Papírvilág a természetért
2014-ben szakmai körökben debütált a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen két végzőse, majd számos szakmai elismerést is megszereztek.
Néhány éve animáció szakos hallgató kereste meg a WWF Magyarországot azzal, hogy a nagy múltú természetvédelmi szervezet imázsfilmjének elkészítését választották vizsgafilmjüknek. Ringeisen Dávid és Ruska László 2 éve elkészült Papírvilága azóta bejárta a virtuális és a kőből-vízből-levegőből összerakott valós világot is, és nemzetközi díjak sorát gyűjtötte be.
2014-ben a diák kategória aranyérmeseiként jöttek el Las Vegasból, elhozták a legjobb Alkalmazott Animációs filmnek járó díjat riói Anima Mundi Animációs Fesztiválról, és a zsűri különdíját a SIGGRAPH Számítógépes Animáció Fesztiválról, Vancouverből.
„Az alkotók megkeresésének az első perctől kezdve örültünk, bár akkor még nem tudtuk, mennyire büszkék lehetünk majd később a Papírvilágra. Az alapötlet adott volt, és azonnal láttuk benne a lehetőséget, hiszen egy innovatív irány mindig új lehetőségeket teremt a természetvédelem képviselete számára” – mondta Antal Alexa, a WWF Magyarország kommunikációs vezetője. Reméljük, hogy a film segítségével még több támogatónkhoz juttathatjuk el a WWF üzenetét: mindnyájan összeköttetésben vagyunk a természettel.”
A WWF stábja egy rövid interjút készített az alkotókkal, melyből kiderült, hogy Ruska László ugyan szelektíven gyűjti a hulladékot, ha csak teheti biciklizik, ennek ellenére nem tekinti magát elhivatott természetvédőnek. „Ugyanakkor alapvetően hiszek benne, hogy már kis lépésekben is lehet az egész világra kiható, közös ügyeket megoldani. Olykor tényleg csak néhány apróságon és az odafigyelésen múlik” – mondja a film egyik alkotója.
Ringeisen Dávid a 21. század egyik legfontosabb problémájának tartja a környezetvédelmet. „Sokan a teendők mennyisége, és globális mértéke miatt úgy gondolnak rá, hogy kevesek ahhoz, hogy bármin is változtathassanak. Én abban reménykedem, ha csak kicsivel is, de mindenki hozzájárulhat környezetének megóvásához. Abban bízom, hogy a filmünkkel legalább egy kis részben mi is részesei vagyunk ennek az erőfeszítésnek.”
Ruska László elmondta, hogy a „papír szimbolikája kulcsfontosságú az egész filmben, tulajdonképp a legalapvetőbb rendező elv. Sérülékenysége (gyűrődése, szakadása, szennyeződése) ideális alapanyaggá tette, hogy kifejezzük vele az élővilág törékenységét, egyszerű, de értelmezhető metaforákban mutathassuk be az ember hatását a természeti környezetre. Ugyanakkor a papírlap üres vászon is, az alkotás közege, így azonnal adódott az origami művészet tanulmányozása, mivel itt a médium korlátai miatt nagyon átgondolt, ésszerűen egyszerűsített struktúrákból állnak a modellek, mégis formájukban meg tudják őrizni az eredeti élővilág legfontosabb karakterisztikáit.”