Friss számítások: biztosan nem csapódik be a 2023 DW
A 2023 DW nevű, 50 méteres átmérőjű kisbolygó becsapódásának esélye az új pályaszámítások szerint zéró.
Az elmúlt hetekben a sajtóhírek sorra emlegették a 2023 DW kisbolygó „lehetséges becsapódását”, 2046-ban, február 14-én, egy a hatszázhoz eséllyel. Habár a hivatalos információkban hangsúlyozták a szakemberek, hogy ezek a március eleji adatok csak nagyon korai számítások, és semmi ok a riadalomra, ennek ellenére körbejárta a médiát a „veszély” híre.
Azonban azóta újabb megfigyelések születtek, és ezek alapján újra lehetett számolni a kisbolygó pályáját is. Az új mérések és számítások hatására 2023. március 20-án délután a kisbolygó lekerült arról a listáról, amelyen az olyan égitestek vannak, amelyek becsapódási esélye a nullánál nagyobb. Egészen pontosan a becsapódási listáról eltávolítottak listájára helyezték át, ez jelzi azt, hogy kiderült, biztosan elkerüli bolygónkat az érintett égitest.
Március 15-én már csupán egy a háromezerhatszázhoz volt az esélye a becsapódásnak, vagyis, ahogy azt a hozzáértők már korábban sejtették, az adatok folyamatos pontosításával szép lassan elfogy az esély. A kedvező hírhez végül a chilei Cerro Paranal obszervatóriumában március 19-én végzett sikeres megfigyelés járult hozzá.
Az alig egy hónapja, 2023. február 26-án felfedezett 2023 DW egy kb. 50 méter átmérőjű kisbolygó, ez a méret nagyjából akkora, mint a Tunguz-esemény során a légkörünkben felrobbant égitesté volt, és kb. kétszer akkora, mint a tíz éve Cseljabinszk felett felrobbant és részeiben földet ért kisbolygó. Egy ekkora égitest ugyan nem képes elpusztítani a földi civilizációt, ám elég nagy bajt csinálhat, ha lakott területen éri el a felszínt.
A technika fejlődésével, és az egyre nagyobb óriástávcsövek elkészültével (mint a Vera Rubin Obszervatóriumé) minden korábbinál kisebb kisbolygókat lehet majd felfedezni, így a felfedezések korai időszakában biztosan számos olyan is akad majd ezek közt, amelyeknél szintén nem lehet kizárni a becsapódást – egészen a pontosított számítások idejéig. Emiatt is érdemes óvatosan bánni az efféle veszélyhelyzetek hírével, érdemes megvárni, hogy pontos, és elég hosszú pályaszakaszról készült adatok álljanak rendelkezésre.