Ágnes, Agnéta2025. január 21., kedd
Föld

Zöld járművekkel a Föld körül – beszélgetés egy globális környezeti kalandorral

2022.05.17.NG
National Geographic Magyarország

Bejárni a világot egyetlen szénlábnyom hátrahagyása nélkül – erről ábrándozott 1982-ben egy Luzernben élő fiú, Louis Palmer, miután először hallott a globális felmelegedés jelenségéről. A gyerekkori álom végül huszonöt évvel később, a klímaválság elleni küzdelem jegyében vált valóságos kalanddá – majd életre szóló küldetéssé.

Forrás: solartaxi.com

 

„Ötödik osztályos voltam, amikor a földrajztanárunk először mesélt nekünk a fosszilis energiahordozók elégetésének légkörre tett káros hatásairól; arról hogy az egyre növekvő környezetszennyezés természetes élőhelyeket pusztít el és hogy a világ különböző területein dúló háborúk egy része a földgáz és a kőolaj miatt robban ki. Ekkor fogalmazódott meg bennem először, hogy milyen klassz lenne úgy utazni és gyönyörködni a világ csodáiban, hogy közben nem veszélyeztetem földünk egészségét. A napelemmel működő autót 1955-ben találták fel, a hatvanas évektől pedig világszerte egyre többen kísérleteztek azzal, hogy minél nagyobb teljesítményre képes napenergiával hajtott járműveket építsenek. A lehetőség tehát adott volt, a nyolcvanas években már létezett egy ígéretes megoldás egy mindannyiunkat érintő és egyre növekvő probléma megfékezésére” – kezdte mesélni magazinunknak Louis Palmer, a Solartaxi és a hamarosan útjára induló SolarButterfly megálmodója.

Louis Palmer
Forrás: solarbutterfly.org

Palmer szerint annak ellenére, hogy az elektromos járműveknek és más olyan technológiáknak is kezdett híre menni a világban, amelyekkel meg lehetne állítani a globális felmelegedést, az emberek nem foglalkoztak ezzel a kérdéssel. „Húsz évvel ezelőtt még kevésbé lehetett érezni a probléma súlyát, mint manapság, hiába voltak már akkor is egyértelműen érzékelhető jelei a folyamatnak” – emlékszik vissza. Végül 2004-ben jött el a nap, amikor Palmer elhatározta, hogy építeni fog egy napenergiával működő autót, amivel körbeutazza a világot. Ám ez a terv már nem pusztán egy gyerekkori álom megvalósításáról szólt, hanem arról, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy léteznek működő és megbízható megoldások a szénkibocsátás csökkentésére.

„A családom és a barátaim eleinte furcsállották a tervemet, nem tudták elképzelni, hogy általános iskolai pedagógusként, technikai háttér, mérnöki képzettség és tőke hiányában hogyan akarom mindezt megvalósítani. Számomra is világos volt, hogy nem lesz egyszerű, de azt is tudtam, hogy nem lehetetlen dologra vállalkozom. Először is szponzorokat kellett találnom, akik biztosítják számomra a megfelelő alkatrészeket. Az egyik vállalattól kerekeket kaptam, a másiktól akkumulátort, a harmadiktól elektromotort, a negyediktől ablakokat, az ötödiktől alumíniumot, majd miután a Lucerni Egyetem önkéntes mérnökhallgatói kifejlesztették a karosszériát, tizenöt helyi cég összefogásával és kétszáz szakember közreműködésével két év alatt sikerült megépíteni az álomautót” – mesélte Palmer.

Forrás: solartaxi.com

Így született meg a mindössze 500 kilogrammot nyomó, zéró szénkibocsátású, 90 km/óra sebességre képes Solartaxi, mely egy utánfutóra szerelt hat négyzetméter felületű napelempanelből nyer energiát és amellyel naponta akár száz kilométert is meg lehet tenni.

„Amikor kezdett összeállni az autó, létrehoztam egy weboldalt és blogolni kezdtem az úti tervemről, hiszen médiaszponzorokra is szükség volt. Végül amikor a világ legnagyobb napelemgyártó cége is beállt mögém, azonnal jeleztem az iskolaigazgatónak, hogy két héten belül indulok és előreláthatólag másfél évig távol leszek. Éppen nyár eleje volt, ki kellett használnom a legnaposabb időszakot.”

Tizennyolc hónapon és 54 ezer kilométeren át tartó turnéja során Louis Palmer összesen 36 országban járt; ellátogatott többek között az ENSZ 2007. évi, Balin megrendezett éghajlatváltozási konferenciájára is, napelemes taxijával a Greenpeace híres hajójának, az „új” Rainbow Warrior fedélzetén is utazott, az óceánokat átszelő útjairól pedig a karbonsemlegesítéssel foglalkozó myclimate nevű nonprofit klímavédelmi szervezet gondoskodott. Különleges taxijában több mint ezren utaztak, ki utasként, ki a volán mögött ülve, köztük olyan hírességek is, mint Haszan bin Talal egykori jordán koronaherceg, Pan Gimun, Bianca Jagger, II. Albert monacói herceg, Steve MacLean, Gisele Bündchen vagy James Cameron. Mint azt Palmer elárulta, Ausztrália érdektelenségét leszámítva mindenütt pozitív fogadtatásban részesült a Solartaxi.

Haszan bin Talal egykori jordán herceggel.
Forrás: solartaxi.com

„Szaúd-Arábiában, Indiában, Amerikában, mindenütt egyetértettek az emberek azzal, hogy be kell szüntetni a fosszilis tüzelőanyagok használatát, ugyanakkor sokfelé azzal kellett szembesülnöm, hogy a megszokások miatt a modern, környezetbarát és a fenntartható életet szolgáló technológiák nagyon nehezen tudnak érvényre jutni. Átlagos polgárként én sem tudom megváltani a világot, de meg tudom mutatni, hogy az üvegházhatású gázok csökkentését segítő technológiai megoldások már régóta elérhetőek. A geotermikus energia, a biomassza, a talajvédő mezőgazdaság, a többszintes agrárerdészet, az elektromos járművek, a komposztálás, az ipari hulladék hasznosítása, az energiasemleges épületek csak néhány a hatékony fenntartható módszerek közül. A célom az volt, hogy felébresszem az emberekben a reményt, és ösztönözzem őket, hogy a beletörődés és lemondás helyett cselekedjenek. Az azóta eltelt tizenöt évben számtalan új ígéretes megoldás született a globális felmelegedés visszafordítására, és azt látom, hogy egyre erősödik az egyéni és közösségi törekvés. Előbb-utóbb elérünk egy fordulóponthoz, amikor nem lesz más választásunk, mint kizárólag megújuló energiaforrások használatával berendezkedni egy hosszú távon fenntartható életmódra. Jó lenne, ha mihamarabb, az egyre erősödő környezeti tudatosságunk okán jutnánk el ehhez a fordulóponthoz, mert a további halogatás, a kifogások keresése és a határok feszegetése egy olyan kényszerhelyzetet szülhet, amiből sokkal fájdalmasabb lesz az átbillenés.”

Pan Gimun (balra) egykori ENSZ-főtitkárral
Forrás: solartaxi.com

Palmer szerint a változtatás legnagyobb akadályát egyes politikusok elavult és logikátlan szemléletmódja, valamint a távlatokban gondolkodás és tervezés hiánya jelenti.

„Az elmúlt két évben, a koronavírus-járvány kitörése óta megtapasztalhattuk, hogy összefogással, anyagi ráfordítással és egy kis önfegyelemmel viszonylag rövid időn belül jelentős eredményeket lehet elérni egy sürgető globális probléma megoldásában. Érdekes módon a járvány megfékezésére dollármilliárdokat tudtunk költeni, de amikor a klímaváltozás elleni fellépésről van szó, a kormányok egyszerűen elhárítják a felelősséget, mondván, nincs rá pénz.”

Pedig gazdaságilag is sokkal jövedelmezőbb és fenntarthatóbb életet lehetne biztosítani szerte a világon, ha a jelenlegi kényelmes, ám környezetromboló magatartás helyett az előrelátó és felelősségteljes hozzáállás lenne a norma, mely utódaink egészségét és biztonságát is szem előtt tartja, vallja Palmer.

„A fosszilis erőforrások túlzott kiaknázásáról a hosszú távon sokkal olcsóbb megújuló energiaforrások használatára való átállás új munkahelyeket, új perspektívákat és jobb életminőséget teremthet a jövőre nézve, a befektetett tőke pedig korántsem csak anyagilag térülne meg – elég arra gondolni, mennyi értelmetlen és pusztító háborút kerülhetnénk így el. Mindenkinek van választási lehetősége: dönthetünk úgy, hogy a probléma része maradunk és passzívan sodródunk tovább, és dönthetünk úgy is, hogy a megoldás része leszünk.”

Másfél éven át tartó kampányturnéját követően Louis Palmer újabb és újabb ötletekkel állt elő, hogy népszerűsítse a környezetkímélő közlekedés eszközeit. Zero Race nevű projektjének keretében 2010 augusztusában tizenöt elektromosjármű-tulajdonos rajtolt el Genfből, hogy Brüsszel, Berlin, Kijev, Moszkva, Asztana (ma Nur-Szultan), Sanghaj, Vancouver, San Francisco, San Antonio, Barcelona és még sok más nagyváros érintésével nyolcvan nap alatt „körbegurulja” a Földet. Harmincezer kilométer hosszú útja során a csapat olyan úttörő kezdeményezéseket látogatott meg, amelyek valamilyen megújuló energia felhasználásával törekednek a globális felmelegedés lelassítására, és ezúttal is kihagyhatatlan állomása volt az ENSZ éves klímakonferenciája, melyet Cancúnban rendeztek meg.

Ezt követően Palmer évi rendszerességgel országjáró elektromosjármű-ralit szervezett, melynek célja a környezetbarát közlekedés mellett Svájc többé-kevésbé ismert zöld projektjeinek és vállalkozásainak népszerűsítése volt.

Jelenleg, immár háromgyermekes édesapaként Palmer egy minden eddiginél nagyobb szabású világjáró kampányturné megvalósításán dolgozik.

Egy lelkes mérnökcsapat és rengeteg környezettudatos támogató jóvoltából hamarosan elkészül Larso, egy száz százalékban napenergiával működő, pillangó formájú mobilotthon, mely nemcsak saját maga számára, de az őt vontató elektromos autó akkumulátorának töltéséhez is elegendő energiát képes termelni – annyit, hogy napi 300 kilométert gond nélkül meg lehessen tenni vele. A SolarButterfly váza nagyrészt olyan anyagokból áll, melyeket az óceánból származó, műanyaghulladékokból állítottak elő, a 120 négyzetméternyi napelempanel pedig a pillangó szélesre nyitható szárnyain kap helyet. De hogy miért pont pillangó?

Forrás: solarbutterfly.org

„A cél hat kontinens nyolcvan országában több mint ezer környezetvédelemmel kapcsolatos ötletet vagy már megvalósult módszert népszerűsíteni, iskolákba ellátogatni, politikai vezetőkkel találkozni, és közben a lehető legtöbb helyi és országos médiumban szerepelni. Ahhoz pedig, hogy minél emlékezetesebb legyen egy kezdeményezés és minél maradandóbb az üzenete, feltűnést kell kelteni. Ezért úgy döntöttem, építek egy pillangó-mobilotthont. A lepkék hernyóként kezdik meg életüket, és a legtöbb hernyót igen falánk kártevőként tartják számon. Mi, emberek is hasonlóan kártékonyak vagyunk, mohón szivattyúzzuk ki a földből a szenet és a gázt. Ugyanakkor képesek vagyunk a fejlődésre, az átalakulásra, képesek vagyunk kártevőkből hasznos élőlényekké válni, függetlenedni a földgáztól és a kőolajtól. Ezt a reményt jelképezi Larso is” – magyarázta Palmer, aki ezúttal otthonról, Luzernből koordinálja majd a 2022. május 23-án induló és a tervek szerint 2025. december 12-én, a Párizsi Megállapodás tízéves évfordulóján záruló turné eseményeit. Mint mondta, az utazás lehetőségét szeretné átadni olyan elhivatott önkénteseknek, akik fotóriporterként, sofőrként, járműmérnökként, operatőrként, videókészítőként, influenszerként, újságíróként vagy rendezvényszervezőként csatlakoznának a kampánykörúthoz.

„Az európai turné első három hetében bejárjuk Svájc valamennyi kantonját, ezután én itthon maradok, a SolarButterfly önkéntes csapata pedig október végéig Európa legtöbb fővárosába ellátogat – Budapestre várhatóan szeptemberben érkeznek. A tél folyamán előkészítjük a turné észak-, közép- és dél-amerikai szakaszait, a következő években pedig Ázsiában, Ausztráliában és Afrikában folytatódik a kaland.”

Önkéntesnek jelentkezni már most is lehet a SolarButterfly amerikai körútjára, de az útiterv véglegesítésére csak 2023 tavaszán kerül sor.

 Írta: Sáfár Zsófia

Hozzászólások

A déli sarkvidéken született, de Finnországban található ez a kráter

A déli sarkvidéken született, de Finnországban található ez a kráter

Egy több mint félmilliárd évvel ezelőtti becsapódás nyoma a finn táj ékessége és érdekessége, ám kalandos úton került oda.

Épül a kínai nagy napelemfal

Épül a kínai nagy napelemfal

5 kilométer széles és 400 kilométer hosszú lesz az a sáv, amelyre Kína napelemeket telepít a sivatagban.

Miként segítenek a növények a klímaváltozás ellen?

Miként segítenek a növények a klímaváltozás ellen?

Növényekkel a globális felmelegedés ellen? Igen lehetséges, de csak egy bizonyos pontig.

Nem hunyt ki, csak szunnyad az Eifel

Nem hunyt ki, csak szunnyad az Eifel

A németországi Eifel-hegység vulkánjai ugyan több ezer éve szunnyadnak, ám ez még nem jelenti azt, hogy örökre kihunytak volna.

20 éve szállt le a Huygens űrszonda a Titán felszínére

20 éve szállt le a Huygens űrszonda a Titán felszínére

A Szaturnusz legnagyobb holdja sűrű, átlátszatlan légkörbe burkolózik, így csak találgatni lehetett, milyen a felszíne – a leszálló szonda meglepő képeket küldött haza.

National Geographic 2025. januári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket