Fa Nándorral esélyes a győzelemre az Extra Dry

Magyar csapat is indul a világ legnagyobb, óceánt átszelő, Atlantic Rally for Cruisers nevű versenyen. Láng Róbert hajójának, az Extra Dry-nak a kormányosa Fa Nándor lesz.
Ott lesznek a dobogó közelében
A verseny minden év novemberében indul a Kanári-szigetekről, Las Palmas-ból és a Karib-térségben ér véget. Ez a legnagyobb óceánt átszelő esemény a világon, a világ minden részéről több mint 200 hajó vesz részt rajta. A 2700 tengeri mérföldes út végcélja St. Lucia, a Kis-Antillák talán legszebb szigete. A távot átlagosan 12-24 nap alatt teszik meg az indulók. A versenyen a legalább 8, 23 m hosszú egytestű és a legalább 7, 6 m hosszú többtestű hajók vehetnek részt, minimum 2 fős legénységgel. Az ARC november 23-án rajtol el, és hivatalosan december 20-án ér véget.
Az idei versenyen magyar hajó is indul, a Láng Róbert tulajdonában lévő Maxi 74 típusú Extra Dry. A hajó kormányosa Fa Nándor lesz, aki ezen az eseményen tér vissza az aktív versenyzéshez. Az ő személye, és a legénység többi tagjának tapasztalata garancia arra, hogy az Extra Dry ne csupán résztvevője, de akár győztese is legyen a rangos versenynek.
A hajót jelenleg a horvátországi Zadar kikötőjében készítik fel a versenyre. Innen október közepén indul a verseny rajtjához, a Kanári-szigetekre. A rajtig tartó út hosszab-rövidebb szakaszain térítés ellenében bárki utazhat a gyönyörű hajón. Az utasok által fizetett összeg, illetve szponzorok támogatásai fedezik az Extra Dry transzatlanti versenyen való részvételét.
Fa valamire készül…
A sajtótájékoztatón kiderült, hogy már nem olyan felhőtlen az ég, a hajó adottságai ugyan nem változtak, a szél sem lett rosszabb, de a versenybíróság elfogadta két igazi profi földkerülő versenyhajó nevezését is, amelyek korábban nem indulhattak a kifejezetten cirkálóknak kitalált versenyen. Az ARC eredetileg ugyanis a nem profi versenyhajók illetve tulajdonosaik számára kínált alkalmat, hogy valami olyasmit csináljanak, mint a vitorlázás Tysonjai.
Fa Nándort nem lehetett könnyű rádöbbenteni arra, hogy számára még rejt az óceán igazi kihívást, hiszen a tájékoztatón úgy fogalmazott: “Csak akkor megyek a versenyre, ha igazi próbatétel lesz.” Fa Nándor valamire készül. Látszólag dobogós helyre pályázik, ennél azonban hosszabb távra tervez. “Egy két éve izgat, hogy mire képes az ember legénységgel” – mondta Fa. Ez Magyarországon különös feladat: mert a világban több profi csapattal találkozott már, de nem volt egy sem, amelyben egymásról bármilyen rosszat mondtak volna az csapat tagjai. Élesebb mondat is elhangzott: a vitorlás csapatban mindenki végrehajtja, amire utasítják és nem csinál semmit, amire nem utasítják.
Akik már voltak nehéz helyzetben hajón, azok tudják: ahhoz tényleg különleges csapatmunka kell, hogy képes legyen mindenki jól érteni, amit éppen kérnek tőle és uralkodjon önmagán, hiába hiszi, hogy jobban tudja a kapitánynál, a kormányosnál és mindenkinél, hogy mit is kellene csinálni.
Hozzávetőleges kalkulációk szerint 30 millió forintba kerülhet a részvétel, mert új vitorlázatot is kell venni, amely a küzdelemben növeli a hajó esélyét , valamint ma már a nevezési díj, a kikötői díjak és a biztosítási díjak is rohamos tempóban nőnek. Fa Nándor megjegyezte: annak idején fele ennyibe került a földkerüléses versenyen a részvétel.
Meteo-taktika – és a szerencse
Láng Róbert, a hajó tulajdonosa üzletember, aki, mint mondta, két éve azon dolgozik, hogy alkalmassá tegye a hajót a versenyre. Ez a hajója különleges élmény, a képek csak töredékét érzékeltetik a luxus és a sportosság sajátos harmóniájának. Ami nem látszik, hogy a hajó a legmodernebb navigációs rendszerekkel van felszerelve, és mellesleg van rajta tengervíz sótalanító. A kívülről versenyhajónak is elegáns test belsejében a szalon bármely Hilton clubszoba dicsőségére válna. A kabinokban is teljes a luxus, és úgy alakították át a csörlőrendszereket, hogy akár egy ember is vezethesse, bár a versenyen éppen tízen lesznek.
De hiába mondható el szinte minden jó a hajóról, vagyis az adottságai hiába rendkívüliek, akár 19-20 csomóval is lehet vele hosszan hajózni, ám mint kiderült valójában a győzelem a meteo-taktikán múlik. Fa Nándor szerint bármilyen egyszerűnek tűnik a passzát szeles vitorlázás, nagyokat lehet bukni.
A siker tehát három dolgon múlik: a jó hajón, a jól megválasztott meteo-taktikán, (aminek része, hogy ki, honnan veszi az adatokat és milyen programmal dolgozza fel azokat). Na és persze a szerencsén.