Kétszáz éve született Berlioz
Kétszáz éve, 1803. december 11-én született Hector Berlioz, a francia zeneszerző, akit Magyarországon azért is tisztelhetünk, mert ő készítette el a Rákóczi-induló legnépszerűbb feldolgozását.
Berlioz romantikus zenéjével hazájában nem aratott sikert, minthogy sokan Liszttel és Wagnerrel állították párhuzamba, s ezzel a „német” zene képviselőjévé minősítették, márpedig ez nem volt jó ómen a Franciaországban.
Berlioz pályafutása
Louis-Hector Berlioz a Grenoble-környéki La Cote-Saint-André-ban született 1803. december 11-én. Apja orvos volt, aki fiát is erre a pályára nevelte, és érettségi után Párizsba küldte az egyetemre (1821). Berlioz azonban inkább a zenéhez vonzódott és Lesueur tanítványa lett. Miután a Conservatoire-on több ízben pályázott sikertelenül a Római díjra, 1828-ban megrendezte első nyilvános szerzői estjét – írja róla a Magyar Rádió honlapja, a www.radio.hu.
|
1830-ban (a Fantasztikus szimfónia befejezése után), Sardanapal utolsó éjszakája című kantátájával végre elnyerte a Római díjat, Rómában azonban nem találta helyét, és félbeszakítva az ösztöndíj feltételéül szabott ott-tartózkodást, visszatért Párizsba. 1833-tól mint zeneíró és kritikus működött, és feleségül vette régi szerelmét. A házasság azonban nem sikerült, és Berlioz a 40-es évek elején Brüsszelbe, majd németországi hangversenykörútra menekült az otthoni gondok elől. 1842-43 során még Oroszországba és Angliába is eljutott. Később újabb hangversenykörutat tett Közép-Európában, amelynek során Pesten is adott két nagysikerű hangversenyt 1846 februárjában. Ekkor készült a híres Rákóczi-induló feldolgozása. Érdekes, hogy számos zeneszerző írta át az indulót, mégis a legnépszerűbb verzió, amelyet manapság a legtöbbet játszanak, nem hazai, nem magyar komponista műve, hanem a francia Berliozé. Párizsi ügyei csak 1852-ben rendeződtek valamennyire, ekkor nevezték ki a Conservatoire könyvtárosának. A trójaiak című operáját 1858-ban fejezte be, de az egész mű bemutatására csak 1890-ben, jóval halála után került sor. 1920 után lett ismét népszerűbb ez az operája – az Encyclopedia.com szerint.
Berlioz családi körülményei az 1850-es években is mindvégig rendezetlenek maradtak, első felesége halála után újból megnősült, de másodszor is özvegy lett, 1867-ben egyetlen fia is meghalt. 1869. március 8-án Párizsban ért véget Berlioz mozgalmas, diszharmonikus, szomorú élete – írja róla a Magyar Rádió honlapja.
Emlékkiállítás Budapesten Berlioz és Liszt barátságáról
A Liszt Ferenc Emlékmúzeumban (Budapest, Vörösmarty utca 35.) Hector Berlioz születésének 200. évfordulója alkalmából kiállítást rendeztek, amely 2004. március 19-éig tekinthető meg. A tárlat egyrészt magyar gyűjtemények anyagából vett eredeti dokumentumokkal, másrészt fakszimilékkel és reprodukciókkal mutatja be a Liszt és Berlioz barátságát, életútjának és zenei tevékenységének számos találkozási pontját – írja a www.museum.hu internetes oldal.
Liszt és Berlioz Párizsban találkoztak leginkább, sőt, többször ugyanazt a témát dolgozták fel. Így nem véletlen, hogy a kiállításon szerepelnek az egymásnak dedikált Faust-kompozíciók (Berlioz: Faust elkárhozása, Liszt: Faust szimfónia), valamint Lisztnek azok az átiratai, melyeket Berlioz műveiből készített (Fantasztikus szimfónia, Harold, Benvenuto Cellini).
A németországi Weimar Liszt karmestersége idején különösen sok nagysikerű Berlioz-előadás színhelye volt: ezt is dokumentálja a mostani budapesti kiállítás. Említés történik Berlioz „A trójaiak” című operájáról is, mely minden bizonnyal nem született volna meg Liszt élettársa, Carolyne von Sayn-Wittgeinstein hercegné kitartó bíztatása nélkül.
A Berlioz 1846-os magyarországi látogatása alkalmával született Rákóczi-induló feldolgozás, valamint Liszt különféle Rákóczi-induló feldolgozásainak párhuzamba állítása kiemelkedő helyet foglal el a kiállításon: e művek eredeti anyagai ugyanis nagyrészt hazai gyűjteményekben találhatók. A kiállítás ezzel egyúttal a Rákóczi-felkelés 300. évfordulója előtt is tiszteleg.