Itt az eddigi legjobb teljesítményű elektromos busz
Elképesztő teljesítményre képes a Proterra új elektromos busza. A városi jármű egyetlen töltéssel akár 560 kilométert is megtehet.
Fotó: Proterra
Az elektromos járművek gyártására specializálódott amerikai cég a Proterra 2017-ben dobja piacra a Catalyst E2 szériát. A vállalat 2016. szeptember közepén jelentette be az új buszok érkezését a Los Angelesben tartott Amerikai Tömegközlekedési Szövetség éves találkozóján.
A cég az új eszközt sosem látott képességű akkumulátoráról nevezte el, mely akár 600 kilowattórát is képes tárolni – összehasonlításképp, a kategórián belül az egyik legjobbként elkönyvelt Tesla Model S nevű személyautójának áramforrása „csupán” hatod ennyire képes.
Múlt hónapban egy E2-es jármű több mint 965 kilométert tett meg egyetlen töltéssel, a Michelin Lauren Gyakorlópályán, Dél-Carolinában. Az ilyen mértékű hatékonyság azonban kivételes, a Proterra új járműve a tervek szerint normál esetben 310-560 kilométert tud majd haladni.
A vállalat vezérigazgatója, Ryan Ioccsan szerint a cég fő célja mindig is az volt, hogy olyan nagyteljesítményű elektromos tömegközlekedési járművet hozzanak létre, amely bármelyik amerikai útvonalon képes jól szerepelni.
„A Catalyst E2 egy kompromisszummentes megoldást kínál minden fosszilis üzemanyaggal működő busz helyett, az akkumulátoros-elektromos járművek most végre áttörték az utolsó akadályt is” – tette hozzá Ioccsan.
A Proterra eredményei természetesen az üzleti sikert is meghozták, a 2015-ös megrendelésekhez képest, 2016-ban több mint dupla annyi járművet adtak el. Az előrejelzések szerint a számok jövőre tovább emelkednek majd, ez pedig a közösség számára is fontos – a vállalat buszai ugyanis a környezetszennyező eszközöket szorítják ki a közlekedésből.
A pozitívumok ugyanakkor egyelőre csak az Egyesült Államokban jelentkezhetnek, mivel külföldön még nem értékesítik a buszokat. Az eredmények azonban így is magukért beszélnek, a 312 eladott járművel a vállalat becslései szerint nagyjából 540 ezer gallonnyi gázolajat és 4,5 millió kilogrammnyi szén-dioxid kibocsátást „spóroltak meg” Amerikának.
Az elektromos közlekedési eszközök elterjedésének akadálya a kevés a töltőállomás. Az állami buszok ugyanakkor már korábban is kivételt képeztek, mivel ezek előre meghatározott útvonalon haladnak, a nap végén pedig rendszerint felkészítik őket a következő műszakra. Az E2 azonban tovább könnyítheti a közlekedési vállalatok életét, mivel mindössze 3-5 óra alatt teljesen feltölthető. Kérdés, hogy az új jármű akkumulátorához hasonló áramforrások mikor válhatnak elérhetővé a személyautók számára is.