Gedeon, Johanna2024. március 28., csütörtök
Föld

Égi jelenségek 2017. augusztus második felében

Mivel a Hold egyre később kel (már bőven éjfél után), az esti órák különösen alkalmasak a Tejút ragyogó sávjában gyönyörködni.

Galaxisunk központi vidékét augusztus második felében az esti órákban még megfigyelhetjük
Fotó: Babus Patrik

Természetesen, ehhez a települések fényétől távol van esélyünk, de érdemes kihasználni a lehetőséget, mivel a Tejút legdélebbi régiója egyre hamarabb lenyugszik, így akár a Skorpió, akár Nyilas jellegzetes csillagképeit szeretnénk még látni, ezek az augusztus közepi-végi esték a legalkalmasabbak rá. Mivel a napnyugta korábban következik be, egyre hosszabbak az éjszakák, már este 21:30 felé láthatóvá válik a Tejút s fokozatosan egyre fényesebb lesz, az éjszaka közepén a zeniten húzódik, így igen látványosan szeli át a teljes égboltot. Ha pedig valaki az egész éjszakát az égbolt alatt tölti, annak hajnalban külön öröm lehet, hogy már az Orion is felbukkan a keleti horizont felett, s ez az az időszak, amikor a pirkadati égen először megpillanthatjuk a ragyogó Szíriuszt is.

A Hold elfedi az Aldebarant augusztus 16-án délelőtt
Mivel nappali égbolton történik az esemény, így sajnos csak a távcsöves megfigyelők számára jelent észlelni valót: délelőtt 9:04-kor a Hold megvilágított pereme mögött eltűnik az Aldebaran, majd 10:13-kor az árnyékos perem mellett lép ki. A jelenséget távcsővel is csak akkor tudjuk megfigyelni, ha az égbolt tiszta lesz, a 36 százalékos megvilágítású Holdat persze szabad szemmel is jól látjuk, azonban az Aldebaran, bár igen fényes csillag, a nappali égen csak valamilyen segédeszközzel válhat láthatóvá. Természetesen fotózni lehet akkor is, ha nem látjuk, egy 300 mm-es teleobjektív már megfelelő nagyítást ad ahhoz, hogy tiszta égbolt esetén a csillagot sikerüljön a Hold mellett nappal is megörökíteni. Habár az élmény inkább különleges kihívást jelent a megfigyelőknek, nem lehet összehasonlítani azzal, amikor az éjszakai égen láthatunk hasonló csillagfedést, az elhivatottak pont emiatt veszik ilyenkor célba az égitesteket. A fedés kezdetén a Hold a délnyugati égbolton, kb. 55 fok magasságban lesz majd, a kilépés idejére már csak 45 fokon áll.
Azért az se csüggedjen, akinek nem áll rendelkezésre se távcső, se teleobjektív, ugyanis hajnalban, amikor még elég sötét az égbolt, a Hold és az Aldebaran egymás közelében láthatóak lesznek szabad szemmel is! Napkelte előtt bő egy órával, ugyan már benne leszünk a pirkadatban, de ekkor még jól megfigyelhető az Aldebaran, ebben az időben még kb. 2 fokkal balra a Hold megvilágított peremétől. Aki pedig hosszabb időt szeretne a megfigyeléssel tölteni, annak érdemes lehet már holdkeltétől követni égi kísérőnk látszólagos elmozdulását, éjfél után pár perccel bukkan fel a keleti horizonton a Hold, s amint múlik az idő, fokozatosan egyre közelít az Aldebaran felé, közben áthalad a Hyadok háromszögének gyengébb fényű csillagain (ezeket is sorra elfedve). Napkelte idejére kb. a Hyadok közepéig ér el a Hold, ezután pedig még bő 4 órát kell várni, míg eléri az Aldebarant.

Hold-Vénusz együttállás augusztus 19-én hajnalban
Ismét a korán kelők számára jelenthet élményt az együttállás, a Vénusz hajnali 3 előtt néhány perccel bukkan fel az északkeleti horizonton, majd 10 perccel később követi a Hold 9 százalékos megvilágítású sarlója. Egymástól 3 fokra látszik a két égitest, a Hold a Vénusztól jobbra, kissé alacsonyabban. A holdsarló árnyékos oldalán megfigyelhetjük a földfény derengését is, ezt persze a következő hajnalok során talán még szebben láthatjuk, ahogy egyre vékonyodik a sarló. Holdkeltét a keleti határainknál 02:35-kor, Budapesten 02:49-kor, míg nyugaton 03:00-kor láthatunk.

A nyár elején a Vénusz és a Hold kettősét a budapesti égbolton így láthattuk, a hasonló együttállást tehát a korán kelő városlakók is élvezhetik!
Fotó: Soponyai György

Hold – M44 (Jászol-halmaz) együttállás 20-án hajnalban
Az M44, vagy közismertebb nevén a Jászol-halmaz egy laza, de szabad szemmel is könnyen látható csillaghalmaz a Rák csillagképben. Mivel a halmaz az Ekliptika, vagyis a Naprendszer bolygóinak keringési síkja közvetlen közelében van, így gyakori vendégek a környezetében a bolygók és időnként a Hold is. 20-án hajnalban a holdsarló látogat a halmaz közelébe, attól mintegy 3 fokra, jobbra láthatjuk majd. A Hold 3,5 százalékos megvilágításban lesz, így a fénye már nem túl erős, de ahhoz, hogy a Jászol csillagait is meg tudjuk pillantani szabad szemmel, igazán tiszta égbolt szükséges. Fotózni mindenképp érdemes, hiszen fényképezőgépeink „látása” nagyságrenddel jobb a szemünkénél. A holdkelte ideje keleti határainknál 03:44, Budapesten 03:57, nyugaton pedig 04:08. Ekkor már érződik az ég alján a közeledő hajnal világossága, ezért nem lesz túl sok időnk az együttállás csillaghalmazának megpillantására, és ez is csak akkor lehetséges, ha se pára, se por nem ül a horizont feletti légrétegekben. Ha nem sikerül, ne csüggedjünk, szeptemberben lesz ismétlési lehetőség, ekkor már sötétebb égbolton!

Teljes napfogyatkozás az Egyesült Államok területén 21-én
Habár a jelenség csak Amerikából megfigyelhető, mégis érdemes megjegyeznünk a dátumot, ugyanis számos élő közvetítés lesz, az interneten magunk is részesei lehetünk az élménynek. Abban is biztos vagyok, hogy a fogyatkozást a helyszínen követő honfitársaink hoznak majd haza számtalan remek felvételt, de amennyiben élőben szeretnénk nézni, az alábbi oldalakon található az aznapi közvetítések elérhetősége:

Bizonyos, hogy számos más oldalon is lesznek élő közvetítések, s valószínűleg magánszemélyek is beállnak a mai technika segítségével gyakorlatilag bárki számára megvalósítható élő bemutatók sorába. A fogyatkozás sávja az egész országot átszeli Oregontól Dél-Karolináig.

A helyzet érdekességét tovább növeli, hogy a NASA két speciálisan felszerelt repülőgépről követni fogja a fogyatkozást, vagyis a felszínen egy ponton állva csupán 2 perc 40 másodperces teljesség idejét repülőgép segítségével 7 percre bővítik. A teljesség sávját a két WB-57F géppel követni tudják, így a gépekre szerelt berendezésekkel számtalan mérést és megfigyelést hajthatnak majd végre. A repülőgépes megfigyelés kb. 16 km magasságban folyik majd, s ott még a légkör alsó rétegeinek zavaró hatása sem lesz jelen, sötétebb égi háttér és kevesebb turbulencia zavarja majd a kutatómunkát.

Vénusz – M44 (Jászol-halmaz) együttállás-sorozat augusztus utolsó napjaiban
A fényes bolygószomszédunk a hónap utolsó és szeptember legelső napjaiban elvonul a Jászol-halmaz mellett: 28-án a halmaztól 5,5 fokra kissé jobbra és felfelé látszik, 29-én már csak 4 fok lesz a távolságuk, 30-án csupán 3 fok, majd 31-én 1,5 fok.
Szeptember elsejére csupán fél fok választja el őket egymástól, ekkor a Vénusz közvetlenül a halmaz jobb oldalán ragyog majd, s a következő napok során egyre lejjebb kúszik, 6-án elhagyja a látványos közelséget.
Az együttállást a hajnali, északkeleti égen láthatjuk, a 4 óra körüli időpont a legalkalmasabb a helyzet a megfigyelésre.
Ha szerencsénk lesz az időjárással, érdemes minden nap követni az együttállás-sorozat fázisait, s érdemes lehet minden nap fotózni is. Azonos beállításokkal és azonos fókusztávolságon megörökítve a sorozat egyes napjait, utólag akár kompozit képet, akár animációt is készíthetünk arról, ahogy a bolygó elhalad a Jászol-halmaz mellett.
A hasonló eseménysorozat könnyen érthetővé teszi azt is, hogy miért is hívjuk bolygónak a bolygókat – a mindig fix csillagos égi háttérhez képest látványos elmozdulásuk ilyenkor követhető igazán. Ugyanez az elv teszi lehetővé azt is, hogy a csillagászok felfedezhessenek a Naprendszerünkben szintén mozgó égitesteket – kisbolygókat, üstökösöket – hiszen ha egyazon égrészt fényképeznek naponta, az elmozdulás alapján egy-egy újonnan felbukkanó égitestről azonnal kiderül, hogy nem is csillag.

A Jászol-halmazt rendszeresen láthatjuk bolygók társaságában, 2006 nyarán egyenesen két bolygóval (Mars és Szaturnusz) csodálhatták meg az akkori megfigyelők.
Fotó: Tunç Tezel/NASA / APOD

Holdsarló augusztus 23-án alkonyatkor
Augusztusban az újhold 21-én következik be, ám sajnos a Hold égi útja nem kedvez ebben a hónapban az igazán vékony sarló megfigyelésének. 22-én alig fél órával a napnyugta után szintén lebukik a horizont alá, s ekkor csak 1,2 százalékát világítja be a napfény, így esély ekkor még nincs a megpillantására. 23-án viszont már sokkal jobbak a körülmények: ezen az estén pont egy órával követi a napnyugtát a holdnyugta, viszont már 4,7 százalékos megvilágítású lesz a sarló, így jól kivehető az alkonypírban is. Napnyugtakor (keleten 19:30, Budapesten 19:41, nyugaton 19:50) 10 fok magasságban lesz a nyugati égen, majd kb. fél órával később, 5 fokos magasságban láthatjuk a legszebben a sarlót, hisz ekkor még a legsűrűbb, horizont közeli légrétegek felett ragyog. Érdemes lehet követni egészen holdnyugtáig is persze, amennyiben jó rálátásunk van a nyugati horizontra.

Hold-Jupiter-Spica együttállás 25-én alkonyatkor
Végre azok is láthatnak együttállást, akik nem kedvelik a korán kelést! Az alkonyi égbolton, napnyugta után egy órával már érdemes figyelni a triót (napnyugta ideje keleten 19:25, Budapesten 19:37, nyugaton 19:46), ekkor még vörösen izzik a horizont, de már elég sötét van a Spica megpillantásához is. A Hold lesz legmagasabban a három égitest közül, a 17 százalékos megvilágítású sarló 9 fok magasságban van, a Jupiter közvetlenül alatta, 7 fok magasan, a Spica pedig a Jupitertől balra és picit alacsonyabban, 5 fok magasságban látható. Sajnos sok idő nem jut a látvány élvezetére, a Jupiter már este 9 után pár perccel lenyugszik, és a Hold is követi 20 perccel később (keleten 21:20, Budapesten 21:32, nyugaton 21:44 a holdnyugta ideje). Az alkonypírban úszó holdsarlón a földfényt ezen az estén is láthatjuk, s meggyőződhetünk róla ismét, hogy távolról sem szürke a színe.

Az alkonyi színek teszik látványossá a hármas együttállást – tiszta égbolt esetén még városi környezetből is megfigyelhetjük ezt a jelenséget
Fotó: Tomka Mihály

Hold-Szaturnusz együttállás 30-án este
A délnyugati égen, a 63 százalékos megvilágítású Hold alatt 3 fokkal, kissé jobbra láthatjuk majd a Szaturnuszt az éjszaka első felében (éjfél környékén nyugszik majd le a Szaturnusz és a Hold is). Habár mindkét égitest a Tejút legszebb régiójában áll, az ekkor már erős holdfény miatt a Tejút sávját nem láthatjuk (legfeljebb a Holdtól távolabbi, keleti égrészen, ha elég tiszta az ég hozzá). A páros már a kora esti órákban is csak 15 fokos magasságban látszik, így különösen jól lehet tájképi elemekbe komponálva fotózni az együttállást, akár városi, akár vidéki környezetben is.

Véget ért egy klímamérnöki kísérlet

Úgy döntöttek, befejezik a Harvard Egyetem kis léptékű klímamérnöki kísérleteinek sorozatát, a SCoPEx-et.

Hogyan nőhetett ekkorára a Denali?

Észak-Amerika legmagasabb hegycsúcsa 6190 méteres tengerszint feletti magasságú, és több mint 2700 méterrel nyúlik a környezete fölé.

A világ legdélebbi postahivatala

A postát egy alapítvány üzemelteti, a közvetlen szomszédok pedig elegáns frakkot hordva csúszkálnak a hóban.

Kína nem beszél, csak halad

A kínai űripar hatalmas lépésekkel halad előre, nemrégiben indították el a Hold körül kiépülő kommunikációs átjátszó műholdrendszer új tagját.

Még több holdrengés

1969-1977 között mintegy 13 ezer holdrengésről készítettek méréseket a Holdon elhelyezett szeizmométerek, legalábbis eddig így tudtuk.

National Geographic 2024. márciusi címlap