Mózes, Botond, János2022. május 16., hétfő
Föld

Különleges őslénytani lelőhelyre bukkantak

Az ausztrál lelőhelyen rendkívül jó állapotban fennmaradt fosszíliák a kontinens évmilliókkal ezelőtti átalakulásáról mesélnek.

Forrás: University of New South Wales

Mintegy 15 millió évvel ezelőtt, a miocén idején zajlott az élet azon az ausztrál lelőhelyen, amelyet az Új-Dél-Walesi Egyetem vezette nemzetközi kutatócsoport vizsgált meg. A helyszín az új-dél-walesi McGraths-síkságon van, ez Adelaide városától délre található, a felfedezést pedig a Science Advances folyóiratban ismertették.

A miocén Ausztrália számára a változások időszaka volt, a miocén első felében (23-15 millió éve) csapadékos, meleg volt jellemző, az időszak második felére (14-5,3 millió éve) fokozatosan hűvösebbé és szárazabbá vált az éghajlat, s ezzel együtt gyökeresen átalakult a növényvilág is. Míg a korszak első felében nedves trópusi klímán rendkívüli fajgazdagságú flóra és fauna uralta a kontinens egy részét, a mai pápua vagy borneói őserdőkkel összevethető gazdag régió volt, addig később csökkent a fajgazdagság és átalakult az összetétel.

A lelőhely Ausztrália legjelentősebbjei közt számon tartott ún. Lagerstätte, ez olyan őslénytani lelőhely, ahol világszinten is különösen jelentős mennyiségű és minőségű leletek találhatóak, amelyek alapvető információkat adnak egy-egy korszak élővilágáról. A kutatók az elmúlt 3 évben folyamatosan dolgoztak a lelőhely feltárásán, és elképesztő mennyiségű kövületet emeltek ki, köztük őserdei növényeket, rovarokat, pókokat, halakat, és madártollakat is.

Számtalan, kiváló állapotú levél és más növényi maradvány.
Forrás: Science Advances

A lelőhely 11-16 millió évvel ezelőtti időszak élőlényeinek tárháza, és különösen fontos időszakot mutat be abból a folyamatból, amely Ausztrália mai arcának kialakulását eredményezte.

„A leleteink egy egykori, mérsékelt övi, közepesen nedves esőerdőt mutatnak, ahol igen gazdag volt az élővilág” – mondta el Dr. Matthew McCurry, az Új-Dél-Walesi Egyetem kutatója. „Rengeteg megtalált maradvány ismeretlen fajokba tartozik, mint például csapóajtós pókok, óriás kabócák, darazsak, és különféle halak.” A pollenszemcsék alapján a kutatók azt is tudják, hogy az itteni esőerdőt egy szárazabb terület vehette ekkor körbe, így ekkor már valószínűleg elkezdődött a régió kiszáradása.

Mintha csak mai élőlények kerültek volna a mikroszkóp alá! A kövületek közt pl. gombafonal, élesztőgomba-sejtek, pollenszemcsék, lepke szárnypikkelye, fonálféreg található.
Forrás: Science advances

Eddig nehéz lett volna megmondani, miféle ökoszisztémák létezhettek itt egykor, ám a mostani lelőhely olyan összetett és gazdag és kiváló állapotban fennmaradt leletanyagú, amelyből igen részletes képet rajzolhatnak a kutatók az élőlények közti kapcsolatokról is. Példák lehetnek erre azok a halak, amelynek gyomortartalma is felismerhető a kövületeken, vagy épp a rovarokról kiderül, kik voltak a beporzók, mivel az általuk megevett pollent is látni lehet. Hasonló fontosságú a madártollakban vagy halpikkelyekben fennmaradt pigmentek szerepe, amelyek alapján rekonstruálni lehet majd az egykori állatok színeit, mintázatát.

Egy kb. fél centis darázs
Forrás: Science Advances

A lelőhely feltehetően egy vasban gazdag vízfolyásnak köszönheti állapotát. A vas vegyületei finom bevonatként rakódtak le az elpusztult élőlényekre, majd a kövületté válás során ennek köszönhetően őrződtek meg a legaprólékosabb részleteik.

A lelőhelyre 2017-ben bukkant rá egy helyi farmer, Nigel McGrath, ő vette észre az első itteni ősmaradványt: szántás közben véletlenül kiforgatott egy levélkövületet tartalmazó követ.

Hőszigetek a hőtengerben

Az indiai szubkontinens legmelegebb időszakát éli, hónapok óta tartó extrém hőség sújtja a régiót.

Égi jelenségek 2022. május második felében

Az év első holdfogyatkozásához érdemes lesz korán kelni, számos együttállás is vár, szintén hajnalonta, és egyre rövidebbek az éjszakák.

Achátok árulkodnak Panama születéséről

Panama csendes-óceáni oldalán, egy szigeten talált achátgumóknak köszönhetően derült ki, hogyan és mikor zárulhatott a földhíd Észak- és Dél-Amerika közt.

Környezeti katasztrófa fenyeget Jemennél

Az FSO Safer olajszállító évek óta elhagyottan horgonyoz El-Hudajdánál.

Mikroműanyagokkal vannak tele Katalónia strandjai

A három legszennyezettebb partszakasz Barcelonában található.

National Geographic 2022. májusi címlap