Mózes, Botond, János2022. május 16., hétfő
Föld

Achátok árulkodnak Panama születéséről

Panama csendes-óceáni oldalán, egy szigeten talált achátgumóknak köszönhetően derült ki, hogyan és mikor zárulhatott a földhíd Észak- és Dél-Amerika közt.

Forrás: Smithsonian Magazine / Stewart Redwood

A Smithsonian Trópusi Kutatóintézet (STRI) sokrétű, sok tudományágat érintő vizsgálatokat végez Panamában, s ezek egyike vezetett el a Pedro González-szigetre, ahol hatalmas achátgumókat bányásztak már jó 6000 éve, hogy kőeszközöket készítsenek belőlük, amelyeket tengeri és szárazföldi állatok vadászata, feldolgozása során használtak. A mostanra beérett kutatást még 2009-ben kezdték meg, akkor régészeti vizsgálatokkal, s ezek során váltak a kutatók kíváncsivá: Hogyan keletkeztek azonban ezek a rendkívül nagy méretű, a 20-40 centis átmérőt is elérő achátgumók? A választ a Smithsonian Magazine ismertette.

A Pedro Gonzalez-sziget látképe és elhelyezkedése.
Forrás: Smithsonian Magazine / Stewart Redwood

Egy nemzetközi kutatócsoport, amelynek az STRI szakembere is résztvevője volt, a Geological Magazine folyóiratban publikált tanulmányában a sziget kialakulására és az achátok keletkezésére is magyarázatot talált. Az eredmények ráadásnak még a panamai földhíd kialakulását is magyarázták.

A kutatók meglepetésére a szigetek egy vulkáni szigetív részeként jöttek létre. Az achátgumók általában igen kicsik, itt viszont a világon egyedülálló módon nagyra nőttek. Az előfordulási helyszíneik felmérése alapján világossá vált, hogy egy mélyből feltörő forró vizes kürtő környezetében képződtek, a vízben oldott ásványoknak köszönhetően.

A szigeten talált achát jórészt fehér, ám ahol repedések tarkítják, ott a később beszivárgó anyagok megszínezik. Ez jó példa arra is, hogy a boltokban árult, igen furcsa színű (nem a szokványos vöröses-sárgás színvilágú) achát geódák miként is nyerhetik el a természetellenesen lila vagy más árnyalataikat…
Forrás: Smithsonian Magazine / Georges A. Pearson

Az achát, ami féldrágakő, vulkáni környezetben születik: a kihűlő lávában csapdába esett buborékokba szilícium-dioxid tartalmú oldatok szivárognak be később a kőzetrepedéseken, az üregekben szilikagél (kristályszerkezet nélküli szilícium-dioxid) képződik, s ebből lassanként kikristályosodik az achát. Ez az anyag ideális a vágó és szúró eszközök készítéséhez, mivel kemény és éles, hegyes a megmunkálást követően. „Az itt található achátgumók ideális méretűek ahhoz, hogy marokra fogja az ember őket, s a sziget egyes részein rengeteg van belőlük” – mondta el a kutatást vezető Stewart Redwood.

A kőgumók megmunkálását, darabolását az itt élt amerikai őslakosok lassú hőkezeléssel végezték: „sütötték”, sokszor napokon át, ugyanis ezután könnyebben hasíthatókká váltak a tömbök.

Redwoodhoz 2015-ben és 2016-ban David Buchs vulkanológus is csatlakozott, a National Geographic Society támogatásának köszönhetően, s együtt elkészítették a sziget geológiai térképét, a sziget körül csónakkal közlekedve. „A tenger felől kiválóan láthatóak a szabaddá vált kőzetrétegek, a sziget belsejében szinte alig van ilyesmi” – mondta Redwood.

Az achátgumók a hőkezelés hatására fehérről áttetsző vörösre változtak.
Forrás: Smithsonian Magazine / Georges A. Pearson

A Pedro González-sziget, illetve a környező szigetvilág egy egykori vulkáni szigetív részei voltak, melyek egy kőzetlemez alábukásakor jött létre, a miocén elején (a miocén 23 millió éve kezdődött). A szigetek ekkor még nem voltak teljesen „készen”, csupán tenger alatti vulkanizmus zajlott itt, a kutatók úgy vélik, a szigetek születésére valamikor 21-16 millió évvel ezelőtt került sor. Panama e keleti régiójában 16 millió éve ért véget a vulkanizmus. A sziget vulkáni kőzeteinek összetétele nagyban hasonlít azokhoz a kőzetekhez, amelyeket az innen alig 100 kilométerre lévő Panama-csatorna mentén találni, a kutatók szerint ezek egyazon vulkáni időszakban törtek a felszínre. A kőzetek korának még pontosabb meghatározása elvezet majd a földhíd megszületésének dátumához is.

A hatalmas gumók létrejöttét a kutatók ahhoz kötik, hogy a kitörések során felemelkedő magmában a buborékok egyesültek, így nagy üregek jöhettek létre, különösen a tenger alatti kitöréseknél fordul elő ilyesmi. Az üregeket aztán már jóval később töltötte ki az a szilícium-dioxid tartalmú oldat, amelyből az achátok létrejöttek.

A klímaváltozás újabb hatása: tengeriszivacs-fehéredés

Első ízben találtak Új-Zéland partjainál olyan tengeri szivacsokat, amelyek - a korallfehéredéshez hasonlóan - elveszítették színüket, vélhetően az óceán szokatlanul magas hőmérséklete miatt.

Hőszigetek a hőtengerben

Az indiai szubkontinens legmelegebb időszakát éli, hónapok óta tartó extrém hőség sújtja a régiót.

Égi jelenségek 2022. május második felében

Az év első holdfogyatkozásához érdemes lesz korán kelni, számos együttállás is vár, szintén hajnalonta, és egyre rövidebbek az éjszakák.

Környezeti katasztrófa fenyeget Jemennél

Az FSO Safer olajszállító évek óta elhagyottan horgonyoz El-Hudajdánál.

Mikroműanyagokkal vannak tele Katalónia strandjai

A három legszennyezettebb partszakasz Barcelonában található.

National Geographic 2022. májusi címlap