Kinga, Kunigunda, Kincső, Krisztina2021. július 24., szombat
Kultúra

Hogyan lehet újra divatossá tenni a grapefruitot?

National Geographic Magyarország

Grapefruitot enni szenvedés: speciális kanalat, kést igényel, fröcsög, csöpög, túl nagy, túl savanyú, néha túl keserű: egyszóval kényelmetlen, nem illik be a mai sietős életvitelünkbe. Érzik ezt a termelők is, ám belenyugodni nem akarnak: hogyan lehet visszaállítani a gyümölcs régi hírnevét?

Florida grapefruit-termelői évek óta kétszámjegyű visszaeséseket kénytelenek elkönyvelni. Míg a floridai narancstermelés körülbelül évi 8 milliárd dollárt, a grapefruit-ág csupán évi egy milliárd dollárt hoz a termelőknek. A kereslet folyamatos csökken, így nem csoda, hogy egyre több kistermelő hagy fel a gyümölcs termelésével.

A célközönség – a 21-49 év közötti, magára adó nő

A nagyok, – akik közül többen őseik évszázados üzletét viszik tovább – , azonban nem nyugszanak bele a visszaesésbe. Mondván, nincs mit veszíteniük, 3 millió dollárt dobtak össze egy országos marketingkampányra, amelynek célja, hogy az idősek által szófogadóan fogyasztott grapefruitlét a magára adó, egészséges életmódot folytató fiatal nők italává tegye. A célközönség a 21 és 49 év közötti nők: ők ugyanis jelentősen többet áldoznak az egészséges italokra, mint a férfiak vagy a tinédzserek – írja a The New York Times.

Míg az idősek tradicionálisan lojális grapefruitfogyasztók, öregkorukra sokan kénytelenek felhagyni vele, ugyanis néhány gyógyszer szedésével, például a koleszterin szint csökkentő Lipotorral párhuzamosan nem javallt a gyümölcs fogyasztása. Részben ezzel is magyarázható a kereslet visszaesése.

A grapefruit és a „woo!” – faktor

A kampány a legbefolyásosabb, „trendcsináló” magazinokat, személyiséget igyekszik elérni. Azt ugyanis mindenki tudja, hogy a grapefruit nem szóda, kipróbálásához nem kis lépésre, nagy ugrásra van szükség.

Igyekeznek hangsúlyozni, hogy a gyümölcs zsírmentes, tele van létfontosságú tápanyagokkal, valamint kiemelni a „woo!”-faktort, azaz azt a frissítő, az érzékeket felvillanyzó érzést, amit a grapefruit-ivás okoz.

A belföldi kampányhoz nemcsak néhány üzletláncot, hanem várost, – Minneapolist, Austint és Louisville-t -, is kiszemeltek, amelyek azáltal váltak első számú grapefruit-célponttá, hogy eléggé kicsik ahhoz, hogy valamiféle helyi trendet alakítsanak ki bennük.

Az üzletekben grapefruit állványokat állítanak majd fel: lesz gyümölcs- és gyümölcslé- kóstolás, osztanak receptötleteket, sőt a grapefruitot kreatívan használó lakberendezési tippeket is megvillantanak. A termelők bíznak a grapefruit-illatú gyertyák, szappanok megjelenésében is.

A reklámkampány azonban nem az egyetlen eleme a grapefruit-támogató akciótervnek. 150 ezer dollárt például kutatásokra szánnak, amelyek célja annak kiderítése, hogy az ötvenes évek Amerikájában oly népszerű grapefruit-diétának van-e valamilyen tudományos alapja.

Japán rákattant a gyümölcsre

A gyengélkedő hazai piac mellett a floridai grapefruit termelők egyre árgusabb szemmekkel nézik a külföldi piacokat is: a japán export például egy évtizede folyamatosan növekszik, sőt tavaly már több floridai grapefruit fogyott Japánban, mint az USA-ban.

A japánok a gyümlcsöt olyan egészségesnek tartják, hogy még fürdővízükbe is facsarnak belőle. Nagy népszerűségnek örvend egy Gokuri névre hallgató ital is, amelybe a vodkaszerű alkoholhoz frissen facsart grapefruit dzsúzt kevernek. Sőt, akinek még ez sem elég, az Japánban grapefruit-illatú harisnyanadrágot is vásárolhat.

A grapefruit-termelők válságos évtizedei

A Floridai citrus iparág valaha nagy volt és virágzott: a homokos talajon és a forró, sós levegőn narancs és grapefruit ültetvények sorakoztak. Pusztító fagyok miatt azonban már a hetvenes évektől megkezdődött a nyereségesség csökkenése, sokan kiszálltak az üzletből. A floridai Walt Disney World többezer hektáros területén például néhány évtizede még citrusféléket termeltek.

A globalizálódó világkereskedelem miatt is egyre nehezebbé vált a grapefruit-termelők sorsa: a dél-amerikai országok az USA-számos államát ellátják már gyümölccsel. Ezentúl csekély hazai konkurencia is van, hiszen Texasban és Californiában is termelnek grapefruitot, bár a mennyiség meg sem közelíti a floridait. A termelési költségek növekedése, valamint a növényt megtámadó kórok szintén mélyítették a válságot.

Mindezek ellenére a turizmus után a citrusfélék még mindig Florida második legjövedelmezőbb iparága. Ha három millió dollár nem is elég egy egész országot lázba hozni, némi lökést adhat e fanyar, laktató gyümölcsnek.

Hozzászólások

Különleges anyagból készültek a tokiói olimpiai érmek

Különleges anyagból készültek a tokiói olimpiai érmek

Az egy évvel elhalasztott olimpia és paralimpia győztesei számára összesen 5000 érmet gyártottak le.

Magyar siker a mobiltelefonos nemzetközi fotóversenyen

Magyar siker a mobiltelefonos nemzetközi fotóversenyen

2021 iPhone Photography Awards idei nagydíját Kerekes István nyerte el.

Szeged középkori városmagja került elő egy feltáráson

Szeged középkori városmagja került elő egy feltáráson

Szeged középkori városmagjának egy részletét tárják fel a Móra Ferenc Múzeum régészei egy belvárosi műemlék-rekonstrukción és ásatáson.

Sok angliai fiatal került kórházba táplálkozási zavarok miatt

Sok angliai fiatal került kórházba táplálkozási zavarok miatt

A brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) adatai szerint az elmúlt évben 3200 húsz év alatti fiatal került kórházba valamilyen táplálkozási rendellenesség miatt, ez a szám majdnem 50 százalékkal magasabb, mint a 2019-2020-as időszakban tapasztalt - olvasható a BBC News honlapján, melyet az MTI tett közzé.

A nándorfehérvári diadal évfordulója

A nándorfehérvári diadal évfordulója

A híres nándorfehérvári csata nagy diadalként vonult be a magyar történelembe.

National Geographic 2021. júliusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket