak környezetterhelését és vizsgálják a reptéren dolgozók munkahelyre való eljutásának módját.  A fejlesztésekre, a jogszabályok miatt vannak kötelezettségek, de saját ötlet, külföldi repterek gyakorlata, konferenciák, találkozók is lehetnek forrásai az önkéntes kezdeményezéseknek. Hogy ez mennyire pénzkérdés, arra Kis Ferenc azt válaszolja, hogy a környezetvédelmi fejlesztések, bizonyítottan nem mondanak ellent a gazdasági érdekeknek. Tehát megéri!

Írta és fényképezte: Massay-Kiss Andrea

Hozzászólások

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló madár- és emlősfajoknak rövidebb az élettartamuk, mint „otthonülő" társaiknak, ám ezt azzal kompenzálják, hogy ez alatt a rövid idő alatt sok utódot hoznak világra - tette közzé a hírt az MTI.

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Ennél magasabban még nem mutatták ki a szennyezést.

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

Korábban több szakértő is felvetette, hogy légköri mérnöki beavatkozással győzhetnénk le a klímaváltozást.

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Nagy fenyegetést jelent a veszélyeztetett tengeri emlősökre és teknősökre az Egyesült Államok körüli vizek műanyag-szennyezettsége - olvasható az MTI hírei között.

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A klímaváltozással újabb betegségek érik el a vadvilágot

A vadvilágot érintő, paraziták által hordozott betegségek egyre északabbra fognak terjedni a bolygó melegedésével egy új tanulmány szerint - tette közzé az MTI.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket