Tekerő tömegek

A józan ész, a környezet- és egészségtudatos életmód, a kényelem igénye egyaránt azt diktálja: autózás, illetve tömegközlekedés helyett inkább pattanjunk kerékpárra.

FOTÓ: ADOBE STOCK
A Magyar Kerékpáros Klub megbízásából készített felmérések szerint már egyre többen tesznek így a tél múltával. A 2015 tavaszán készült országos vizsgálatban minden második megkérdezett (a budapestiek közül csak nagyjából minden negyedik) válaszolta, hogy az elmúlt két hétben biciklizett. Több év átlagát tekintve országosan lényegében nem változott a közlekedési célú kerékpárhasználat, a fővárosban viszont javult az arány: az elmúlt években már jóval több budapesti pattant biciklire, mint régebben.
Akik ódzkodnak a kerékpározástól, a tapasztalatok szerint főleg testi épségüket féltik a forgalmas utakon.
Magyarországon – az uniós célkitűzésekkel összhangban – a bringázás serkentésére mind több kerékpárút épül. A biciklisták a KRESZ szerint egyébként is teljes értékű szereplői a közlekedésnek, sőt a megfelelő jelzések esetén egyirányú utcákba már a forgalommal szemben is behajthatnak. A mindennapi kerékpáros közlekedéstől vonakodók másik fő ellenérve, hogy a munkahelyen megkívánt megjelenés összeegyeztethetetlen a kerékpáros ingázással. Pedig, bármily meglepő, a sietős gyaloglás izzasztóbb, mint a kényelmes tempójú, óránként 15 kilométeres átlagsebességű biciklizés. Megfelelő munkahelyi infrastruktúra (zuhanyozó, öltöző, zárható tároló) kialakításával is növelhető a munkavállalók bringázókedve.
Erre hazai példák is vannak szép számmal: a Kerékpárosbarát munkahely pályázaton 2014-ben és 2015-ben is első helyen végzett nagy kereskedelmi bank a fentieken kívül a karbantartáshoz szükséges szerszámokat is biztosítja a biciklivel ingázó több száz dolgozó (köztük jó néhány felsővezető) számára. Más cégek kerékpáros flottát tartanak fenn, vagy a vásárláshoz nyújtanak anyagi támogatást biciklivel közlekedni szándékozó munkatársaiknak. Némely országokban a biciklis ingázók állami támogatásban is részesülnek: Németországban a köztisztviselők meghatározott havi összeget, Nagy-Britanniában és Belgiumban kilométerdíjat kapnak. A bringázás ösztönzése a levegőminőség javulása mellett profitot is termelhet: egy tanulmány szerint az önkormányzatoknak minden 3 eurónyi kerékpáros beruházás 5 eurónyi bevételt hozhat.