Indul a visszaszámlálás!
Bő két hónap és indulhat a Földközi-tengert felfedező túrarepülés magyar felségjelzés alatt.
Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotóriporter 2015. február 19-én vág neki az egyedülálló, 12 ezer kilométeres, 15 országot érintő nagy kalandnak, a Kecskeméten készült Magnus Fusion repülőgéppel. Napra pontosan 82 évvel később, mint amikor a Gerle 13 nevű repülőgéppel Bánhidi Antal és Bisits Tibor végigrepülte ugyanezt a távot.
Kalandnál azonban sokkal többről van szó, hiszen hihetetlen küldetésre vállalkozik e két, szakmájában kiváló szakember. Az „Ég és Föld között – Fellegvándorok a világ körül ” emlékexpedíció során 30 nap alatt próbálják teljesíteni a 82 évvel ezelőtt beállított repülési rekordot. Körberepülik a Földközi-tengert, miközben fentről több száz méter magasból folyamatosan fényképezik az utat. Hankusz Kálmán sajtófotós célkitűzése: „Több ezer légi fotó felvétellel szeretném megörökíteni a legszebb látnivalókat.” Az országok, ahonnan képeket és beszámolókat küldi: Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Izrael, Jordánia, Ciprus, Törökország és Görögország.
Hankusz Kálmán fotográfus (balra), Földi Zoltán pilóta (jobbra)
Fotó: Magnus Expedíció
Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán mert nagyot álmodni. A történet 30 évvel ezelőtt kezdődött a szolnoki MHSZ-nél, ahol Zoli kezébe került a Gerle 13 útja című könyv, mely a nagy utazás 50. jubileumára jelent meg, ekkor határozta el, hogy egyszer ő is végigrepüli ezt a távot. A lehetőség jó egy évvel ezelőtt beköszöntött. A szatmyazi repülőnapon arra lett figyelmes, hogy van egy fotós, aki mindig ott volt, ahol nem kellett volna. Máris tudta, hogy Hankusz Kálmán az ő embere, és meg is kérdezte tőle: „Ha végigrepülném a világot, velem tartanál?” Az igen válasz gyorsan érkezett. A munka megkezdődött. A támogatók, a repülőgépgyártók, a média és a diplomácia részéről a hatalmas összefogás eredménye, hogy mára startra készek.
A National Geographic Channel és a magazin magyarországi csapata is felkarolta az expedíciót, már az indulást megelőzően.
Kálmán vallja: „Valósítsd meg álmod, még ha az elején furcsán is néznek rád!” Az út komoly felkészülést kíván meg, hiszen a levegőből való fotózás nem egyszerű művelet, számolni kell például a 200 kilométeres átlagsebességgel. A tervek szerint mintegy 15-20 ezer felvételt fog készíteni, melyek megjelennek a National Geographic oldalain, kiállításokon, valamint néhány ország imázsfilmjében.
Az utat 30 naposra tervezik, de az időjárás közbe szólhat, így plusz napokkal is számolnak. Végül elárulták: a Földközi-tenger körüli út – mondhatni – csak egy főpróba lesz, a végső cél a Föld megkerülése.