Norbert, Norberta, Cintia2023. június 06., kedd
Föld

A francia nők környezetbarát stílustrükkjei

National Geographic Magyarország

Meglepő lehet sokak számára, de a francia nők öltözködési alapelvei egybecsengenek a környezetvédelem és a fenntartható életmód alapelveivel.

Forrás: Getty Images

 

Franciaországban igen környezettudatosan tekintenek a divatra, ennek egyik jele például az a kódrendszer, amelyet a hírek szerint 2023-tól vezetnek be. Ahogy a háztartási gépeken az energiaigényt mutató betű, úgy ez az A-tól E-ig tartó besorolás is arról tájékoztat majd, hogy az adott ruhadarab mennyire minősül környezetkímélőnek. Az értékelést olyan szempontok befolyásolják, mint az alapanyag előállításához szükséges erőforrások, a festék, a szállítás, a ruhagyár energiaforrása (fosszilis vagy megújuló) stb. Ezt a kódrendszert állítólag az egész Európai Unió be fogja vezetni 2026-tól.

A divatipar a legnagyobb környezetszennyezők közé tartozik: az ENSZ szerint a globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért felelős, és rendkívüli a vízfogyasztása: egyetlen póló előállítása annyi ivóvizet igényel, amennyit 70 zuhanyozás alkalmával használunk el. Egy farmerhez már 285 zuhanyozásnyi víz kell. Az új kódrendszer remélhetőleg arra készteti a gyártókat, hogy átgondolják a termelési folyamatokat, és fenntarthatóbb módon állítsák elő és juttassák el a vásárlókhoz a termékeiket.

A francia nők ugyanakkor már eddig is olyan szempontok alapján vásároltak ruhát maguknak, amiket kifejezetten zöld gondolkodásnak érezhetünk. Ezen alapelvek mentén nem pusztán fenntarthatóbb módon állíthatjuk össze a ruhatárunkat, hanem etikusabban is.

A kevesebb több
A francia nők általában semleges színű (fehér, szürke, bézs, fekete, kék) darabokból állítják össze az alapruhatárukat. Ennek köszönhetően ezek a darabok sokféleképpen variálhatók egymással. Nézzünk egy nyári alapruhatárat: fehér vagy világoskék ing, egyenes szabású kék farmer, laza szabású bézs vagy fekete blézer, kasmír tengerészcsíkos pulóver, minőségi fehér vagy szürke póló, fehér vagy bézs blúz. Ezekhez társulhat más semleges színű holmi, például a fehér inget fekete nadrággal is fel lehet venni, akárcsak a tengerészcsíkos pulóvert, és így tovább.  Esetleg egy kis pirossal fel lehet dobni az egyhangúnak vélt összeállítást.

Nem régi, hanem „vintage”
Simán lehet akár a nagymamától örökölt, időtálló darabokat is viselni, legyen az egy szép nyári ruha vagy megkímélt bőrtáska.

Minőség, nem mennyiség
Már az eddigiekből is leszűrhető, hogy a francia nők hajlandóak kifizetni a drágább árut is, ha annak olyan a minősége, hogy garantáltan viselhető marad több évig, egyrészt a jó anyaga miatt, másrészt az időtálló, letisztult szabásának köszönhetően.

Természetes alapanyagok
Inkább pamut, lenvászon, gyapjú, selyem, mint műszál. A természetes alapanyagból készült ruhadarabok tovább megőrzik a minőségüket és formájukat, kényelmesebb viseletet biztosítanak, és például egy gyapjú pulóvert vagy selyemblúzt gyakran elég kiszellőztetni vagy átgőzölni viselés után, nem kell kimosni, mint az áporodottá váló akrilpulóvert vagy poliamid felsőket.

Többszöri viselés
Ismert egy olyan alapszabály, amely szerint minden ruhaneműt legalább 30-szor illik viselni, mielőtt továbbadná a francia nő. Velük szemben az angolok átlaga 14 viselés, sőt, egy felmérésben a megkérdezettek 10 százaléka nyilatkozta, hogy kidobja az olyan ruhaneműt, amit már legalább háromszor láttak rajta a közösségi médiában feltöltött fotóin.

Hazai divat
A divatérzékeny francia nők még arra is figyelmet fordítanak, hogy elsősorban hazai tervezőktől vásároljanak. Ezzel nemcsak a francia könnyűipart tartják életben, hanem a szállítás környezetterhelését is jelentősen csökkentik. Egy stílusos francia nő valószínűleg nem vesz fel a távol-keleten éhbérért megvarratott, egy viselés után rongynak látszó fast fashion terméket.

Okos vásárlás
A fentiek vonatkoznak a vásárlásra is: aki egészen minimalista, csak olyan darabot vesz, amely MINDEN meglévő alapruhájával kombinálható. Az új szerzeménynek természetes alapanyagúnak kell lennie, előnyös szabásúnak, és legfőképpen olyan minőségűnek, hogy kibírja a legalább 30 viselést-mosást-vasalást.

Forrás:
https://www.purewow.com/fashion/french-women-30-wears-tip
https://currentboutique.com/blogs/cravingcurrent/the-ultimate-guide-to-french-girl-style

Fókuszban a műanyagszennyezés

Fókuszban a műanyagszennyezés

Az Egyesült Nemzetek Szervezete június 5-öt a környezetvédelem világnapjává (World Environment Day) nyilvánította 1972-ben.

Kanada füstben

Kanada füstben

Az észak-amerikai országban már május elején megkezdődött a nyári erdőtüzek szezonja, a füst pedig igen távolra ér.

Expedíciót a Kárpátok erdeinek védelméért

Expedíciót a Kárpátok erdeinek védelméért

A Greenpeace öt országot érintő, 40 napos expedíciót indított a Kárpátok erdeinek védelméért, miután a környezetvédő szervezet 2022 őszén műholdas felvételek elemzésével óriási pusztítást tárt fel a határokon átívelő hegyvonulat erdeiben - közölte a Greenpeace Magyarország az MTI-vel.

Különös múltról árulkodnak az antarktiszi kövek

Különös múltról árulkodnak az antarktiszi kövek

A Thwaites-gleccser alatti kőzetrétegből kiemelt minta vizsgálata meglepő eredményt adott.

Hat napon át nem érték el az Ingenuity marsi helikoptert

Hat napon át nem érték el az Ingenuity marsi helikoptert

Az irányítók próbálkozásai végül sikerrel jártak, ám néhány álmatlan éjszakát így is okozott a Ginny becenevű járgány.

National Geographic 2023. májusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

16 500 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket