Barnából zöldet!
Budapesten szép számmal vannak úgynevezett „barnamezős”, korábban ipari, katonai vagy vasúti területként szolgáló, sokszor szennyezett talajú területek.
A Lágymányosi-öböl partján kialakított Kopaszi-gát park azon kevés közparkok egyike, amely magántőkéből létesült.
Fotó: H. Szabó Sándor/MTI
Ezek rehabilitációja, parkosítása korántsem új ötlet: az újbudai hangulatos park belsejében található Feneketlen-tó helyén valaha bányagödör tátongott, a fejtés a közeli téglagyárat látta el alapanyaggal. A gyár a 19. század végén bezárt, a gödröt meg feltöltötte a talaj- és esővíz. Az elhanyagolt terület beépítése csak évtizedekkel később kezdődött el, a parkosítás pedig egészen az 1950-es évekig váratott magára. Hála a helyi horgászegyesületnek, immár levegőztetőberendezés is javítja a víz minőségét, így pontyok, süllők, amúrok tenyészhetnek a neve dacára alig 4–5 méter mély tóban. Ugyancsak hányatott sorsra tekinthet vissza a hajdanvolt Pesti Hengermalom területén alapított Ganz Ábrahám-féle vasöntöde, amelynek műemlékké nyilvánított épületei azóta a központi beruházással kialakított Millenáris parkban kaptak új funkciót.
Ma főként Budapest belső kerületeinek használaton kívül helyezett, senkiföldjeként éktelenkedő vasúti területei lehetnek alkalmasak a belváros klímaviszonyait is javító közparkok létesítésére. A Józsefvárosi pályaudvar kihasználatlan részére, illetve a Podmaniczky utca mentén húzódó terepre is parkot tervez az önkormányzat.
A városligetnyi Rákosrendező parkosítására született terv már díjat is nyert; a beruházás – a Millenáris parkhoz hasonlóan – föllendítheti az egyelőre igencsak elszomorító képet mutató városrész fejlődését. Az új hírek szerint az elbontásra szánt Déli pályaudvar területének egy részén is park létesülhet.