Blanka, Bianka, Mór2020. október 25., vasárnap
Föld

Drámai környezetváltozásról tanúskodnak az Andok növényi kövületei

Az Andok központi fennsíkján, az Altiplano területén talált 10 millió éves megkövült fák, levelek és pollen alapján meleg, nedves éghajlat uralta egykor a tájat, s ez ellentmond a klímamodell-számításoknak.

Forrás: Smithsonian Tropical Research Institute/Rodolfo Salas Gismondi.

A Smithsonian Trópusi Kutatóintézet (STRI) vezetésével, számos más intézmény részvételével zajlott az az expedíció és kutatás, amelyben az Andok központi régiójának fennsíkján, közismert nevén az Altiplano területén keresték a múlt nyomait. E régió növényi kövületei (átkristályosodott fák, illetve levél- és terméslenyomatok, pollenek) egészen eltérő múltról árulkodnak, az elmúlt 10 millió év során lezajlott nagy léptékű változásokról, de nem olyanokról, amelyeket a régmúltra vetített klímamodellek alapján véltek. Az expedíció során tett felfedezésekről a Science Advances folyóiratban számolt be a kutatócsoport.

Az Altiplano mai növénytakarója
Forrás: Smithsonian Tropical Research Institute / Camila Martínez

Az Altiplano északi részének történetében a 10-5 millió évvel ezelőtti időszak a kiemelkedésről szólt, korábbi tengerszint feletti magassága kétszeresére került a régió ekkor. A klímamodellek szerint 10 millió éve a mainál kevesebb volt a csapadék, azonban a modellszámításokon túl a paleobotanikai leletek is árulkodhatnak a korabeli klímáról. Jelenleg az Altiplano mintegy 4000 méteres magasságon húzódik, az évi átlaghőmérséklet 8-9 Celsius-fok, és évi 500-800 mm a csapadékhozam. Nagyon szeles a terület, és igen jelentős a napi hőingás is, akár a 30 fokot is elérheti, a csapadék pedig legnagyobb részben az Atlanti-óceán felől, Amazónián át, nyáron érkező légtömegek ajándéka.

Camila Martinez, a STRI munkatársa szerint nem igazán lehet a korabeli ökoszisztémát egy maival se összehasonlítani, mivel 10 millió éve, amikor ezek a kövületek képződtek, magasabb volt a hőmérséklet a mainál. A megtalált növényi fosszíliák vizsgálatából arra következtettek, hogy a mai alacsony tengerszint feletti magasságban élő trópusi erdőkhöz közeli lehetett ez, holott kb. 2000 méteres magasságon élt egykor a növényzet. Azonban ez a klímahelyzet nem tartott sokáig, a terület kiemelkedésével kb. 4 millió év alatt elérte a jelenlegi 4000 méteres magasságát, és megszületett a mai, hegyláncok közé zárt Altiplano száraz éghajlata.

Az egy darabban megkövült fatörzs méretét szemlélteti a mellette fekvő kutató.
Forrás: Smithsonian Tropical Research Institute / Carlos Jaramillo

Különösen izgalmas volt egy egészen nagy darabként megkövült 10 millió éves fatörzs vizsgálata. Miután a fa szövetei alapján besorolták, milyen nemzetségbe tartozik, a fatörzs méreteit alapul véve kiszámították a kutatók, hogy a fa egykor kb. 30-35 méter magas volt. Ez azért érdekes adat, mivel a nagy magasságban uralkodó hideg időszak miatt a fák növekedése visszafogott, és 1100 méter felett nem találni 30 méteresnél magasabbra növekvő fákat. A terület azonban, ahol e fa élt a miocén idején, kb. 1750 méter magasságban terület el. A kortárs növények alapján ekkor a terület sokkal csapadékosabb volt, évente átlag 1700 mm eső hullhatott, ez a mai kb. háromszorosa. Azonban a klímamodellek alapján ekkoriban a mainál szárazabb éghajlatnak kellett volna itt lennie, így még fontos feladat lesz a modellek és a kövületek közti ellentmondás feloldása.

A későbbi, kb. 5 millió éves maradványok arról tanúskodnak, hogy ekkor már kialakult az Andok magasan fekvő területeire jellemző ökoszisztéma, a fiatalabb növényi maradványok és pollenek jórészt fűfélék és lágyszárúak jelenlétéről vallanak, a levélmaradványok pedig páfrányok, cserjék és virágos növények segítségével azt mutatják, hogy ekkor már elérte jelenlegi magasságát is a plató.

Egy kb. 5 millió éve élt borbolyaféle levéllenyomata
Forrás: Smithsonian Tropical Research Institute / Camila Martínez

„A növényi maradványok két dolgot árulnak el: mind a magasság, mind a növényzet rendkívüli változásokon ment keresztül, mégpedig (geológiai értelemben) nagyon rövid idő alatt, ez azt az elméletet erősíti, amely szerint a kiemelkedés lökésszerű, gyors szakaszokban zajlott” – magyarázta Carlos Jaramillo, az STRI kutatója és projektvezetője.

„Az Andok kiemelkedése rendkívül fontos szerepet játszott Dél-Amerika mai klímájának kialakításában, azonban nem látjuk még át, hogy milyen hatása volt az egyes kisebb területekre s azok növényvilágára. A jelen századunk végére azonban a szén-dioxid szintje és a hőmérséklet közel lesz ahhoz, ami 10 millió éve volt. Azzal, ha kiderítjük, miért térnek el a klímamodellek alapján visszaszámolt körülmények azoktól, amelyekről a kövületek tanúskodnak, jobban megérthetjük az Altiplano és egész Dél-Amerika éghajlatának mozgatórugóit is” – magyarázta Martinez.