Taksony, Ilma, Filoména2020. november 29., vasárnap
Föld

Vállalatok kerestetnek a klímavédelemért

2015.05.27.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

A WWF elindította a új kezdeményezését a vállalatok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére.

Fotó: Profimedia

A Természetvédelmi Világalap partnereivel 100 olyan nagyvállalat keres, melynek vezetői tudományos alapokon számítják ki szén-dioxid-kibocsátásukat, és igyekeznek csökkenteni azt. A hazai 20 legnagyobb kibocsátó vállalatból mindössze kettőnek van komoly, számszerűsített kibocsátáscsökkentési célja.

A WWF a globális vállalati éghajlatvédelmi program keretében több mint 100 millió tonna szén-dioxid-kibocsátás csökkentését érte el. A 2000-ben életre hívott „Climate Savers (Klímavédők)” program célja, hogy a résztvevő 29 globális, piacvezető vállalat az éghajlatváltozás káros hatásainak elkerülése érdekében, tudományos alapokon nyugvó vállalásokat tegyen, és azok végrehajtását ellenőrizze is. Mindezt az éghajlatváltozásért leginkább felelős üvegházhatású gázok kibocsátás-csökkentést célzó intézkedések bevezetésével érik el. A jelenleginél azonban több vállalatra, és komolyabb szén-dioxid-kibocsátáscsökkentésre van szükség a globális felmelegedés megfékezéséhez. Ennek érdekében a WWF, az ENSZ Global Compact, a CDP (Szén-dioxid Közzétételi Projekt) és a WRI (Világ Erőforrásai Intézet) által létrehozott „Tudományosan Megalapozott Célok” névre hallgató kezdeményezés most azt tűzte ki célul, hogy 2015 végéig 100 olyan vezető vállalatot toboroz, akik tudományos alapokon számítják ki szén-dioxid-kibocsátási céljaikat. A vállalatok segítségére új módszertant is kidolgoztak, támogatva a cégeket, hogy a kevésbé megalapozott célszámok helyett tudományos alapokon, a számukra leginkább megfelelő kibocsátáscsökkentést adják meg. Ez a módszertan figyelembe veszi az egyes szektorok gazdasági fejlődési pályáját és megtakarítási lehetőségeiket is.

„Annak érdekében, hogy a globális felmelegedés szintje az ipari forradalom előtti időszakhoz képest ne haladja meg a 2 Celsius-fokot, elengedhetetlen, hogy a vállalatok is felmérjék a saját szén-dioxid kibocsátásának csökkentési lehetőségeiket, és ehhez mérten tegyék meg vállalásaikat. A világ 500 legnagyobb cégének 80 százaléka már meg is tette fölajánlását, de csak töredékük tűzött ki maga elé komolyabb célokat” – mondta Vaszkó Csaba, a WWF Magyarország éghajlatváltozás és energia programjának vezetője.

A tudományos alapokon nyugvó vállalásokkal egyrészt csökkenthetik saját energiafogyasztásukat – ez pénzügyi megtakarítással is járhat –, másrészt egyértelmű  üzenetet küldhetnek azon döntéshozók felé, akik közvetlenül vagy közvetve befolyásolhatják a 2015 decemberében esedékes éghajlatvédelmi tárgyalásokat.

A CDP (Szén-dioxid Közzétételi Projekt) egyik friss elemzésében (Mind the Science) a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának 9 százalékáért felelős, 70 legjelentősebb energiatermelő illetve fogyasztó vállalatot vizsgálta. Ezek közül csak huszonnyolcnak volt tudományos alapokon számított vállalása, pedig megalapozott szén-dioxid-kibocsátási célokat vállalni és azokat megvalósítani nem ellentétes a gazdasági növekedéssel. Ellenkezőleg, a vállalások teljesítése költségcsökkentéssel járó innovációkat generál és hosszútávon javítja a megtérüléseket, miközben új piaci lehetőségeket is nyit a vállalatok számára.

„A British Telecom-nál biztosak akartunk lenni abban, hogy amit el akarunk érni, annak egyrészt az éghajlatváltozás elleni küzdelemben is van hozzáadott értéke, másrészt pedig tekintetbe veszi a gazdasági elvárásokat is. Úgy véljük, hogy a megalapozott kibocsátáscsökkentési célok a vállalati növekedést is képesek segíteni” – magyarázta Gabrielle Ginér, környezeti fenntarthatósági vezető.”

A WWF Magyarország megvizsgálta az Európai Unió rendszerében részt vevő hazai vállalatokat, amelyek egyben a legnagyobb hazai üvegházhatásúgáz-kibocsátóknak is tekinthetők. „Átnéztük a 20 legnagyobb kibocsátó vállalat nyilvánosan elérhető jelentéseit és arra voltunk kíváncsiak, vannak-e a cégeknek kibocsátáscsökkentési céljaik, és ha igen, milyen módszertan alapján számolták ki azokat” – mondta el Vaszkó Csaba.

Az eredmény lehangoló. A nyilvánosan elérhető jelentéseket és vállalati stratégiákat tekintve csak kettőnek van komolyan vehető, számszerűsített kibocsátáscsökkentési célja. Ez nem jelenti azt, hogy a vállalatok egyike sem hajt végre ilyen jellegű beruházást, de nincsenek hosszú távú, megalapozott és világosan kommunikált vállalásaik, bár ezek a vállalatok felelősek a hazai szén-dioxid-kibocsátás 51 százalékáért.

„Hazai tekintetben az éghajlatváltozást leginkább az olyan extrém eseményeken keresztül érzékelhetjük, mint a váratlan időben és intenzitással érkező árvizek vagy az elhúzódó száraz időszakok. Ezekre a jelenségekre az energetikai, mezőgazdasági vagy feldolgozóipari vállalatok, valamint azok beszállítói sok esetben nagyon is érzékenyek, ezért van szükség tudatos és összehangolt stratégiára” – javasolta be a program vezetője.

Hozzászólások

Meghatározták az Európából száműzendő inváziós fajok listáját

Meghatározták az Európából száműzendő inváziós fajok listáját

Egyes veszélyt jelentő fajok még nem érkeztek meg a kontinensre, de a jövőben várhatóak - tette közzé a hírt az MTI.

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló fajok rövidebb ideig élnek

A vándorló madár- és emlősfajoknak rövidebb az élettartamuk, mint „otthonülő" társaiknak, ám ezt azzal kompenzálják, hogy ez alatt a rövid idő alatt sok utódot hoznak világra - tette közzé a hírt az MTI.

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Már a Csomolungma sincs biztonságban a mikroműanyagoktól

Ennél magasabban még nem mutatták ki a szennyezést.

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

A Föld hűtésével menthetjük meg a bolygót?

Korábban több szakértő is felvetette, hogy légköri mérnöki beavatkozással győzhetnénk le a klímaváltozást.

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Egyre nagyobb veszélyt jelent a tengeri állatokra a műanyag

Nagy fenyegetést jelent a veszélyeztetett tengeri emlősökre és teknősökre az Egyesült Államok körüli vizek műanyag-szennyezettsége - olvasható az MTI hírei között.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket