Hogyan lehet újra divatossá tenni a grapefruitot?
Grapefruitot enni szenvedés: speciális kanalat, kést igényel, fröcsög, csöpög, túl nagy, túl savanyú, néha túl keserű: egyszóval kényelmetlen, nem illik be a mai sietős életvitelünkbe. Érzik ezt a termelők is, ám belenyugodni nem akarnak: hogyan lehet visszaállítani a gyümölcs régi hírnevét?
Florida grapefruit-termelői évek óta kétszámjegyű visszaeséseket kénytelenek elkönyvelni. Míg a floridai narancstermelés körülbelül évi 8 milliárd dollárt, a grapefruit-ág csupán évi egy milliárd dollárt hoz a termelőknek. A kereslet folyamatos csökken, így nem csoda, hogy egyre több kistermelő hagy fel a gyümölcs termelésével.
A célközönség – a 21-49 év közötti, magára adó nő
A nagyok, – akik közül többen őseik évszázados üzletét viszik tovább – , azonban nem nyugszanak bele a visszaesésbe. Mondván, nincs mit veszíteniük, 3 millió dollárt dobtak össze egy országos marketingkampányra, amelynek célja, hogy az idősek által szófogadóan fogyasztott grapefruitlét a magára adó, egészséges életmódot folytató fiatal nők italává tegye. A célközönség a 21 és 49 év közötti nők: ők ugyanis jelentősen többet áldoznak az egészséges italokra, mint a férfiak vagy a tinédzserek – írja a The New York Times.
Míg az idősek tradicionálisan lojális grapefruitfogyasztók, öregkorukra sokan kénytelenek felhagyni vele, ugyanis néhány gyógyszer szedésével, például a koleszterin szint csökkentő Lipotorral párhuzamosan nem javallt a gyümölcs fogyasztása. Részben ezzel is magyarázható a kereslet visszaesése.
A grapefruit és a „woo!” – faktor
A kampány a legbefolyásosabb, „trendcsináló” magazinokat, személyiséget igyekszik elérni. Azt ugyanis mindenki tudja, hogy a grapefruit nem szóda, kipróbálásához nem kis lépésre, nagy ugrásra van szükség.
Igyekeznek hangsúlyozni, hogy a gyümölcs zsírmentes, tele van létfontosságú tápanyagokkal, valamint kiemelni a „woo!”-faktort, azaz azt a frissítő, az érzékeket felvillanyzó érzést, amit a grapefruit-ivás okoz.
A belföldi kampányhoz nemcsak néhány üzletláncot, hanem várost, – Minneapolist, Austint és Louisville-t -, is kiszemeltek, amelyek azáltal váltak első számú grapefruit-célponttá, hogy eléggé kicsik ahhoz, hogy valamiféle helyi trendet alakítsanak ki bennük.
Az üzletekben grapefruit állványokat állítanak majd fel: lesz gyümölcs- és gyümölcslé- kóstolás, osztanak receptötleteket, sőt a grapefruitot kreatívan használó lakberendezési tippeket is megvillantanak. A termelők bíznak a grapefruit-illatú gyertyák, szappanok megjelenésében is.
A reklámkampány azonban nem az egyetlen eleme a grapefruit-támogató akciótervnek. 150 ezer dollárt például kutatásokra szánnak, amelyek célja annak kiderítése, hogy az ötvenes évek Amerikájában oly népszerű grapefruit-diétának van-e valamilyen tudományos alapja.
Japán rákattant a gyümölcsre
A gyengélkedő hazai piac mellett a floridai grapefruit termelők egyre árgusabb szemmekkel nézik a külföldi piacokat is: a japán export például egy évtizede folyamatosan növekszik, sőt tavaly már több floridai grapefruit fogyott Japánban, mint az USA-ban.
A japánok a gyümlcsöt olyan egészségesnek tartják, hogy még fürdővízükbe is facsarnak belőle. Nagy népszerűségnek örvend egy Gokuri névre hallgató ital is, amelybe a vodkaszerű alkoholhoz frissen facsart grapefruit dzsúzt kevernek. Sőt, akinek még ez sem elég, az Japánban grapefruit-illatú harisnyanadrágot is vásárolhat.
A grapefruit-termelők válságos évtizedei
A Floridai citrus iparág valaha nagy volt és virágzott: a homokos talajon és a forró, sós levegőn narancs és grapefruit ültetvények sorakoztak. Pusztító fagyok miatt azonban már a hetvenes évektől megkezdődött a nyereségesség csökkenése, sokan kiszálltak az üzletből. A floridai Walt Disney World többezer hektáros területén például néhány évtizede még citrusféléket termeltek.
A globalizálódó világkereskedelem miatt is egyre nehezebbé vált a grapefruit-termelők sorsa: a dél-amerikai országok az USA-számos államát ellátják már gyümölccsel. Ezentúl csekély hazai konkurencia is van, hiszen Texasban és Californiában is termelnek grapefruitot, bár a mennyiség meg sem közelíti a floridait. A termelési költségek növekedése, valamint a növényt megtámadó kórok szintén mélyítették a válságot.
Mindezek ellenére a turizmus után a citrusfélék még mindig Florida második legjövedelmezőbb iparága. Ha három millió dollár nem is elég egy egész országot lázba hozni, némi lökést adhat e fanyar, laktató gyümölcsnek.