Svéd kutatók javasolják, csökkentsük a repülőutak számát
Svéd kutatók elkészítették azt az online kalkulátort, amellyel egyszerűen kiszámolható a különféle közlekedési módozatok szénkibocsátása egy adott útvonalon.
A klímaváltozás miatt a fogyasztók közül egyre többen figyelnek arra, hogy életmódjuk miként hat a környezetre. Svédországban a közelmúltban jött létre a klímaváltozás ellen harcoló Flygskam (Repülés szégyene) nevű mozgalom, amelynek tagjai egyre inkább az alternatív közlekedési módozatokat választják. A Chalmers Műszaki Egyetem kutatói pedig megalkottak egy olyan kalkulátort, amellyel a fogyasztók könnyen kiszámolhatják a különféle közlekedési módozatok szénlábnyomát.
A travelandclimate.org honlapon az útvonalat és a közlekedők számát megadva lehet kiszámolni a különféle közlekedési módok környezeti hatását. Például, ha két ember Londonból Barcelonába utazik, akkor vonattal vagy busszal 130 kilogrammnyi a szén-dioxid-kibocsátás, személygépkocsival 244 kilogramm, repülővel pedig 371 kilogramm.
A honlap svéd verziója már egy éve létezik, bemutatása óta mintegy 50 ezren keresték fel. Az angol változat mostani elindításával egy időben a svédet is megújították.
A honlap Jörgen Larsson és tudóscsoportjának kutatásain alapul, amely a svédek repülési szokásainak a klímára gyakorolt hatását vizsgálta. „Kutatásaink azt mutatták, hogy a svédek repülési szokásai alapján állampolgáronként egy tonnányi a szén-dioxid-kibocsátásuk. Ez ötször több a globális átlagnál, és nagyjából azonos a svédek gépkocsihasználatából eredő teljes szén-dioxid-kibocsátással” – idézte Larssont a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.
A svéd kutatók az 1990 és 2017 közötti adatokat elemezve mutatták ki a drámai növekedést a légi közlekedésben. Az észak-európai országból induló nemzetközi járatok száma megkétszereződött ezen időszak alatt, az egy emberre jutó utazások száma 0,5-ről egyre emelkedett 2017-re. Az utazások átlagos távolsága 2700 kilométer, ami a Stockholm-Madrid távolságnak felel meg.
A légi közlekedésből származó egyre növekvő szén-dioxid-kibocsátás veszélyezteti a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott célok elérését, azt, hogy a globális felmelegedés 2 Celsius-fok alatt maradjon. Jörgen Larsson reméli, hogy új eszközük segít felhívni a figyelmet a repülés környezetkárosító hatására és kevesebb légi utazáshoz vezet.
„A 2 Celsius-fokos cél elérése megköveteli életmódunk megváltoztatását. Ha például, mindenki áttérne a húsmentes étrendre, nem kellene olyan nagy mértékben csökkenteni a repülésből eredő szén-dioxid-kibocsátást. Ez azonban egy óriási beavatkozás lenne életmódunkba” – magyarázta a tudós.