Zöld szervezetek tiltakoznak a budai alsó rakpart kiszélesítése ellen
Új közúti kapacitások teremtésével nem orvosolhatók a főváros közlekedési gondjai, a budai alsó rakpart kiszélesítése nemhogy enyhítené, de hosszú távon még fokozná is Budapest átmenő forgalmát, veszélyeztetné a világörökség részét képező Duna-partot - állították a tervezett beruházás ellen tiltakozó környezetvédő szervezetek képviselői a kérdésről tartott csütörtöki budapesti sajtótájékoztatójukon.
Jávor Benedek, a Védegylet elnevezésű zöldszervezet szóvivője felidézte, hogy a fővárosi önkormányzat uniós támogatással tervezi kialakítani a budai főgyűjtő szennyvízcsatornát és a csepeli központi szennyvíztisztító üzemet, e beruházásokhoz kapcsolódva, velük egy időben, saját forrásokból kétszer két sávosra bővítenék a budai alsó rakpart útpályáját.
A társaság álláspontja szerint ez a bővítés felmérhetetlen kárt okozna a főváros lakói számára. A szélesebb rakpart ugyan csillapítaná a belső budai városrészek forgalmát, de ezzel együtt a város szívébe vonzaná a Budapesten áthaladó teherautó forgalmat – fejtette ki Jávor Benedek.
Szakértők számításai szerint a megnövekedett kapacitású út tehermentesítő hatása három éven belül megszűnne, és újra megjelennének a jelenleg tapasztalható torlódások – tette hozzá Vay Márton, a Budapest Világörökségéért Alapítvány (BVA) képviselője.
A Unesco is tiltakozik
Az alapítvány az UNESCO Világörökség Bizottságának igazgatójának véleményét is felidézte. A párizsi székhelyű világörökségi központ igazgatója a BVA előterjesztése alapján felülvizsgálatot kért nemzetközi és magyar szakmai szervektől a tervezett rakpartszélesítés dunai panorámát érintő hatásáról.
Francesco Bandarin, aki a budapesti világörökségnek az Andrássy útra való kiterjesztése alkalmából tavaly Budapesten járt, felhívta a figyelmet a budai rakpart kulcsszerepére, és arra a lehetőségre, amellyel az UNESCO szakértői a nehezen megoldható kérdésekben segítséget nyújtanak – idézte fel Vay Márton.
Hangsúlyozta: amennyiben az UNESCO nem támogatja a rakpart kiszélesítését, és a főváros ezt mégis keresztülviszi, a Világörökség Bizottság példátlan módon kivonhatja a területet a világörökségi védelem alól. „Ez súlyosan érintené hazánk nemzetközi megítélését, amit Magyarország az uniós csatlakozás történelmi pillanatában nem engedhet meg magának” – mutatott rá.
Alternatív megoldások
A Duna Budapest legfőbb szellőző csatornája, a rakparton megnövekvő károsanyag-kibocsátás nemcsak a belvárost de az egész agglomerációt hátrányosan érintené – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Illész Levente építész, a Magyar Urbanisztikai Társaság megbízott szakértője.
A Védegylet alternatív megoldásokat szorgalmaz a tarthatatlan közlekedési viszonyok enyhítésére – mondta el Kajner Péter, a társaság képviselője. Ezek között szerepel az Óbudától Lágymányosig vezető villamosjárat kialakítása a 17-es és 19-es villamos útvonalának összekapcsolásával, a közösségi közlekedés fejlesztése korszerűbb kocsik és pontos, összehangolt menetrendek alkalmazásával, valamint a közlekedési kapcsolatok helyi fejlesztése, fűzte hozzá.