Marsi utazási tervek
Elon Musk amerikai milliárdos, a SpaceX vezetője emberi kolóniákat tervez a Marsra - hangzott el mexikói előadásában.
Fotó: MTI/EPA/Ulises Ruiz Basurto
Elon Musk dél-afrikai fizikus és feltaláló, a SpaceX (Space Exploration Technologies Corp.) amerikai űrkutatási vállalat, illetve az elektromos autókat gyártó Tesla Motors vezérigazgatója és főtervezője a 67. Nemzetközi Űrkutatási Kongresszuson, a közép-mexikói Guadalajarában 2016. szeptember 27-én egy olyan személyszállító űrhajó építésére vonatkozó terveit ismertette, amellyel földi telepesek a Marsra utazhatnának 40-100 éven belül.
Musk olyan Mars-rakéták terveiről beszélt, amelyek száz utast, mellettük árut is képesek szállítani, noha a SpaceX egyelőre azt vizsgálja, hogyan robbanhatott föl a rakétája 200 millió dollár (55 milliárd forint) értékű izraeli műholddal a fedélzetén szeptember elején.
Az esetről a NASA annyit közölt, hogy a SpaceX éppen tesztelt egy rakétát, amivel egy műholdat bocsátott volna az űrbe. A Elon Musk magán-űrvállalkozása, Falcon-9 típusú rakétáival a nemzetközi űrállomásra, az ISS-re, szokott utánpótlást szállítani.
A cég nagyjából 26 havonta indítana járatot a vörös bolygóra, amikor a Föld és a Mars együttállása kedvező. Musk az első csapatot már 2024-ben útjára bocsátaná, bár az időpontot maga is optimistának nevezte. Hozzátette, hogy a túlélést senki sem garantálná azoknak, akik jelentkeznek a SpaceX „hihetetlen kalandot” jelentő Mars-járatára. „Az életüket viszik vásárra, ez elkerülhetetlen. Tehát, aki kész meghalni, az pályázhat az útra” – fejtette ki a guadalajarai nemzetközi űrhajózási kongresszuson.
Musk nagy emberi kolóniákat képzel a Marsra, melyek a földihez hasonló körülményeket alakíthatnak ki a bolygón. Kulcsfontosságú tényezőnek nevezte a költségeket: az áraknak megfizethetőknek kell lenniük. Nem lehet önfenntartó civilizációt alapítani, ha fejenként 10 milliárd dollárba kerül a menetjegy. Az a célunk, hogy a jegy egy közepes amerikai családi ház ára körüli, úgy 200 ezer dollár legyen” – magyarázta. Kitért arra is, hogy a marsi telepeseknek nem kell csak az odaútra szóló jegyet váltaniuk, mert az űrhajók újra használhatók, ez alacsonyan tartja a közlekedés árát.
„Sokkal többen lesznek hajlandók a vörös bolygóra utazni, ha van onnan visszaút, még ha nem is veszik igénybe” – mutatott rá. A Mars-vállalkozás finanszírozása nagy kihívást jelent, Musk szerint, a fejlesztés költségeit 10 milliárd dollárra becsüli.
„Magam is gyűjtöm rá a pénzt, ám a Mars benépesítése végül a köz- és a magánszféra együttműködésével valósulhat meg – mondta a milliárdos.
A Mars átlagosan 225 millió kilométerre kering a Földtől, emberek odaszállítása – mely hat-kilenc hónapos utazást jelentett eddig -, rendkívül ambiciózus vállalkozásnak tűnik. Musk azt akarja, hogy rakétája akár három hónaposra rövidítse az utat. Előadása alatt egy négyperces videón mutatta be az űrjárművet.
Jeff Bezos Blue Origins nevű űrvállalkozása szintén tervez hasonló űrhajót, a New Armstrongot, amely ugyancsak alkalmas lenne marsi szállításra – közölte Rob Meyerson, a cég elnöke.
Az Egyesült Államok kormánya is beszáll a Holdon túli utazások finanszírozásába. Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) támogatja a SpaceX első marsi küldetését, mely a tervek szerint 2018-ban indul. A Red Dragon űrkapszula embereket nem szállítana, tesztelné a leereszkedést és a landolást a bolygó felszínén. A NASA fogja ellátni a SpaceX-et a nagy távolságokhoz szükséges kommunikáció eszközeivel és konzultációval is segít.
Jelenleg Musk és a SpaceX számára az a legfontosabb, hogy a szeptember elsejei baleset okait kiderítse. Az eset, mely 14 hónap alatt a második volt már, a milliárdos szerint „kis dolognak számít egy hosszú úton”. Hozzátette, hogy a cég egyetlen vásárlót sem veszített.
A SpaceX eddig több mint 70 küldetést teljesített több mint 10 milliárd dollár értékben, magán- és kormányzati megrendelések is voltak köztük. Musk nem zárta ki, hogy a jövőben is előfordulhatnak balesetek.