Érdemes háborgatni a békés természetet?
Lehetséges, hogy Magyarország legnagyobb érintetlen erdejének csendjét hamarosan munkagépek zaja verik föl.
Fotó: Gálhidy László
Egy közzétett kormányhatározat alapján a börzsönyi Csarna-völgy jelenleg fokozottan védett részén is kisvasút épülhet – olvasható a WWF honlapján.
„Az ország legnagyobb méretű fokozottan védett erdejéről van szó! Negyven éve nem történt itt fakitermelés, ami ekkora területen egyedülálló az országban. 2012-ben sikerült az erdő háborítatlanságát megőrizni, a fakitermelési szándék ellenére. Most azonban ismét veszélybe kerülhet a Csarna-völgy” – mondta Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programvezetője.
A múlt század elején a fakitermelés hatékonyságának növelése érdekében erdészeti vasút épült a völgyben, ahogyan a Börzsöny több más részén is. Az 1950-es évek végétől felhagytak a faanyag vasúti szállításával, a pálya egy része pedig a Csarna-patak gyakori áradásai következtében idővel használhatatlanná vált. Megmaradt szakasza ma turisztikai célokat szolgál, amelyen Kemence településétől egy rövid szerelvény a fokozottan védett terület határáig szállítja a túrázókat. A Csarna-völgy érintetlen, vadregényes tájai gyalogosan ma is bejárhatóak.
Fotó: Gálhidy László
Fotó: Gálhidy László
Az Északi-Kárpátok hangulatát idéző hely mindig is értékes természeti terület volt; a fakitermelés felhagyása utáni évtizedekben sokszínű élővilág bontakozott ki. Ritka növény- és állatfajok költözhettek vissza, mint a fekete gólya, a fehérhátú harkály, az uráli bagoly vagy a parlagi sas. A Börzsöny szalamandraállományának egyharmada található meg itt, a kristálytiszta vizű patakban pedig előfordul a Petényi-márna és a kövi rák. Néhány éve a hiúz is visszatért a völgybe – amely különösen alkalmas élőhely a korábban a kihalásig vadászott, ritka ragadozó számára.
„Az új, turisztikai célú vasút megépítése jelentős természeti károkozással járhat, veszélyeztetve ezzel Duna-Ipoly Nemzeti Park egyik legértékesebb völgyének élővilágát. A WWF Magyarország sem a tervezett fakitermelést, sem a vasútépítést nem látja természetvédelmi szempontból fenntarthatónak a Csarna-völgyben” – nyomatékosította a programvezető.